بایدها و نبایدهای سافاری در بورنئو

به گزارش تور استانبول، جزیره بورنئو، گستره ای گرمسیری، سرسبز و تماشایی است که می تواند مقصدی ایده آل برای سافاری دوستان و عاشقان تجربه حیات وحش باشد. اما بایدها و نبایدهای سفر به این منطقه چیست؟

بایدها و نبایدهای سافاری در بورنئو

با دیدن برنامه هایی همچون نشنال جئوگرافی، شاید بسیاری وسوسه شوند که سری به جزیره بورنئو بزنند که مثالی در خور ستایش از جزیره ای زیبا و سرسبز استوایی است.

سرزمینی پهناور که با توجه به امتیازات متعددش، مقصدی مناسب به ویژه برای آن دسته از گردشگرانی است که دوست دارند گشتی در طبیعت زده و حیوانات را در زیستگاه طبیعی شان مشاهده نمایند. همانگونه که می دانید در واقع شما با سفر به جزیره بورنئو شانس گشت و گذار در سه کشور اندونزی، مالزی و برونئی را دارید و اینجاست که با معین کردن هدف اصلی خود از سفر به این خطه، می توانید برنامه ریزی دقیقی برای مسافرت و تجربه سافاری منحصربفرد خود داشته باشید.

عمده ترین جذابیت بورنئو جنگل های بارانی باستانی است که دست کم 130 میلیون سال قدمت داشته و قدیمی ترین جنگل دنیا به شمار می روند. هرچند متأسفانه این جنگل ها سریع تر از هر جنگل بارانی دیگر در دنیا رو به نابودی و محو شدن گذاشته اند و همین امر باعث شده تا بسیاری از گردشگران برای بازدید از آنها در اولین فرصت ممکن ابراز تمایل نمایند. از سوی دیگر بورنئو مرکز تکامل بسیاری از گونه های بومی و کمیاب است و در این میان، اورانگوتان ها بیش از بقیه در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند. هرچند گونه های کمیاب دیگری همچون میمون پوزه دار، فیل های کوتوله و کرگدن سوماترایی را نمی توان از قلم انداخت. با تمام این تفاسیر سافاری در بورنئو سفری است که متأسفانه شاید دیگر فرصتی برای تجربه مجددش وجود نداشته باشد.

اما سفر به بورنئو مثل هر سفر ماجراجویانه و سافاری دیگری احتیاجمند یک سری تدارکات خاص و رعایت نکات مهمی دارد که باعث می گردد این گشت و گذار خاطره ای شیرین و به یادماندنی بوده و در مقابل باعث آزردگی خاطر مسافران نگردد. پس اگر مایلید سفری به این سرزمین زیبا و منحصربفرد داشته باشید، بد نیست کمی بیشتر با بایدها و نبایدهای سفر به این منطقه آشنا شوید.

در ابتدا بد نیست نگاهی به لوازم مناسب برای سافاری در بورنئو داشته باشیم. همانگونه که گفتیم اکوسیستم های مختلفی در این منطقه وجود دارند که تجربه هر کدام شان احتیاجمند لوازم خاصی است. جنگل گردی، کوهپیمایی، بازدید از پارک های ملی و مراکز نگهداری و مراقبت از حیوانات و البته حضور در سواحل بخش های سفر شما را تشکیل می دهند و بسته به اینکه کدام یک از آنها اولویت اصلی شما از بازدید از این منطقه است، وسایل مورد احتیاج نیز تغییر می نماید.

اما در حالت کلی و با توجه به اقلیم و وضعیت آب و هوایی بیشتر از نوع پوشاک، جنس آنها حائز اهمیت است. نباید فراموش کنید که این جزیره در مجاورت خط استوا واقع شده و همین امر باعث گرما و رطوبت شدیدی است که ممکن است در دراز مدت آزار دهنده باشد. به همین خاطر جنس پوشاک باید از نوعی باشد که هم تهویه مناسبی داشته و هم خیلی سریع خشک شده و بوی عرق به خود نگیرد.

معمولا لباس های نخی هم خیلی زود رطوبت را جذب می نمایند و هم خیلی آرام خشک می شوند، به همین خاطر شاید انتخاب های چندان مناسبی نباشند. در مقابل لباس هایی با الیاف ترکیبی که به سرعت خشک می شوند، به خصوص برای سافاری در این منطقه شرجی مناسب تر هستند.

اما در یک نگاه کلی چه نوع لباس هایی برای گشت و گذار در جنگل های گرمسیری این منطقه مناسب هستند؟ در وهله اول این مسئله کاملا به نوع فعالیت و نیز مقاصد مد نظر شما بستگی دارد. اگر در خلال تجربه سافاری حیات وحش قصد اقامت در هتل را دارید، احتیاجهای شما اندکی متفاوت تر از زمان حضور در کمپ های جنگلی یا کروزهای روی رودخانه و سافاری با ماشین های مخصوص است.

اما در نهایت لباس های آستین بلند برای محافظت در برابر اشعه خورشید لازم است، در حالی که استفاده از بلوز یا ژاکت سبک برای خنکای هنگام عصر انتخابی ایده آل به شمار می رود. اما اگر بخش عمده گشت و گذار شما به راهپیمایی در میان جنگل یا کوه نوردی اختصاص دارد، پس انتخاب کفش مناسب اهمیت بسیاری دارد. حتما از کفش های سبک مناسب پیاده روی که ترجیحا ضد آب هستند، بهره ببرید. اما هنگام سواری با ماشین صندل هم به کار شما می آید.

اما متداول ترین پوشاک مورد احتیاج برای سافاری در بورنئو به توضیح زیر است:

سارونگ (sarong): سارونگ نوعی دامن سنتی است که استفاده از آن در بخش های وسیعی از آسیا و آفریقا متداول است. در طول سافاری در بورنئو سارونگ یک انتخاب ایده آل با کاربردهای متنوع است. شما می توانید حین دوش دریافت یا آب تنی در رودخانه از آن بهره ببرید. همچنین برای خنکای عصرگاهی پوششی مناسب است و در نهایت می تواند به عنوان یک پتوی سبک مورد استفاده قرار گیرد.

جوراب های یک تکه (بدون درز): این نوع جوراب ها به ویژه برای محیط های گرم و مرطوب انتخابی بهتر است، چرا که معمولا تاول ها در اطراف درز جوراب بوجود می آیند. از طرف دیگر برای پرهیز از گزیده شدن توسط زالو می توانید به جای استفاده از جوراب های سنگین مخصوص، از جوراب فوتبال یا جوراب های ساق بلند بهره ببرید. در نهایت همیشه مراقب زخم، ساییدگی و تاول های پوستی بوده و آنها را تمیز نگه دارید تا دچار عفونت نشوند.

شورت، شلوار و شلوارک: این دو به ویژه برای هدایت بسیار مناسب هستند. مردم بومی معمولا شلوارک به پا دارند، اما پوشیدن شلوار از پوست بدن در مقابل خراشیدگی حاصل از برخورد با شاخ و برگ درختان یا گزش حشرات و زالو محافظت نموده و اسباب راحتی خیال مسافران را فراهم می نماید. شلوارک دوچرخه سواری (cycling shorts) هم می تواند گزینه مناسب بعدی باشد که بهتر است به عنوان لباس زیر مورد استفاده قرار گیرد. آن را زیر شلوارک یا شلوار خود بپوشید تا از گزش احتمالی زالو در امان بمانید.

تاپ ورزشی: تاپ ورزشی لباسی مناسب برای فعالیت های روزانه شما است، به خصوص اگر از جنسی باشد که هم خیلی زود خشک گردد و هم خیلی رطوبت را در خود نگه ندارد. در نتیجه باز هم بهتر است به جای تاپ نخی از از تاپ با الیاف ترکیبی بهره ببرید. هنگام گشت و گذار در جنگل حتما یک لباس آستین بلند و یک شلوار مناسب اضافه به همراه داشته باشید. با این حال بهتر است تعداد بیشتری تاپ یا پیراهن با خود بردارید که در صورت خیس شدن، دچار مشکل نشوید.

کفش مناسب پیاده روی: کفش آدیداس کامپونگ (Adidas Kampung) یک نوع کفش ارزان قیمت و مناسب راهپیمایی در جنگل است که مردم محلی معمولا از آن استفاده می نمایند. هرچند پوشیدن این کفش ها می تواند گاهی سخت و ناراحت نماینده باشد، اما چون از جنس پلاستیک ساخته شده پس مناسب راهپپمایی حتی در میان رودخانه و حاشیه نهرها است. با این حال استفاده از کفش های پیاده روی سبک و یک جفت جوراب مناسب هم کار شما را راه می اندازد.

اما داستان صعود به قله کینابالو چیز دیگری است و اینجا شما حتما باید یک چکمه یا کفش مخصوص به همراه داشته باشید. همچنین بهتر است کفش شما ضد آب بوده و برای استفاده در مناطق لغزنده نیز مناسب باشد. در هنگام تاریکی شب تنها به کفش بسنده ننموده و حتما برای پرهیز از گزیده شدن توسط حشرات جوراب و شلوار بپوشید. در مقابل اگر سری به پارک های ملی یا مراکز نگهداری اورانگوتان ها زدید، کفش های راحتی و صندل هم انتخاب های مناسبی هستند.

کلاه: نباید فراموش کنید که بورنئو در نزدیکی خط استوا واقع شده است و شما ممکن است سریع تر از چیزی که تصور می کنید دچار آفتاب سوختگی شوید. در نتیجه در کنار استفاده از لباس های آستین بلند، انتخاب یک کلاه مناسب که تمام صورت، گردن و گوش های تان را پوشانده یا روی آنها سایه بیندازد، حائز اهمیت است. در کنار این مسئله حتما از یک کرم ضد آفتاب مناسب نیز بهره ببرید. لباس شنا و حوله دیگر اقلام مورد احتیاج به ویژه برای حضور در ساحل و شنا کردن است.

کیسه خواب: اگر قصد اقامت در جنگل و کمپ های هوای باز را دارید، کیسه خواب سبک یک گزینه اجباری است. در بسیاری از کمپ ها امکان استفاده از تختخواب سفری یا ننو وجود دارد. همچنین ملحفه و پتو نیز برای قرض دادن در دسترس گردشگران است. معمولا تختخواب ها دارای پشه بند است. اگر قصد خوابیدن در فضای باز را دارید، مردم محلی اغلب به شما آموزش می دهند که چگونه ننوی خود را در میان دو درخت به صورت ایمن برپا نموده و چگونه با استفاده از برگ های بزرگ درختان برای آنها سایه بان ایجاد کنید.

چمدان یا کیف مناسب: برای جا دادن تمام لوازم و مایحتاج خود به کیف یا چمدان مناسب احتیاج دارید. اینجا باز هم هدف شما از سفر معین نماینده است. اگر قصد اقامت در هتل و شرکت در تورهای روی رودخانه یا ماشین سواری را دارید یک چمدان معمولی و متداول انتخاب مناسبی است. برای طبیعت گردی و راهپیمایی در جنگل از کوله پشتی های کوچک بهره ببرید و در نهایت برای صعود از قلل کوهستانی، ساک های بندداری که می توانند مثل کوله پشتی هم استفاده شوند، ایده آل هستند. اینجا منطقه گرمسیری با بارش های فراوان است، پس حتما یا از کیف های سبک و ضد آب بهره ببرید و یا پوشش یا کیسه ای ضد آب به همراه داشته باشید که در موقع ضروری لوازم خود را داخل آن بگذارید.

اما به جز موارد فوق بد نیست این لوازم را نیز به همراه داشته باشید:

کیسه پلاستیک: از کیسه های پلاستیک برای جمع کردن آشغال و خرده ریزها بهره ببرید. در هنگام راهپیمایی در جنگل و رسیدن به دهکده ها حتما از مردم محلی در خصوص محل انباشت و جمع آوری زباله سؤال کنید. از سوی دیگر می توانید لباس های نمناک خود را داخل کیسه انداخته و با خود جابجا کنید تا در اولین فرصت ممکن آنها را شسته و برای استفاده روز بعد خشک و آماده کنید.

تنقلات و آب آشامیدنی: همیشه مقداری تنقلات انرژی زا و اسنک همراه خود داشته باشید، شما می توانید هنگام حضور در شهر مواد خوراکی مورد احتیاج خود را تهیه کنید. از سوی دیگر در طول راهپیمایی در جنگل، معمولا نهر و رودخانه های بسیاری در مسیرتان قرار گرفته است که می توانید آب مورد احتیاج خود را تهیه کنید. اما اگر از بطری های فیلتردار مخصوص استفاده نمی کنید، بطری آب معدنی گزینه مناسبی هستند. فقط نباید فراموش کنید که بعد از استفاده آنها را در کیسه ریخته و در اولین دهکده یا کمپ سر راه، کیسه را در سطل زباله بیندازید.

کتابی در خصوص پوشش گیاهی و جانور بورنئو و البته دوربین دوچشمی دیگر لوازمی است که همراه داشتن آنها بر لطف و جذابیت این سفر خواهد اضافه کرد. مسئله دیگر در خصوص شارژ لوازم الکترونیکی است. نباید فراموش کنید که اگرچه بسیاری از هتل ها برق دارند، اما در شماری از دهکده ها و اقامتگاه های دورافتاده یا کمپ های سافاری خبری از الکتریسیته نیست و در نتیجه نمی توانید لوازم الکترونیکی خود را شارژ کنید. پس بهتر است لوازم شارژ کردن و پاور بانک به همراه داشته باشید که در موقع لزوم کارتان را راه بیندازد. اگر می خواهید به جای دوربین از دوربین گوشی بهره ببرید، حتما برای پرهیز از مصرف بیش از اندازه باطری گوشی خود را روی حالت هواپیما بگذارید. همچنین به دلیل رطوبت بالای محیط، حتما لوازم الکترونیکی خود را در پوشش مناسب و ضد آب قرار دهید تا از آسیب های احتمالی در امان باشند.

در نهایت توجه به این نکات هم می تواند ضامن سفری امن و لذت بخش به بورنئو باشد:

واکسیناسیون: همچون هر سفر خارجی دیگری اینجا نیز شما احتیاجمند توجه نکات مهم مرتبط با سلامتی و بهداشت هستید. پس حتما در این مورد آنالیز های لازم را انجام دهید. همچنین برای سفر به بورنئو احتیاجمند استفاده از قرص های مخصوص مالاریا هستید.

آب آشامیدنی: اگرچه در اکثر هتل ها و اقامتگاه ها آب سالم و تصفیه شده در دسترس است، اما توصیه می گردد که حتی المقدور از آب جوشیده شده یا بطری های آب معدنی بهره ببرید.

نظافت و بهداشت: همیشه دست های خود را تمیز نگه دارید. معمولا حین سفر گردشگران از سرویس های بهداشتی عمومی استفاده می نمایند که ممکن است کاملا سالم و بهداشتی نباشد. پس استفاده از ژل های ضد عفونی نماینده و آنتی باکتریال را نباید فراموش کنید. اگر حین راهپیمایی در جنگل عادت به استفاده از دستمال توالت دارید، لطفا پس از استفاده دستمال را دفن کنید.

استفاده از خوراکی و نوشیدنی های سالم: یکی از جذابیت های سافاری و کلا مسافرت تجربه طعم خوراکی های بیگانه و جدید است. معمولا بسیاری به سراغ امتحان غذاهای خیابانی می روند، پس بهتر است برای پرهیز از مسائل و ابتلا به بیماری های احتمالی از خوردن و نوشیدن هر نوع خوراکی با رنگ و بوی غیرطبیعی و نامطبوع، مواد غذایی که به صورت سرد سرو می شوند و نیز مواد خوراکی مثل سالادها که ممکن است با آب ناسالم شستشو و تهیه شده باشند، خودداری کنید. ترجیحا از مواد غذایی که با حرارت بالا طبخ و آماده می شوند بهره ببرید و نوشیدنی های جوشیده یا بسته بندی شده مثل چای یا سودا بنوشید. حتما قبل از استفاده از پلمپ بودن درب نوشیدنی اطمینان حاصل کنید. اگر به سراغ میوه ها می روید، حتما خودتان آنها را پوست بکنید.

گرمازدگی: به محض بیرون آمدن از هواپیما با موج هوای گرم و رطوبت بالای محیط روبرو می شوید که در اغلب مناطق بورنئو یکسان و قابل مشاهده است. برای پرهیز از گرمازدگی، نوشیدن آب به میزان کافی را نباید فراموش کنید. همچنین بهتر است در ساعات میانی روز در فضای آزاد و زیر نور خورشید نباشید. استفاده از کلاه می تواند به دور نگهداشتن گرما از سر و صورت شما یاری کند. در نهایت خیلی به خودتان سخت نگیرید و اجازه دهید ابتدا از نظر فیزیکی به شرایط محیطی عادت کنید.

در نهایت رعایت تمامی این نکات می تواند سفری امن، لذت بخش و فراموش نشدنی را رقم بزند که خاطره اش تا سال ها در ذهن گردشگران باقی بماند. به خاتمه این مطلب رسیدیم، امیدوارم مرور این نکات برای شما عزیزان نیز مثمر ثمر بوده باشد. نباید فراموش کنید نظرات و پیشنهادات خود در خصوص این بخش را با ما نیز در میان بگذارید.

منبع: کجارو / adventurealternative.com
انتشار: 13 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 484

به "بایدها و نبایدهای سافاری در بورنئو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای سافاری در بورنئو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید