روایت ظهور و سقوط مارادونا از زاویه ای نادیده ، رونمایی از مستند دیگو در کن

به گزارش تور استانبول، آصف کاپادیا پس از ساختن مستندهای زندگینامه ای سنا و ایمی، سال جاری با تازه ترین فیلم خود درباره بزرگ ترین بازیکن تاریخ فوتبال در جشنواره کن حضور دارد.

روایت ظهور و سقوط مارادونا از زاویه ای نادیده ، رونمایی از مستند دیگو در کن

به گزارش خبرنگاران، فیلمساز 47 ساله انگلیسی-هندی در مستند دیگو مارادونا سراغ هفت سال حضور این فوق ستاره آرژانتینی در ایتالیا رفته است؛ دوره ای که تیم فوتبال ناپولی به لطف درخشش او قهرمان سری آ شد و البته دیگو آرماندو مارادونا با گل موسوم به دست خدا تیم ملی فوتبال آرژانتین را به مقام قهرمانی جهان در جام جهانی 1986 مکزیک رساند. کاپادیا که با ایمی برنده اسکار شده، در تبادل نظر با سینه یوروپا درباره دیگو ماراونا و نمایش آن در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن گفته است.

  • نخستین بار است که شما درباره یک انسان زنده فیلم می سازید. آیا این ماجرا جلوی آزادی عمل شما را گرفت و اجازه نداد مستندی را که می خواهید بسازید؟

از نظر داشتن استقلال عملکرد چیزی عوض نشده بود، چون کسی با ما کار نداشت. برای فیلم ساختن شما فقط باید حق استفاده از تصاویر را داشته باشید. بنابراین، اینکه آنها زنده باشند یا نه مهم نیست. کسی هست که برود و این چیزها را با آدم های مشهور هماهنگ می نماید. همین که اجازه صادر شد، ما در لندن کار را شروع کردیم و داستانی را گفتیم که می خواستیم بگوییم.

  • با توجه به اینکه مارادونا در دوران حضور در ناپولی حضوری همه جانبه در رسانه ها داشت، یافتن تصاویر دیده نشده از او سخت نبود؟

مهم ترین نکته برای ما این واقعیت بود که دو فیلمبردار پروژه یعنی خوان لوبورو از آرژانتین و لوییجی جینو مارتوکی از ایتالیا در آن سال ها همه جا با مارادونا رفته بودند؛ از وقتی در آرژانتین زندگی و بازی می کرد تا وقتی که به بارسلونا رفت و بعد که به ناپولی پیوست. واقعیت این است که نخستین مدیر برنامه های دیگو می خواست یک فیلم داستانی درباره او بسازد. بعضی از آن تصویرها در برنامه های شبکه رای ایتالیا استفاده شده بود و بعضی را هم در مستندهای دیگر به کار برده بودند. البته بخشی زیاد از آن تصاویر نادیده مانده بود که تهیه کننده ما توانست حق استفاده از آنها را به دست بیاورد.

  • اصلا چه شد که سراغ روایت داستان زندگی مارادونا رفتید؟ مگر چیزی هم مانده که همگان ندانند؟

معتقدم بسیاری از مردم مارادونای بعدی را می شناسند؛ زمانی که او یک هیولا شده بود. کاری که ما می خواستیم بکنیم این بود که بگوییم شما او را در شرایط فعلی می شناسید، در حالی که مدت هاست به این مرحله رسیده است. بلادرنگ این پرسش به ذهن می رسد که چطور شد که او به اینجا رسید؟ وقتی دیگو به شهر ناپل رفت، اصلا این شکلی نبود. از آنجا بود که بسیار پیروز شد، جام جهانی را برد، بهترین بازیکن جهان لقب گرفت و به تمام افتخارها و قهرمانی های ممکن دست یافت. مشکل هم درست از همین جا شروع می گردد و ما به همین دلیل این داستان را انتخاب کردیم.

  • با توجه به اینکه مارادونا زنده است، چرا برای تبادل نظری تازه با او دوربین نبردید و به صداها و تصویرهای قدیمی بسنده کردید؟

بار اول که برای دیدن مارادونا به دبی رفتم، یک دوربین با خودم بردم. فرآیند رسیدن به محل استقرار او و شروع تبادل نظر چنان پیچیده بود که ترجیح دادم همه چیز را ساده برگزار کنم. با خودم می گفتم ما این کارها را در مستندهای قبلی هم انجام داده و نتیجه گرفته ایم. در واقع در فیلم های سنا و ایمی به همین روش پیش رفته بودیم. چون کلی تصویر و تبادل نظر از مارادونا داشتیم، به نظرم رسید دریافت تصویرهای تازه چیزی به داشته هایمان اضافه نمی نماید. می خواستیم کوشش کنیم او را در شرایطی به دام بیندازیم که حواسش به دستگاه ها و روند فیلم ساختن نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 199

به "روایت ظهور و سقوط مارادونا از زاویه ای نادیده ، رونمایی از مستند دیگو در کن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت ظهور و سقوط مارادونا از زاویه ای نادیده ، رونمایی از مستند دیگو در کن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید