دوره سه جلدی تیپ شناسی افسانه های هورامی منتشر شد

به گزارش تور استانبول، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در کردستان، نویسنده در این کتاب، برای اولین بار به تجزیه و تحلیل افسانه های هورامی به روش علمی و بر اساس درونمایه های افسانه ها که بر مبنای فهرست موضوعی معروف آرنه- تامسون است، می پردازد. روش طبقه بندی به طور اعم روش قصه شناسان مکتب تطبیقی است که به مکتب فنلاندی مشهور شده است.

دوره سه جلدی تیپ شناسی افسانه های هورامی منتشر شد

با انجام این کار، افسانه های هورامی هم صندلی برجسته خویش را در نظام طبقه بندی بین المللی پیدا می نمایند. در مواردی که کُد طبقه بندی افسانه یافت نشده باشد، از سیستم پیشنهادی پژوهشگر (H/AT/N) استفاده و کُد افسانه ثبت شده است.

تحقیق و آنالیز به همراه گردآوری مجموعه حاضر علاوه بر همکاری بی دریغ خیل عظیمی از دوستداران فرهنگ و ادبیات این سرزمین، مدت 8 سال به طول انجامیده و با انجام این مهم، بخش خیلی کوچکی از افسانه های دیار اهورایی هورامان، از گزند نابودی محفوظ شده اند.

کتاب مذکور در سه جلد گالینگور با قطع وزیری و بیش از 1550 صفحه است. جلد اول 544 صفحه بوده و به استثنای معرفی یک اسطوره هورامی که به زبان هورامی است، به زبان فارسی هم هست. این جلد در 4 بخش و 13 فصل به همراه آوانگاری لاتین بعضی از جملات معروف کتاب و دارای نمایه در انتهای کتاب است.

مقدمه اصلی کتاب 24 صفحه و به هورامی است. بخش اول کلیات، با فصول؛ ادبیات شفاهی و فولکلور، ضرورت تحقیق، مهم ترین مفاهیمک آمده در کتاب، چرایی و اهمیت افسانه ها، بنیان افسانه های هورامی، تئوری های بنیادی در افسانه های هورامی، تیپ شناسی افسانه های هورامی، تجزیه و تحلیل، واکاوی و آنالیز مختصر چند افسانه، یک اسطوره هورامی، ترجمه چند افسانه به زبان فارسی و نمایه.

جلد دوم 487 صفحه بوده و متن اصلی افسانه ها تا انتهای طبقه سحر و جادو است. جلد دوم مشتمل بر بیش از 85 افسانه بوده که در ابتدای هر یک از افسان ها، بعد از اشاره به تیپ اصلی افسانه، اشارت مختصری به افسانه هم تیپ و مشابه آن در میان فارس زبانان و در صورت آشنایی با همان افسانه در میان دیگر ملل، نمونه آن هم اشاره شده است. در انتهای کتاب هم، نمایه هورامی اشخاص، مفاهیم، حیوانات، موضوعات و… آمده است.

جلد سوم این مجموعه، 552 صفحه بوده و شامل طبقات تاریخی و اشخاص آیینی، عاشقانه و داستان کوتاه، داستان های خنده دار، تسلسل و زنجیره ای است. بجز مواردی که در قسمت دوم، توضیح داده شد و روی آنها کار شده است، در این جلد، بیش از 50 روایت تاریخی و منطقه ای که لاجرم بعضی اوقات و از طرف بعضی پزوهشگران به عنوان افسانه آمده اند، ثبت شده اند. تجزیه 3 افسانه تیتیل و بیبیل، سلیم جوهری و نازمرجان بخش دیگری از این جلد است. بعضی از ضرب المثل های داخل افسانه ها، فصل دیگری از جلد سوم به همراه زندگینامه 4 نفر از روایان اصلی کتاب است. واژه نامه و نمایه از دیگر قسمت های کتاب است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1602

به "دوره سه جلدی تیپ شناسی افسانه های هورامی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوره سه جلدی تیپ شناسی افسانه های هورامی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید