داروی جدیدی که ممکن است به فشار خون بالای کنترل نشده یاری کند

به گزارش تور استانبول، یک پژوهش تازه نشان می دهد که یک داروی تجربی تازه نهایتا به میلیون ها نفر که به فشار خون بالای کنترل نشده مبتلا هستند، نهایتا می توانند امیدوار باشند که بیماری شان درمان گردد.

داروی جدیدی که ممکن است به فشار خون بالای کنترل نشده یاری کند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ان بی سی نیوز این آنالیز که نتایج ان در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده و در اجلاس سالانه انجمن قلب آمریکا ارائه شده است، نشان داد که در بیمارانی که یک دوز روزانه داروی باکسدروستات (baxdrostat) را مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت می کردند، فشار خون بسیار پایین تر می آید.

این داروی تازه خوراکی با هدف قرار دادن هورمونی عمل می نماید مقدار نمک در بدن را تنظیم می نماید.

دکتر موریس براون، استاد پرفشاری خون اندوکرینی در دانشگاه کویین مری لندن و یکی از نویسندگان مقاله این پژوهش فشار خون مقاوم یا کنترل نشده افراد را در معرض خطر سکته مغزی و حمله قلبی قرار می دهد، اما به داروهای معمول پایین آورنده فشار خون پاسخ نمی دهد.

به گفته براون، در مجموع، 20 تا 30 درصد از افراد دچار بیماری پرفشاری خون یا فشار خون بالا می شوند و 5 تا 10 درصد از افراد مبتلا به پرفشاری خون دارای نوع کنترل نشده یا مقاوم آن هستند.

  • ٰدرباره پرفشاری خون مقاوم: وقتی فشار خونتان پایین نمی آید

دارویی که بر روی گیرنده های یک هورمون اثر می نماید

اینکه داروهای معمول کاهنده فشار خون در بعضی از مبتلایان به بیماری پرفشاری خون تاثیر نمی نمایند، عمدتا مربوط به هورمون آلدوسترون است که مقدار نمک تجمع یافته در بدن را کنترل می نماید. به گفته براون، مشکل است که به طور مستقیم مقدار هورمون آلدسترون را در بدن کاهش داد، زیرا ساختار مولکولی آن به یک هورمون ضروری برای بدن به نام کورتیزول شباهت بسیاری دارد. اما این داروی تازه با مهار کردن یک آنزیم که بدن برای فراوری آلدوسترون به ان احتیاج دارد، این مشکل را حل می نماید.

براون و همکارانش برای آزمایش ایمنی و اثربخشی دوزهای گوناگون داروی باکسدروستات 274 بیمار را در آمریکا که با وجود دریافت دست کم سه داروی کاهنده فشار خون فشارخونشان دست کم 130 روی 80 میلی متر جیوه بود، وارد این آنالیز کردند.

بیماری پرفشاری خون (hypertension) تشخیص داده می گردد که شخصی فشار خون 130 روی 80 میلی متر جیوه یا بالاتر داشته باشد و در صورتی که فشار خون سیستولی یا حداکثر بین 120 تا 129 میلی متر جیوه (و فشار خون دیاستولی یا حداقل زیر 80 میلی متر جیوه) باشد، اصطلاحا می گویند فرد دارای فشار خون بالارفته (elevated blood pressure) است.

شرکت نمایندگان در مرحله دوم این آنالیز به چند گروه تقسیم شدند که سه دوز متفاوت این داروی تازه یا دارونما را به همراه داروهای قبلی شان دریافت کردند. در افرادی که بالاترین دوز دارو را دریافت نموده بودند، بیشترین کاهش در فشار خون سیستولی یا حداکثر - یعنی کاهشی 20 نمره ای- ایجاد شد. تعجب آور اینکه حتی بیماران در گروه دارونما یا داروی بی اثر نیز کاهش 11 نمره ای در فشار خون را پیدا کرند.

به گفته براون، این بهبودی عمده در فشار خون بیماران دریافت نماینده دارونما احتمالا مربوط به رعایت دقیق تر مصرف سایر داروهایشان بوسیله آنها است.

براون گفت: همواره این احتمال وجود دارد که افراد همه قرص های را که برایشان تجویز شده است، هر روز به طور مرتب مصرف ننمایند. اما هنگامی وارد یک آنالیز می شوند، دقت بیشتری در مصرف داروهایشان به خرج می دهند.

این آنالیز بعلاوه نشان داد که این دارو ظاهر بی خطر و ایمن است.

براون گفت: در گروه دریافت نماینده دارو هیچ علامت متفاوت با اثرات دارونما در گروه دریافت نماینده دارونما، مشاهده نشد، به جز سرگیجه در اندکی از بیماران هنگام افت فشار خون و اضافه کرد که بعلاوه افزایش در مقدار های پتاسیم خون در دو بیمار رخ داد. با اینکه مقدار بالای پتاسیم خون می تواند به اختلال های ریتم ضربان قلب بینجامد، به گفته براون، هیچ یک از افراد شرکت نماینده در آنالیز به خاطر افزایش مقدار پتاسیم مجبور به ترک کردن آنالیز نشد.

هنوز تا تایید این دارو فاصله زیادی مانده است

در حال حاضر، بسیاری از افراد مبتلا به پرفشاری خون مقاوم به درمان چاره ای جز متحمل شدن عواقب آن ندارند: یعنی فازایش خطر دچار شدن به سکته مغزی، حمله قلبی و نارسایی قلبی.

کارشناسان می گویند این کارآزمایی نه تنها ثابت کرد که این داروی تازه فشار خون را کاهش می دهد، بلکه دوزهای بالاتر آن باعث کاهش حتی بیشتر فشار خون می گردد.

البته این دارو هنوز باید بوسیله سازمان غذا و داروی مورد تایید قرار گیرد.

کارشناسان می گویند یافته های این کارآزمایی بالینی نشان می ٔ دهد که این دارو ارزش آنالیز بیشتر را دارد و ظاهرا می تواند اثر عمده ای در کاهش فشار خون داشته باشد، اما هنوز فاصله زیادی تا آن هنگامی وجود دارد که تا وارد روند آنالیز بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا گردد.

یک دارو به نام اسپیرونولاکتون از قبل وجود دارد که می تواند بر همین مسیر هورمونی تاثیر بگذارد، یعنی اثر هورمون آلدوسترون را کاهش دهد؛ این دارو که گیرنده آلدوسترون را مسدود می نماید، موثراست، اما عوارض جانبی عمده ای هم دارد.

به گفته کارشناسان، اگر تاثیربخشی این دارو در مرحله سوم کارآزمایی بالینی (مرحله نهایی گسترده تر آنالیز دارو) هم ثابت گردد، پزشکان یک ابزار مهم به لیست داروهای فعلی اضافه کرده گردد.

بعلاوه این آنالیز یک هدف تازه برای درمان های تازه ضد فشار خون یعنی گیرنده های هورمون آلدوسترون را برجسته می نماید.

البته حتی اگر این دارو تایید گردد، عمدتا برای افرادی تجویز خواهد شد که بیماری پرفشاری خون کنترل نشده دارند. برای بقیه بیماران، همچنان گزینه های دارویی مقرون به صرفه قیمت تر تجویز خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 آبان 1401 بروزرسانی: 18 آبان 1401 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2155

به "داروی جدیدی که ممکن است به فشار خون بالای کنترل نشده یاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی جدیدی که ممکن است به فشار خون بالای کنترل نشده یاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید