جاده ابریشم جدید؛ کوشش چین در افغانستان برای رهایی از سین کیانگ

به گزارش تور استانبول، چین به دنبال آن است تا بر سرمایه گذاری در افغانستان و پاکستان و به راه انداختن طرحی موسوم به جاده ابریشم جدید خود را از ناامنی های سین کیانگ برهاند.

جاده ابریشم جدید؛ کوشش چین در افغانستان برای رهایی از سین کیانگ

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، رهبران افغان از دیرباز به دنبال تبدیل افغانستان به پل و شاهراه ارتباطی تجارت و همکاری های منطقه ای بوده اند اما این کشور که به دلیل موقعیتش به عنوان قلب آسیا شناخته می گردد، به پناهگاهی برای تروریست ها و مکانی برای جنگ تبدیل شده است که ابهامات فراوانی را برای آینده افغانستان ایجاد نموده است.

پروژه های حمل و نقل، انرژی و زیرساختی چین در افغانستان امیدواری ها برای برقراری صلح پایدار در این کشور را به وسیله این سرمایه گذاری ها افزایش داده است.

رادیو آزادی در ادامه می نویسد: پروژه های بلندپروازانه که اقیانوس ها و قاره ها را در بر می گیرد به صورت مجموع یک کمربند، یک جاده نامیده می گردد. این پروژه به عنوان فرصتی برای انتقال چشم اندازهای مالی و سیاسی به آسیا مطرح شده است اما به گفته عضو یکی از اتاق فکرها در نیویورک، هیچ یک از سرمایه گذاری این پروژه ها برای افغانستان تعریف نشده است در حالی که نقش این سرمایه گذاری ها در افغانستان بسیار سازنده و متحول کننده است.

براساس گزارش با نام جاده ابریشم جدید: چین، آمریکا و آینده آسیای مرکزی، طرح یک کمربند، یک جاده ظرفیت ادغام افغانستان به اقتصاد منطقه را دارد؛ راهی که آمریکا سال ها به دنبال انجام آن بوده است.

توماس زیمرمن یکی از محققان مرکز همکاری های بین المللی دانشگاه نیویورک، که 6 ماه در آموزشگاه علوم اجتماعی شانگهای سپری نموده است، در خصوص استراتژی کلان چین گفت که پکن میخواهد به وسیله سرمایه گذاری هزاران میلیون دلاری بر 20 کشور در سراسر اوراسیا از اندونزی گرفته تا دانمارک، منطقه ناآرام سین کیانک را به چهارراه تجارت و حمل و نقل منطقه تبدیل کند.

زیمرمن اضافه کرد: چین به دنبال ایجاد روابط مستحکم و گسترده با همسایگان خود دارد و حجم سرمایه گذاری های مورد بحث در پکن تأثیرات مثبتی بر اقتصاد های توسعه نیافته به ویژه افغانستان دارد.

در سال های اخیر، پکن نقش خود در افغانستان را با گسترش سرمایه گذاری ها و یاری های مالی به فرایند صلح افغانستان و گسترش همکاری های امنیتی با کابل پررنگ تر نموده است.

محقق مرکز همکاری های بین المللی دانشگاه نیویورک نوشت که کارشناسان چینی براین باورند که اگرچه نگرانی هایی در خصوص اوضاع امنیتی جاری در افغانستان وجود دارد اما پکن همچنان انجام سرمایه گذاری بلند مدت در این کشور تمایل دارد.

یکی از نشانه های این تمایل، برخلاف هم پیمانی دراز مدت با پاکستان، پکن به دنبال جای دریافت در سیاست افغانستان است. در سال های اخیر، چین میزبان گفت وگوهای مستقیم مقامات افغان و نمایندگان طالبان بوده و پاکستان را نیز ترغیب به اتخاذ سیاستی نرم تر در قبال افغانستان نموده است.

پکن براین باور است که با دادن وعده های سرمایه گذاری در پاکستان، اسلام آباد نقش مثبتی گسترش ثبات سیاسی و امنیت در افغانستان ایفا نماید.

پس از امضای تفاهمنامه 46 میلیون دلاری راهروی مالی پکن - اسلام آباد در ماه آوریل، شی جینگ پینگ رئیس جمهور چین، در سفر به پاکستان از مقامات این کشور خواست که سیاست سازنده تری را در افغانستان اتخاذ کند.

رئیس جمهور چین به قانون گذاران پاکستانی گفته بود که چین در پیشبرد فرایند صلح افغانستان و ایجاد گونه جدیدی از روابط بین المللی و همکاری های برد - برد با پاکستان همکاری می نماید.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 645

به "جاده ابریشم جدید؛ کوشش چین در افغانستان برای رهایی از سین کیانگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده ابریشم جدید؛ کوشش چین در افغانستان برای رهایی از سین کیانگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید