تهدید تعرفه ای ترامپ به اروپا چیست؟ ، چرا اروپا مکانیزم ماشه را فعال کرد؟

اروپایی ها با تهدید تعرفه ای ترامپ روی واردات خودرو به سراغ فعال سازی مکانیزم ماشه رفتند. این تهدید تعرفه ای موضوعی است که اگر محقق گردد در اقتصاد اروپا تاثیر جدی خواهد داشت.

تهدید تعرفه ای ترامپ به اروپا چیست؟ ، چرا اروپا مکانیزم ماشه را فعال کرد؟

در سفر با بهترین تور هلند از کشور گلهای لاله دیدن کنید و آسیاب های بادی آمستردام هلند را نظاره گر باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از یورونیوز، مطابق گزارش یورواستات (اداره آمار کمیسیون اروپا)، مجموع ارزش صادرات خودرو توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2018 میلادی 128 میلیارد یورو بوده که نزدیک به 3 درصد کمتر از سال 2017 بوده است.

بر پایه این گزارش آلمان با صادرات 70 میلیارد یورو خودرو، 55 درصد صادرات خودروی اتحادیه اروپا را در تصاحب خود دارد.

همچنین گزارش یورواستات نشان می دهد، مقصد 37.3 میلیارد یورو، معادل 29 درصد خودروهای صادراتی اروپا در سال 2018 بازار آمریکا بوده که بزرگ ترین بازار خودروهای فراوری اروپا به شمار می رود. پس از آمریکا، چین با واردات 22.4 میلیارد یورو دومین بازار خودروهای فراوریی کشورهای عضو اتحادیه اروپا محسوب می گردد.

در همین حال، اتحادیه اروپایی فراورینمایندگان خودرو در گزارش عملکرد سال 2018 خود اعلام کردند که اتحادیه اروپا بیش از 1.1 میلیون خودرو به بازار آمریکا صادر نموده که معادل 25 درصد ارزش سالانه واردات خودروی ایالات متحده بوده است.

در مقابل آمریکا در سال 2018 تنها 267 هزار خودرو به اتحادیه اروپا صادر نموده که مجموع ارزش آن 5.5 میلیارد یورو بوده است. این رقم تنها معادل 12 درصد مجموع واردات خودرو به اتحادیه اروپا به شمار می رود.

بنابراین در سال 2018 تراز تجارت خودرو میان اتحادیه اروپا و آمریکا نزدیک به 31.8 میلیارد دلار به سود طرف اروپایی بوده است. در چنین شرایطی وضع تعرفه 25 درصدی واردات خودروهای اروپایی به آمریکا هر چند به ظاهر می تواند، درآمد 9.3 میلیارد دلاری برای دولت ترامپ داشته باشد ولی در عمل با کاهش جذابیت قیمتی خودروهای اروپایی، سهم بازار آنها را در اختیار چین، ژاپن و کره جنوبی قرار خواهد داد.

افزون بر تجارت مستقیم خودرو میان دو طرف، خودروسازان اروپایی سالانه 3 میلیون خودرو در خاک آمریکا فراوری می نمایند که معادل 27 درصد فراوری خودرو در ایالات متحده است و موجب ایجاد 120 هزار فرصت شغلی برای آمریکایی ها در ایالت های کارولینای جنوبی، آلاباما، می سی سی پی و تِنسی شده است. البته 54 درصد خودروهای فراوریی اروپا در آمریکا صادر می گردد.

در میان کشورهای اروپایی آلمان با 18.6 میلیارد یورو صادرات خودرو در صندلی نخست واقع شده است و پس از آن بریتانیا و ایتالیا به ترتیب با صادرات 9.6 و 4.6 میلیارد دلاری در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

با وجود این که شرکت فولکس واگن و بی ام دبلیو به ترتیب 3.8 و 2.1 درصد بازار خودروی آمریکا را در اختیار دارند، ادغام اخیر خودروسازان بزرگ اروپا و آمریکا سهم بازار اروپا را در ایالات متحده پیچیده تر از گذشته نموده است.

در حال حاضر شرکت ادغام شده میان فیات ایتالیایی و کرایسلر آمریکایی سهم بازار این شرکت را به 13 درصد رسانده است. این شرکت اخیرا با گروه پژو-سیتروئن ادغام شده است. گروه پژو-سیتروئن در سال 2017 طی قراردادی فراوری خودروهای اُپل و واکسهال را که در اختیار بزرگ ترین خودروساز آمریکا یعنی جنرال موتورز بود، بر عهده گرفته بودند.

همچنین خودروسازی رنوی فرانسه نیز با نیسان و میتسوبیشی ژاپن فعلا 8.6 درصد بازار آمریکا را در اختیار دارند، ادغام شده است.

گذشته از این شرکت پژو فرانسه اخیرا اعلام نموده که با تدوین برنامه ای بلند پروازانه میخواهد که پس از 30 سال دوری بار دیگر به بازار آمریکا بازگردد. بنابراین ارتقاء صندلی خودروسازان فرانسوی در بازار آمریکا موجب شده که این کشور نیز در کنار آلمان و بریتانیا به عنوان ذینفعان جدی تهدید تعرفه ای آمریکا علیه طرف های امضاء نماینده برجام قرار گیرد.

  • ترامپ اروپا را تهدید کرد، مکانیزم ماشه علیه ایران فعال شد
  • ظریف خطاب به اروپایی ها: حاکمیت خود را فروختید
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 بهمن 1398 بروزرسانی: 17 بهمن 1398 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 629

به "تهدید تعرفه ای ترامپ به اروپا چیست؟ ، چرا اروپا مکانیزم ماشه را فعال کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید تعرفه ای ترامپ به اروپا چیست؟ ، چرا اروپا مکانیزم ماشه را فعال کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید