بوی تند ماهی و کسادی بازار

به گزارش تور استانبول، در روزهای پایانی سال سری به بازار ماهی فروشان بوشهر زدیم تا از حال و هوای آمدن عید برایمان بگویند. بوی تند ماهی ها و لهجه شیرین جنوبی مردان آفتاب سوخته بندر بوشهر در وصف نمی گنجد. از سالیان بسیار دور صید و فروش انواع ماهی و میگو در بوشهر رونق داشته اما امروز گرانی و کاهش صید باعث پایین آمدن قدرت خرید مردم و هم چنین کاهش عرضه ماهی در بازار بوشهر شده است.

بوی تند ماهی و کسادی بازار

به گزارش خبرنگار خبرنگاران؛ اینجا بازار ماهی فروشان بوشهر است، مردانی که با لبخند پشت میزهای ماهی ایستاده و با مشتری گرم صحبت می شوند، فارغ از اندیشه خرید و فروش با صمیمیت و گرمای خاص جنوبی ها حال همدیگر را جویا می شوند. لبخندهایشان اولین چیزی است که مرا به خود جلب می کند و بعد ماهی های ریز و درشتی که با نظم روی میزها چیده اند و بوی تندشان فضا را پر کرده! شعبان بیات، قریب به 25 سال است که در این بازار به فروش ماهی مشغول است و بیشتر مشتری هایش را می شناسد. او می گوید ماهی خیلی گران شده، مردم نمی توانند خرید کنند و قدرت خرید پایین آمده است. قیمت ها نیز در حال نوسان است، البته وضعیت نسبت به هفته قبل بهتر شده و عرضه و تقاضا هم بیشتر، اما مردم و فروشندگان بازار ماهی از وضعیت گرانی راضی نیستند. ما به عنوان فروشنده شخصاً ناراحت هستیم، خیلی ها به بازار می آیند ولی دست خالی برمی گردند. الان پنج کیلو ماهی شیر چیزی حدود 400 هزار تومان برای مشتری آب می خورد!

دلیل گرانی ها بررسی شود

وی که از وضعیت موجود گلایه دارد در جواب این که راه چاره شما برای مشکل کسادی بازار چیست، پیشنهادش را این گونه مطرح می کند: دولت باید از صادرات ماهی به کشورهای دیگر جلوگیری کند، زیرا اگر همین میزان ماهی به بازار خودمان عرضه شود تعادل در قیمت ها برقرار می شود. ماهی ها باید به دست هموطنان خودمان برسد تا گران نشود و هم چنین دلیل گرانی ها بررسی شود. وظیفه دولت است که جلوی این گرانی ها را بگیرد، زیرا ملت ما شایسته این وضعیت نیستند. در مجموع اوضاع بازار خراب است، مشتری داشتیم که قبلا روزانه ماهی می خرید اما الان دیگر حتی نمی تواند هفته ای یک کیلو ماهی بخرد.

مشتری داشتم که فقط دستش را روی ماهی ها کشیده تا دستانش بوی تند ماهی بگیرد

بیات با بیان خاطراتش از دو دهه حضور در بازار ماهی فروشان می گوید و ما را با خود همراه می کند. او تعریف می کند من مشتری داشتم که فقط دستش را روی ماهی ها کشیده تا دستانش بوی تند ماهی بگیرد و بعد به خانه برود چون پولی برای خرید ماهی نداشته است...

با وجود همه اینها شعبان بیات هیچ وقت از کارش خسته نشده است و همیشه خدا را شکر می گوید. امیدوار است که این وضعیت بهتر شود و مسئولان به داد مردم برسند چون بیشترین فشار بر خریدار و مصرف کننده است.

قیمت ها خیلی بالا رفته است /باید نظارت شود

همیشه نزدیک به عید گرانی بوده، اما مشکل ما عدم ثبات در بازار ماهی است و این که تعزیرات نظارت ندارد و صنف هم که اهمیتی نمی دهد. ماهی بیا کیلویی 6 هزار تومان بوده ولی الان دو برابر شده است. قیمت ها براساس نرخ تورم بالا می رود، ماهی همور کیلویی 40 هزار تومان بوده است ولی الان هر کیلو 100 هزار تومان به فروش می رسد! خیلی از حرف ها را نمی توان بیان نمود اما باید نظارت شود و امکانات در اختیار صیادان گذاشته شود، سوخت و مابقی ادوات صیادی گران شده و با توجه به کسادی بازار، این هم به ضرر فروشنده ها و هم به ضرر خریداران و مردم است. اینها صحبت های یک فروشنده و ماهی پاک کن است که حدود 35 سال از عمرش را در بازار گذرانده است.

محمد شریفی، فروشنده ماهی 65 ساله ای است که 45 سال از روزهای عمرش را در بازار ماهی فروشان بوشهر سپری کرده، او با چشمانی نگران می گوید: اوضاع بازار خوب نیست و توان مردم هم به خرید ماهی با چنین قیمت هایی نمی رسد و مجبورند مطابق موجودی جیب شان خرج کنند. تا عید اوضاع بازار به همین صورت است، شاید بعد از آن قیمت ها پایین تر بیاید. هر چقدر محصول ارزان تر باشد به نفع ماست و مشتری هم بیشتر می شود. ما هر چه می خواهیم بخریم می گویند دلار و دینار بالا رفته، در حالی که ماهی های ما به امارات و کویت و قطر صادر می شود. ماهی شیر در قطر کیلویی 280 هزار تومان به فروش می رسد در حالی که اینجا 90 هزار تومان است، هر چه عرضه در بازار ما بیشتر شود قیمت ها هم به نسبت ارزان تر می شود، لذا باید یک بازنگری در خصوص وضعیت صادرات ماهی ها صورت بگیرد.

فروشنده بعدی خودش را فرهاد موسوی معرفی می کند. می گوید: به دلیل گرانی ماهی ها امسال مردم خریدی ندارند و تقاضا خیلی کم شده است. اگر قیمت انواع ماهی را با قیمت سال گذشته مقایسه کنید متوجه می شوید که چه می گویم. یکی از دلایل گرانی هم صادرات ماهی می باشد، و مورد دیگر گرانی ادوات صیادی است البته تاثیر تحریم ها را هم نباید نادیده بگیریم.

کسادی بازار و دستان خالی

پیرمرد صیاد با نگرانی ایستاده و به هیاهوی بازار نگاه می کند، زن ها و مردها می آیند قیمت ها را می پرسند و ناامید با دستان خالی برمی گردند. این صیاد بوشهری به خبرنگاران می گوید ابزار و ادوات کار صیادی گران شده، به همین دلیل صید ضعیف است. ارزش پول ایران هم کم شده که این از همه مصیبت بارتر است. بیش از 30 سال است که به صیادی مشغول هستم، و چندین سال است که ما مسائل را مطرح می کنیم اما هیچ کاری انجام نمی دهند و تمام این مسائل به خاطر سوء مدیریت هاست.

جوان 38 ساله خوزستانی که چند سال است در بازار ماهی فروشان بوشهر کار می کند با اشاره به مسائل متعدد بازار، ادامه می دهد: بازار فروش ماهی نسبت به سال های گذشته خیلی ضعیف شده است، در گذشته وضع بهتر بود اما این روزها بازار خیلی راکد و خرید هم بسیار کمتر شده است.

یکی از توزیع کنندگان که در بازار حاضر بود به خبرنگاران گفت: در گذشته ما ماهی های کوچک بیا یا مِیدرا کیلویی چهار هزار تومان می خریدیم اما الان قیمت ها را ببینید. ماهی با ترس خرید و فروش می شود، حتی برای خانه خودمان با ترس ماهی می بریم چون خرج هر یک وعده غذای ماهی 200 هزار تومان می شود، شما بگویید چگونه می توان این وضع را تحمل کرد؟

مسئولان مسائل را می دانند اما ترتیب اثر نمی دهند

وقتی می پرسم پیشنهاد شما برای رفع گرانی چیست، جواب می دهد این مسائل باید زودتر از اینها انجام و پیگیری می شد، البته نظارت هم وجود دارد و مسئولان مسائل را می دانند اما ترتیب اثر نمی دهند.

این توزیع کننده با اشاره به سایر مسائل و وضعیت بهداشت بازار ماهی گفت: به نظر شما شهرداری نباید کف بازار را اصلاح کند و یا حداقل یک لکه گیری بشود؟ اما این کار انجام نمی شود. یک روز آب هست و یک روز نیست و مسئول بهداشت هم می آید و ایراد می گیرد. مسئولین باید به فکر باشند ولی پیگیری لازم انجام نمی شود، همین دیروز یک زن باردار اینجا زمین خورد، آن هم به دلیل استاندارد نبودن کف این سالن و خرابی های آن!

فروشنده خوزستانی که برای خرید ماهی به بوشهر آمده است، عنوان می کند این همه راه آمده ایم اما ماهی نیست، ماهی های شیر صادر می شود و به خارج از کشور می رود و آنها را با دلار می فروشند! سوال ما این است، آیا ایرانی حق خوردن ماهی ندارد؟

بازار بوشهر یک سرویس بهداشتی مناسب ندارد!

یک ماهی پاک کن با اشاره به مسائل بازار ماهی فروشان، موضوع مهم دیگری را مطرح می کند. کل بازار بوشهر یک سرویس بهداشتی مناسب ندارد! این را به گوش شهردار برسانید. به خاطر کف نامناسب و مسائلی که بازار دارد خطراتی مردم را تهدید می کند مخصوصا در بازار ماهی که کف آن مشکل دارد و امکان زمین خوردن افراد وجود دارد. ما خودمان اینجا را تمیز می کنیم و با وجود پرداخت مالیات و عوارض اصلا نیروهای خدماتی شهرداری به اینجا نمی آیند.

مردم جرات خرید ماهی ندارند

ماهی فروش دیگری با گفتن این که از صبح فال (اولین فروش) نکرده ایم، ادامه می دهد: تا دو ماه پیش هم اوضاع بهتر بود، اما الان مردم جرات خرید ماهی ندارند. ماهی فروشان می گویند اگر ماهی ارزان به ما بدهند مشتری ها هم می توانند ماهی تهیه کنند؛ پیشنهاد ما این است که به این وضعیت نظارت شود. یزاف (توزیع کننده) ماهی را به شکل عمده به مغازه دارها می دهد و سود زیادی دریافت می کند که همین باعث نامناسب شدن اوضاع است. اگر نظارت باشد بی شک وضعیت بهتر می شود، در حال حاضر ما از این شرایط خیلی ناراضی هستیم.

فقط پولدارها می توانند ماهی و میگو بخورند!

اسماعیل نسیم زاده 25 سال است که در بازار ماهی فروشان بوشهر به کار فروش میگو مشغول است. می پرسم میگو کیلویی چند؟ جواب می دهد 85 هزار تومن! البته قبلا بسته به اندازه آن بین 50 تا 60 هزار تومان بوده است.

نسیم زاده با اشاره به گران شدن ادوات صیادی می گوید: لنج و سوخت و بقیه وسایل صیادی گران شده و همه چیز تصاعدی بالا رفته است. الان خرید مردم از نصف هم کمتر شده، سابقا روزانه حدود 100 تا 150 کیلو فروش میگو داشتیم، ولی الان روزانه 15 یا 16 کیلو هم به زحمت می فروشیم! قبلا افراد فقیر و متوسط جامعه هم می توانستند ماهی و میگو بخورند اما الان فقط پولدارها می توانند! می پرسم پیشنهاد شما برای رفع این مسائل چیست، که می گوید چه فایده ای دارد من پیشنهاد دهم؟ نظارت را بیشتر کنند، راه چارهها هم نزد خودشان است...

گزارش از: زهره عرب خبرنگار خبرنگاران در بوشهر

عکس از: راضیه بهیان نژاد

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 159

به "بوی تند ماهی و کسادی بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوی تند ماهی و کسادی بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید