بلک فرایدی (آدینه سیاه) در ایران

به گزارش تور استانبول، بلک فرایدی در ایران مدت هاست که اجرا و با استقبال بسیار زیاد مردم روبرو شده است. در این روز که یکی از روزهای خرید سال نو در آمریکاست، فروشنده ها روی اجناس خود تخفیف زده تا فروش بیشتری داشته باشند و مشتری های بیشتری جذب نمایند. اما آدینه سیاه یا بلک فرایدی در ایران چه نقشی داشته؟ از چه زمانی شروع شده و شامل چه فروشگاه هایی می گردد؟ برای پیدا کردن پاسخ تمامی این سوالات، در ادامه مطلب همراه ما باشید. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران ، قصد داریم تا شما را با روز آدینه سیاه در ایران آشنا کنیم.

بلک فرایدی (آدینه سیاه) در ایران

وارد شدن بلک فرایدی در ایران و فرهنگ ایرانی

آدینه سیاه ، روزی است که فروشگاه ها و کسب وکارهای مختلف روی محصولات و خدمات خود تخفیف زده تا بتوانند مشتری های بیشتری را جذب کنند. بلک فرایدی در واقع بخشی از فرهنگ آمریکاست که از اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 شروع شد. در این روز تمامی مردم برای خرید سال نو به بازارها و مراکز خرید می رفتند و کم کم تخفیف ها و فروش ها به شکلی که امروزه شاهد آن هستیم در آمد. فرهنگ بلک فرایدی و تخفیف های این روز رفته رفته راه خود را به بسیاری از کشورهای دنیا، حتی کشورهایی که سال نو میلادی را جشن نمی گیرند هم باز کرد. برای آشنایی کامل با بلک فرایدی، سایر مطالب خبرنگاران را از دست ندهید.

ایران یکی از کشورهایی است که بلک فرایدی یا آدینه سیاه را وارد فرهنگ خود نموده است. دقیق و به طور تعیین نمی توان گفت که اولین کسی که بلک فرایدی را در ایران اجرا کرد چه کسی بود. اما چند سالی می گردد که بسیاری از فروشگاه ها، به ویژه فروشگاه های آنلاین، آدینه سیاه را برگزار نموده و روی اجناس خود تخفیف می زنند. آدینه سیاه در ایران تاریخ و ریشه خاصی نداشته و صرفاً یک استراتژی برای جلب مشتری بیشتر نسبت به رقیبان محسوب می گردد.

بلک فرایدی در ایران شامل چه فروشگاه هایی می گردد؟

در یک پاسخ کوتاه به این سوا که بلک فرایدی در ایران شامل چه فروشگاه هایی می گردد؟ باید گفت که همه چیز! درست مانند روز برگزاری آدینه سیاه در آمریکا یا سایر کشورهایی که آن را اجرا می کنند، در ایران هم هر فروشگاهی می تواند به بلک فرایدی پیوسته و برای جلب مشتری بیشتر روی محصولات خود تخفیف بگذارد. بسیاری از لباس فروشی ها، فروشگاه های بزرگ، کننده های برندها و مراکز خرید، در این روز محصولات خود را با تخفیف بسیار عالی به فروش می گذارند. این کار نه تنها باعث افزایش فروش فروشندگان می گردد، بلکه به خریداران هم یاری می نماید تا اجناس موردنیاز و دلخواه خود را با قیمت ارزان تری تهیه کنند.

با وجود این که بلک فرایدی در ایران محدود به فروشگاه یا کسب وکار خاصی نمی گردد، اما باید گفت که عمده فروشگاه ها و اشخاصی که به این رویداد پیوسته و روی محصولات یا خدمات خود به مناسبت آدینه سیاه تخفیف می گذارند، کسب وکارهای آنلاین هستند. خرید اینترنتی در ایران هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر رونق پیدا نموده است و افراد زیادی با استفاده از آنلاین شاپ ها مایحتاج خود را تهیه می کنند؛ بنابراین بدیهی است که بیشترین تأثیر آدینه سیاه بر روی وسایل ایرانی هم در فروشگاه های آنلاین مشاهده گردد.

بلک فرایدی در ایران و تخفیف های شب یلدا

بلک فرایدی در اصل یک روز در تقویم آمریکاست و آخرین آدینه قبل از سال نو و بعد از جشن سپاس گزاری محسوب می گردد. اما در ایران این تاریخ چه معنی داشته و چگونه می توان از آن به عنوان یک تخفیف با مناسبت خاص یاد کرد؟ در واقع باید گفت که تاریخ شروع سال نو میلادی، بسیار نزدیک به تاریخ برگزاری شب یلدا در تقویم ایران است؛ بنابراین بسیاری از فروشگاه ها و کسب وکارها شب یلدا را بهانه تخفیف های بلک فرایدی خود قرار می دهند.

این موضوع به استراتژی افزایش فروش فروشگاه های مختلف هم یاری بسیار زیادی می نماید. چرا که اگر فقط به مشتری ها بگویید که محصولات شما تخفیف دارند، شاید خیلی مشتاق به خرید نشوند و خرید محصولات شما را ضروری ندانند. اما زمانی که نام شب یلدا را ببرید، بسیاری از موضوعات مانند لباس برای جشن شب یلدا، وسایل آرایش نو، لوازم دکوری برای میهمانی شب یلدا و حتی کادوهایی که به یکدیگر می دهید می تواند در افزایش فروش به شما یاری کند. به همین علت است که در یکی دو سال اخیر، تمامی فروشنده ها با ترکیب شب یلدا و بلک فرایدی در ایران، توانسته اند فورش بسیار زیادی داشته باشند.

بلک فرایدی واقعی در ایران چگونه است؟

بلک فرایدی با اینکه رسمی قدیمی در کشورهای غربی است اما در ایران رسمی نوپا به شمار میرود.بسیاری از مردم کشور ایران دوست دارند که از تخفیف های بلک فرایدی و اجناس خارجی استفاده کنند. روش آنها برای استفاده کردن از رویداد بلک فرایدی این است که به وسیله همان وب سایت های خارجی که مردم کشورهای غربی نیز از آن خرید می کنند، به خرید لوازم مورد نیازشان می پردازند.

اما ذکر این نکته لازم است که سطح فروش وبسایت های خارجی دراین دوره بسیار بالا است و موجودی ها به سرعت تمام می شوند. برای اینکه بتوانید در بلک فرایدی واقعی در ایران خریدی انجام دهید باید لینک خریدهای خود را قبل از شروع این رویداد در سایت مورد نظرتان ثبت کنید و به نوعی جنس موردنظرتان را رزرو نمایید.

شروع بلک فرایدی در ایران چه زمانی است؟

اکنون که متوجه شدیم چندی است آدینه سیاه در ایران هم برگزار می گردد، سؤال اصلی این است که شروع این رویداد در ایران چه زمانی است؟ بلک فرایدی در تاریخ میلادی مصادف با 24 نوامبر سال 2023 است. این تاریخ به صورت دقیق برابر است با 3 آذر. اما درست مانند آمریکا که تخفیف های بلک فرایدی خود را از اوایل نوامبر شروع می نماید، در ایران هم آدینه سیاه از اواسط آبان شروع می گردد. این تخفیف ها گاهی تا سرانجام آدینه سیاه یعنی 3 آذر ادامه دارد. گاهی هم افراد تازه از آذرماه تخفیفات آدینه سیاه خود را شروع نموده و به بهانه تخفیف های شب یلدا، آن را تا شروع زمستان ادامه می دهند. در واقع می توان گفت که آدینه سیاه در ایران مخصوص به یک آدینه خاص نشده و بیشتر یک نماد به شمار می آید تا فروشندگان ایرانی هم بتوانند به این تخفیف ها پیوسته و فروش بیشتری داشته باشند.

بلک فرایدی در ایران، درست یا غلط؟

آدینه سیاه در ایران یک فرهنگ و رسم نو است که از آمریکا وارد شده است. این رویداد خیلی رویداد فرهنگی و سنتی بزرگی نبوده و تنها برای افزایش فروش فروشندگان و بالارفتن توان خریدد مشتریان برگزار می گردد. اما با این وجود باز هم این مراسم موافقان و مخالفان خود را دارد. بعضی بر این باورند که این روز ریشه غربی داشته و می تواند برای فرهنگ ایرانی مخرب باشد.

درحالی که بعضی دیگر باور دارند که آدینه سیاه در ایران تنها یک فرصت برای گرفتن تخفیف از فروشندگان بزرگ است. ضمناً نزدیکی این تاریخ به شب یلدا هم باعث شده تا مردم بسیار زیادی از آدینه سیاه در ایران استقبال کنند. این موضوع که آدینه سیاه در ایران درست است یا غلط، به عقیده شخصی هر فرد و زاویه دید او بستگی دارد. اما نکته غیر قابل انکار این است که این فرهنگ در بین ایرانیان ریشه دوانده و اکنون حذف کردن آن از رویدادهای سالیانه بسیار سخت است.

کلام آخر

در این مطلب با بلک فرایدی در ایران و نحوه برگزاری آن به خوبی آشنا شدیم. این رویداد یکی از رویدادهای مخصوص آمریکایی است و شرایط را برای افزایش فروش فروشندگان و بالا رفتن قدرت خرید مشتریان در روزهای سرانجامی سال فراهم می نماید. این روز به بسیاری از کشورهای سراسر دنیا از جمله ایران راه پیدا نموده است. در هر کشوری هم بلک فرایدی مخالفان و موافقان خود را دارد. برای این که بیشتر با تاریخچه بلک فرایدی و نحوه برگزاری آن در کشورهای مختلف آشنا شوید، می توانید از سایر مطالب خبرنگاران تماشا کنید. نظر شما درباره آدینه سیاه در ایران چیست؟ این رویداد باید برگزار گردد یا خیر؟

سؤالات متداول

آدینه سیاه چیست؟

آدینه سیاه یا بلک فرایدی آخرین آدینه پس از جشن شکرگزاری بوده و تمامی مردم برای خرید سال نو به مراکز خرید می روند. فروشندگان برای جلب مشتری بیشتر، در این روز چندین درصد روی اجناس خود تخفیف می زنند.

بلک فرایدی در ایران چگونه است؟

این تخفیف ها چند سالی است که در ایران هم مانند سایر کشورها برگزار می گردد. تمامی فروشگاه ها می توانند در این رویداد شرکت نموده و روی محصولات یا خدمات خود تخفیف بگذارند. اما بیشتر فروشندگانی که در این تخفیف ها شرکت می کنند، آنلاین شاپ هستند.

تاریخ بلک فرایدی در سال 2023 چه روزی است؟

تاریخ شروع این رویداد خرید در سال 2023 به تاریخ میلادی روز 24 نوامبر و به تاریخ ایران روز 3 آذر خواهد بود.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2313

به "بلک فرایدی (آدینه سیاه) در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلک فرایدی (آدینه سیاه) در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید