انواع قطره چشم برای استریل و درمان بیماری های چشمی

به گزارش تور استانبول، قطره چشم محلولی آبی یا روغنی است که برای برطرف مسائل و بیماری های چشمی مثل انواع حساسیت های چشمی یا عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد. سیپلکس (Ciplex) از جمله قطره های استریل کننده چشمی و نفازولین (Naphazoline) از جمله قطره های چشمی برای برطرف آلرژی و حساسیت می باشد. بروز حساسیت و در اطراف چشم از عوارض مصرف این قطره هاست.

انواع قطره چشم برای استریل و درمان بیماری های چشمی

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

خبرنگاران | سرویس سلامت - خیلی از ما برای برطرف سوزش یا خشکی چشم از قطره های چشمی و یا پماد چشمی استفاده نموده می کنیم. چنانچه قصد دارید برای استریل کردن چشم و یا برطرف بعضی مسائل دیگر آن از قطره چشم بهره ببرید بهتر است ادامه این مطلب را دنبال کنید. در ادامه به معرفی بعضی از انواع قطره چشم و همچنین چگونگی استفاده از آن ها می پردازیم.

قطره چشم محلولی آبی یا روغنی است که در محیطی کاملا استریل شده فراوری می شود. این قطره ها معمولا برای شستشوی چشم یا درمان بعضی از مسائل چشمی مثل آلرژی چشم، عفونت چشم، آب سیاه، آب مروارید، حساسیت و یا خشکی چشم مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه این قطره ها معمولا اثر جانبی خاصی به دنبال ندارد اما بهتر است خودسرانه و بدون تجویز پزشک از آن ها استفاده نشود.

معرفی بعضی از انواع قطره چشم

1. قطره کلرامفنیکل

کلرامفنیکل (Chloramphenicol) از آنتی بیوتیک هایی است که به منظور درمان عفونت های باکتریایی مثل و یا بکار برده می شود. این دارو از انواع ساده و ارزان آنتی بیوتیک محسوب می شود و به همین دلیل در کشورهای در حال توسعه از انتخابی ترین انواع آنتی بیوتیک است. اما در کشورهای توسعه یافته، تنها برای درمان موضعی التهاب ملتحمه چشم مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که افرادی که به عفونت های خفیف (آنفلوآنزا) و یا سرماخوردگی دچار هستند نباید از این دارو استفاده نمایند. همچنین در صورت بروز علائم و نشانه های حساسیت مثل خارش پلک یا سوزش مداوم در دوره درمان با قطره چشمی، مصرف دارو را قطع نمایید.

نحوه مصرف: قبل از اینکه از قطره چشمی بهره ببرید دست ها را به خوبی شسته و قطره چکان را با یک دست نگاه دارید و با دست دیگر پلک زیرین را به پایین بکشید. پس از آن مقدار تجویز شده از قطره چشم را درون پلک داخلی چشم قرار داده و چشمان خود را ببندید (پلک نزنید) و نقطه ای که پلک به بینی وصل می شود را فشار دهید و این عمل را برای دو تا سه دقیقه ادامه دهید. این کار را می توان به تعداد دفعات تجویزشده توسط پزشک در روز تکرار کرد. همچنین اگر بیش از یک نوع قطره قرار است بهره ببرید، قبل از استفاده از قطره دوم، سه تا پنج دقیقه صبر کنید.

عوارض: عوارض قطره چشمی شامل بروز حساسیت، خارش، ورم و ایجاد دانه های قرمز در اطراف چشم می باشد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره عوارض آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: آشنایی با داروی کلرامفنیکل و موارد مصرف آن

2. قطره های چشمی استروئید (کورتونی)

این نوع قطره ها از داروهای قوی هستند که حتما باید با تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرند. قطره هایی با اسامی پردنیزولون، دگزامتازون، بتامتازون، هیدروکورتیزون، فلوئورومتولون و مدریزون از این دست داروها هستند. این قطره ها اگرچه در درمان بعضی از بیماری های چشمی مفید هستند اما استفاده طولانی مدت از آن ها به هیچ وجه توصیه نمی شود چراکه می تواند باعث ایجاد مسائل دیگری مثل آب سیاه و آب مروارید شود.

نحوه مصرف: قبل از اینکه از قطره چشمی را بهره ببرید دست ها را به خوبی شسته و قطره چکان را با یک دست نگاه دارید و با دست دیگر پلک زیرین را به پایین بکشید. پس از آن مقدار تجویز شده از قطره چشم را درون پلک داخلی چشم قرار داده و چشمان خود را ببندید (پلک نزنید) و نقطه ای که پلک به بینی وصل می شود را فشار دهید و این عمل را برای دو تا سه دقیقه ادامه دهید. این کار را می توان به تعداد دفعات تجویز شده توسط پزشک در روز تکرار کرد.

عوارض: عوارض قطره چشمی شامل بروز حساسیت، خارش، ورم و ایجاد دانه های قرمز در اطراف چشم می باشد.

3. قطره استریل چشمی سیپلکس

بیشتر بدانید: بهترین پماد چشمی استریل و درمان عفونت های چشمی

قطره سیپلکس (Ciplex) حاوی ماده سیپروفلوکساسین هیدروکلراید بوده که وجود این ماده باعث شده است تا این قطره به عنوان یک قطره ضد باکتریایی شناخته شود. به طور معمول این قطره در درمان زخم قرنیه و التهاب ملتحمه باکتریایی کاربرد.

نحوه مصرف: قبل از اینکه از قطره چشمی بهره ببرید دست ها را به خوبی شسته و قطره چکان را با یک دست نگاه دارید و با دست دیگر پلک زیرین را به پایین بکشید. پس از آن مقدار تجویز شده از قطره چشم را درون پلک داخلی چشم قرار داده و چشمان خود را ببندید (پلک نزنید) و نقطه ای که پلک به بینی وصل می شود را فشار دهید و این عمل را برای دو تا سه دقیقه ادامه دهید. این کار را می توان به تعداد دفعات تجویز شده توسط پزشک در روز تکرار کرد.

عوارض: عوارض قطره چشمی شامل بروز حساسیت، خارش، ورم و ایجاد دانه های قرمز در اطراف چشم می باشد.

4. قطره نفازولین

از قطره نفازولین (Naphazoline) به عنوان درمان و تسکین خارش های موقتی چشم ناشی از آلرژی به مواد مختلف، سرماخوردگی، قرمزی چشم در اثر مطالعه و یا استفاده بیش از حد از تلویزیون یا کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه مصرف: معمولا یک قطره از این دارو هر سه یا چهار ساعت استفاده می شود. توصیه می شود درمان با این دارو از 4 روز تجاوز نکند و حتما درباره تعداد دفعات استفاده روزانه از آن با پزشک مشورت شود.

عوارض: عوارض قطره چشمی شامل بروز حساسیت، خارش، ورم و ایجاد دانه های قرمز در اطراف چشم می باشد.

5. قطره اشک مصنوعی

اشک مصنوعی قطره چشمی است که برای یاری به افرادی ساخته شده که چشمشان به اندازه کافی اشک فراوری نمی نماید و این عدم رطوبت کافی چشم فرد را دچار مشکل و عوارض خاصی می نماید. در واقع اشک مصنوعی جایگزین اشک طبیعی می شود و با استفاده از آن نرمی، لغزندگی و رطوبت چشم دوباره به دست می آید.

نحوه مصرف: پس از استفاده از قطره، چشمان خود را چند ثانیه ببندید و گوشه داخلی چشم را به مدت چند ثانیه با ملایمت فشار دهید تا راه خروج اشک بسته شود و قطره ریخته شده برای مدت بیشتری در چشم بماند. از این قطره تا حداکثر سی روز می توان استفاده کرد.

عوارض: بروز چشم درد، تغییر بینایی، تحریک یا قرمزی مداوم چشم از عوارض این دارو می باشد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره عوارض آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: طریقه مصرف اشک مصنوعی برای درمان خشکی چشم

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتی که تجربه مصرف هرکدام این داروها را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1384

به "انواع قطره چشم برای استریل و درمان بیماری های چشمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع قطره چشم برای استریل و درمان بیماری های چشمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید