قطره ای که پیرچشمی را بدون احتیاج به عینک درمان می نماید!

به گزارش تور استانبول، قدرت بینایی به طور معمول با افزایش سن کاهش می یابد و همین امر استفاده از روش های درمانی معمول از جمله عینک را ایجاب می نماید، اما دانشمندان علوم پزشکی اخیراً نوعی قطره چشمی را فراوری نموده اند که می تواند ضعف بینایی در دوران پیری را بدون احتیاج به عینک درمان کند.

قطره ای که پیرچشمی را بدون احتیاج به عینک درمان می نماید!

به گزارش خبرنگاران، وقتی انسان ها به دهه 40 و بالاتر عمر خود می رسند، دید نزدیک آن ها رو به ضعف می رود. برای بسیاری از افراد، این عارضه با اقداماتی همانند افزایش اندازه فونت گوشی هوشمند شخصی و یا به حداکثر رساندن روشنایی رایانه برای خواندن بهتر متن ها، قابل تشخیص است. این شرایط که به نام پیرچشمی شناخته می گردد، حدود 128 میلیون نفر در ایالات متحده و بیش از یک میلیارد نفر در سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد. این بدان معناست که سالانه هزینه های زیادی برای مقابله با این عارضه صرف می گردد، اما به نظر می رسد که راه حلی جالب توجه برای پیرچشمی پیدا شده است.

به طور معمول افرادی که به عارضه پیرچشمی مبتلا می شوند باید راه کار هایی همانند استفاده از عینک، لنز و یا حتی جراحی را در پیش بگیرند. در اواخر سال 2021، سازمان غذا و داروی ایالات متحده یک داروی تازه قطره چشم را برای درمان پیرچشمی تایید کرد. آنالیز ها نشان می دهد که این قطره چشمی که با نام Vuity شناخته می گردد، می تواند راستا آسان و ایمن تری را برای درمان پیرچشمی ایجاد کند.

چشمان ما چگونه بر روی اشیای نزدیک تمرکز می نمایند؟

بسیاری از قسمت های چشم انسان با نور ورودی تعامل می نمایند تا تصویری واضح ایجاد نمایند. اولین چیزی که نور به آن برخورد می نماید قرنیه است، لایه بیرونی شفافی که در ابتدا نور را می شکند. سپس نور از عنبیه و مردمک عبور می نماید، که می تواند گشاد یا تنگ گردد تا نور ورودی به داخل چشم را تنظیم کند. سپس نور به وسیله عدسی حرکت می نماید تا دقیقاً روی مرکز شبکیه متمرکز گردد. در نهایت، سیگنال نور به عصب بینایی در پشت چشم منتقل می گردد تا مغز آن را به عنوان یک تصویر تفسیر کند.

برای ایجاد یک تصویر واضح، چشمان شما باید فاصله خود را با یک شی تنظیم نمایند. چشم ها برای تمرکز بر روی اشیاء نزدیک به صورت، سه مرحله اساسی را انجام می دهند؛ چشمان شما به سمت شی ای که می خواهید به آن نگاه کنید، نشانه می رود، لنز های چشم تغییر شکل می دهند و در نهایت مردمک های چشم شما منقبض می شوند. هنگامی که نگاه خود را به سمت چیزی که به آن علاقه دارید نشانه می گیرید، یک عضله کوچک در چشم منقبض می گردد که شکل عدسی را تغییر می دهد تا ضخیم تر گردد. هرچه عدسی ضخیم تر باشد، نور هنگام عبور از آن بیشتر شکسته می گردد. در همان زمان، مردمک چشم شما منقبض می گردد تا مقداری از نور ورودی از اجسام دیگر در دوردست را مسدود کند.

هنگامی که نور از یک جسم منعکس می گردد و وارد چشم شما می گردد، پرتو های نور در مرکز، تصویر واضحی را ارائه می دهند. بنابراین، مسدود کردن نور پراکنده با منقبض کردن مردمک چشم، به وضوح تصویر اجسام نزدیک یاری می نماید. شما می توانید این فرآیند را با استفاده از دوربین تلفن همراه خود شبیه سازی کنید. ابتدا دوربین را به سمت چیزی در دوردست بگیرید. سپس، انگشت شست خود را به داخل تصویر ببرید و آن را حدود 6 اینچ دورتر نگه دارید. انگشت شست شما تار می گردد، اما با تغییر شکل لنز دوربین، انگشت شست شما فوکوس می گردد.

پیرچشمی چیست؟

پیرچشمی ناتوانی چشم در تمرکز بر روی اشیاء نزدیک است که منجر به تار شدن تصاویر می گردد. این عارضه به طور معمول زمانی که افراد در 40 سالگی خود هستند آغاز می گردد و تا حدود 60 سالگی پیشرفت می نماید. محققان می دانند که سن عامل اصلی پیرچشمی است، اما بحث هایی در خصوص علل ریشه ای مکانیکی آن وجود دارد. یک نظریه می گوید که با افزایش سن لنز ها سنگین تر می شوند و نمی توانند به این راحتی شکل خود را تغییر دهند. نظریه دیگری نشان می دهد که ماهیچه ای که عدسی را می کشد، با افزایش سن ضعیف تر می گردد. بعضی نیز معتقدند که پیرچشمی احتمالاً به دلیل ترکیبی از هر دو عامل اشاره شده رخ می دهد.

صرف نظر از دلیل، نتیجه این است که هنگام نگاه کردن به اجسام نزدیک، چشمان افراد دیگر به اندازه کافی قادر به خم کردن نور ورودی برای راهنمایی آن به مرکز شبکیه نیستند. در عوض، نور در مکانی پشت شبکیه متمرکز می گردد و در نتیجه دید تاری ایجاد می گردد.

قطره چشمی تازه چگونه عمل می نماید؟

حتماً به یاد دارید که چشم دو کار عمده برای تمرکز بر روی اجسام نزدیک انجام می دهد؛ لنز تغییر شکل می دهد و مردمک کوچکتر می گردد. از آنجایی که پیرچشمی توانایی عدسی را برای تغییر شکل محدود می نماید، این قطره های چشمی با کوچکتر کردن مردمک چشم این نقص را جبران می نمایند. انقباض مردمک اندازه پراکندگی نور را کاهش می دهد. این باعث می گردد نور وارد شده به چشم بهتر بر روی شبکیه متمرکز گردد، بنابراین محدوده وسیع تری از فواصل در جایی که اشیاء در کانون هستند، ایجاد می نماید و به افراد امکان می دهد اشیاء نزدیک و دور را به وضوح ببینند.

هنگامی که قطره را در چشم خود می ریزید، حدود 15 دقیقه طول می کشد تا ماده موثره درون آن، یعنی پیلوکارپین، آغاز به اثربخشی کند. پیلوکارپین دارویی است که برای اولین بار در اواخر دهه 1800 کشف شد و می تواند بیماری هایی مانند گلوکوم و فشار خون چشم را درمان کند. دانشمندان می گویند اثر این ماده بر روی مردمک حدود شش ساعت باقی می ماند. با این همه هنوز بعضی عوارض را می توان در این قطره های چشمی دید که دانشمندان کوشش دارند آن را رفع نمایند. برای مثال، ایجاد مردمک های کوچکتر به این معنی است که نور کمتری وارد چشم می گردد. این موضوع در طول روز که نور زیادی وجود دارد مسئله ای نیست، اما می تواند باعث ایجاد مشکل دید در شرایط کم نور گردد. جدای از این مضرات، شایع ترین عوارض جانبی این قطره سردرد و قرمزی چشم است.

قطره Vuity در حال حاضر برای استفاده یک بار در روز در هر چشم تایید شده است. یک بسته از این قطره چشمی حدود 80 دلار آمریکا قیمت دارد، احتیاج به نسخه دارد و در صورت استفاده روزانه تقریباً یک ماه دوام خواهد داشت؛ بنابراین برای بعضی از افراد، می تواند یک جایگزین عالی یا یاریی برای عینک یا جراحی باشد. اگرچه Vuity ممکن است اولین قطره چشمی مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان پیرچشمی باشد، محققان در حال مطالعه تعدادی از رویکرد های تازه دیگر هستند. برای نمونه، بعضی در حال فراوری قطره های چشمی هستند که شامل دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی برای یاری به انقباض مردمک می گردد. تیم های دیگر در حال مطالعه قطره هایی هستند که لنز را نرم و وزن آن را کاهش می دهند تا فوکوس راحت تر را میسر سازند. در نهایت، بعضی تحقیقات اولیه نشان داده اند که تحریک الکتریکی پالسی عضلات چشم می تواند به تقویت آن ها و بهبود توانایی افراد در دیدیاری کند. به نظر می رسد امید به درمان پیرچشمی در آینده نزدیک بسیار روشن است و خوشبینانه حتی می توان فرض کرد که فاصله چندانی با مهار کامل این عارضه نداریم.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2063

به "قطره ای که پیرچشمی را بدون احتیاج به عینک درمان می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطره ای که پیرچشمی را بدون احتیاج به عینک درمان می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید