انتشار مجموعه نمایشنامه هایی از غلامرضا آقایاری

به گزارش تور استانبول، به گزارش خبرنگاران، انتشارات کتاب نیستان مجموعه ای از نمایشنامه های غلامرضا آقایاری را با عنوان دعوت در آلاسکا دیدار در مشهد را روانه بازار کتاب کرد.

انتشار مجموعه نمایشنامه هایی از غلامرضا آقایاری

این کتاب که شامل چهار نمایشنامه از این نویسنده است، نمایشنامه ها بیشتر از آنکه متنی حائز اهمیت از منظر دراماتیک باشند، اثری به شمار می روند که از زاویه نوع انتقال حس نویسنده و بازتاب دیده های او قابل اعتنا هستند.

این مجموعه با اثری تحت عنوان روایت آهنگر شروع می شود. اثری برگرفته از مقاتل منسوب به امام حسین (ع). در این نمایشنامه خلاصه ای از آنچه در روز عاشورا بر امام حسین (ع) و اصحاب وی رفته است در قالب محکمه ای از مقابل چشمان مخاطب می گذرد. شیوه روایت از زبان لشکریان و فرماندهان سپاه کوفه و تفصیل آنها در شرح آنچه بر سپاه امام حسین (ع) روا داشته اند، یکی از زیبایی های این متن است و در کنار آن ریزبینی نویسنده در بیان اینکه هر کس و به هر نحوی در کمک به لشکر کوفه در واقعه عاشورا نقش داشته است به سختی مورد عذاب واقع شد، به موضوع مسئولیت اجتماعی مومنان در جامعه نسبت به هم اشاره دارد. با این نگاه این نمایشنامه را در یک کلام مختصر می توان بازخوانی ساده و فشرده مقتل عاشورا در کنار اشاره های ظریف انسان شناختی از آن دانست.

دومین متن نمایشی این اثر که نام خود را به کتاب نیز داده است، روایتی است که در آن یک کانادایی در سفر به ایران قصد عزیمت به مشهد برای زیارت امام رضا (ع) را دارد و اذعان دارد که امام او را به این سفر دعوت کرده است. این متن نیز با طنازی و شیوه روایت خود علاوه بر ارزش های دراماتیک دارای حس معنوی خاص و بکری است.

نمایشنامه سوم از این کتاب نیز در فضای روایی سنتی به بازخوانی داستانی افسانه وار از رابطه سلطان، نگاهبان اسب های سلطنتی و فرزند نگاهبان می پردازد.

نویسنده در خلال چهار متن این کتاب، خود را به بسیار علاقه به کندکاو در تاریخ نشان داده و ابایی از مطالعه و پژوهش برای روایت صحیح خود ندارد. جدای از این وی در هر متن نوعی خاص از زبان روایی را با فخامتی ویژه مورد استفاده قرار داده است که این مساله نیز به قوت متن او افزوده است.

کتاب نیستان دعوت در آلاسکا، دیدار در مشهد را در 184 صفحه و با قیمت 14000 تومان منتشر کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 482

به "انتشار مجموعه نمایشنامه هایی از غلامرضا آقایاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار مجموعه نمایشنامه هایی از غلامرضا آقایاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید