ارزش تغذیه ای پاپایا

به گزارش تور استانبول، پاپایا میوه ای گلابی شکل درخت Carica papaya است. پاپایا به خاطر محتویات ویتامین و مواد معدنی خود میوه ای بسیار مغذی در نظر گرفته می گردد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به ارزش تغذیه ای و فواید پاپایا برای سلامتی ارائه

ارزش تغذیه ای پاپایا

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

پاپایا میوه ای گلابی شکل درخت Carica papaya است. پاپایا به خاطر محتویات ویتامین و مواد معدنی خود میوه ای بسیار مغذی در نظر گرفته می گردد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به ارزش تغذیه ای و فواید پاپایا برای سلامتی ارائه شده است.

Carica papaya درختی بومی امریکای مرکزی و مکزیک است. اگر چه این گیاه مانند درخت به نظر می رسد ولی در واقع گیاهی چند ساله است. امروزه، پاپایا تقریباً در تمامی نواحی استوایی جهان پرورش داده می گردد. Carica papaya گیاهی با رشد سریع است که می تواند تا 5 الی 10 متر ارتفاع داشته باشد. گل های آن گوشتی و مومی شکل هستند و پنج گلبرگ دارند. بعضی گیاهان گل های نر و ماده فراوری می نمایند در حالی که بعضی دیگر تنها گل های نر یا ماده فراوری می نمایند.

گیاه Carica papaya میوه هایی گلابی شکل فراوری می نماید. به طور عمده دو گونه پاپایا وجود دارد - هاوایی و مکزیکی. گونه هاوایی دارای پوست زرد رنگ و روشن است و دارای گوشتی به رنگ نارنجی زرد یا صورتی مانند است. گونه مکزیکی دارای گوشتی زرد تا نارنجی یا صورتی مانند است. پاپای رسیده را به صورت خام مصرف می نمایند. پاپایا میوه ای بسیار شیرین و پر آب است. به خاطر طعم خوشمزه پاپایا، کریستوف کلمب آن را میوه فرشتگان می نامید. علاوه بر طعم دلچسب، پاپایا مبنع غنی از انواع مواد مغذی است.

فواید پاپایا

پاپایا به اسم یکی از غنی ترین منابع ویتامین C در نظر گرفته می گردد. در واقع، محتویات ویتامین C این میوه بیشتر از پرتقال است. ولی ویتامین C تنها ماده مغذی نیست که در این میوه یافت می گردد. پاپایا بعلاوه غنی از ویتامین A ، E و B و آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتن ، زیگزانتین و فلاونوئید هاست. حتی بعضی مواد معدنی مهم مانند پتاسیم ، مهمیم ، کلسیم و آهن هم در پاپایا یافت می شوند.

100 گرم پاپایا خام حاوی حدود 8ر9 گرم کربوهیدرات ، 9ر5 گرم قند ، 8ر1 گرم فیبر ، 6ر. گرم پروتئین ، 8ر61 میلی گرم ویتامین C ، 9ر. میلی گرم ویتامین E ، 284 واحد بین المللی ویتامین A ، 24 میلی گرم کلسیم ، 10 میلی گرم مهمیم ، 257 میلی گرم پتاسیم ، 5 میلی گرم فسفر و حدوداً 10ر. میلی گرم آهن است. 140 گرم پاپایا حاوی تقریباً 55 کالری است. جدا از این ها، این میوه حاوی آنزیم های پروتئولیتیک است که به تجزیه پروتئین ها به اسیدهای آمینه یاری می نمایند. به همین علت است که از آن برای ترد کردن گوشت استفاده می گردد.

مصرف پاپایا با توجه به مواد مغذی مختلف موجود در آن می تواند به تقویت سیستم ایمنی ، دستگاه گوارشی و دستگاه قلبی و عروقی یاری کند. از پاپایا بیشتر برای بهبود گوارش و جلوگیری از ایجاد بعضی مسائل گوارشی رایج مانند سوء هاضمه و نفخ استفاده می گردد. پاپایا حاوی آنزیم پاپایا است که می تواند به هضم پروتئین ها و تبدیل آن ها به اسید های آمینه یاری کند. به علاوه، پاپایا حاوی اندازه زیادی فیبر تغذیه ای است که می تواند به بهبود سلامت دستگاه گوارش یاری کند.

این میوه سلامت دستگاه قلبی و عروقی را هم می تواند بهبود ببخشد. همانطور که قبلاً اشاره شد، پاپایا منبع خوبی از ویتامین A ، Cو E است که آنتی اکسیدان هایی قوی به حساب می آیند. این آنتی اکسیدان ها می توانند از اکسیداسیون کلسترول جلوگیری نمایند. اکسیداسیون کلسترول یکی از مهم ترین عوامل خطر تشکیل پلاک در رگ های خونی به شمار میرود که به نوبه خود می تواند خطر حمله و سکته قلبی را افزایش دهد. آنتی اکسیدان هایی که در این میوه یافت می شوند می توانند سیستم ایمنی را تقویت نمایند و توانایی آن برای مقابله با عوامل عفونت زا را بهبود ببخشند. آن ها بعلاوه می توانند از سلول ها در برابر آسیب رادیکل های آزاد محافظت نمایند.

پاپایا دارای خواص ضد التهابی است که می تواند برای کاهش التهاب مؤثر باشد. این خاصیت درمانی را می توان به آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها موجود در آن نسبت داد. استفاده موضعی از آنزیم پاپایا می تواند به درمان بریدگی ها ، بثورات پوستی و سوختگی های سطحی یاری کند. حتی افرادی که از بیماری های التهابی مانند آرتروز و آرتریت روماتوئید رنج می برند هم می توانند با گنجاندن پاپایا در رژیم غذایی خود از فواید آن ها بهره مند شوند. بعضی تحقیقات اجرا شده نشان داده اند که ویتامین C ممکن است به محافظت از بدن در برابر بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید یاری کند.

پاپایا را می توان به صورت های مختلف مصرف کرد. پاپایا رسیده را می توان بعد از کندن پوست آن و خارج کردن دانه ها به صورت خام مصرف کرد درحالی که پاپایا نارس را می توان به صورت پخته مصرف کرد. پاپایا را بعلاوه می توان به سالاد افزود. برای حفظ ارزش تغذیه ای از کندن عمیق پوست آن خودداری کنید زیرا، آنزیم پاپایا در نزدیکی پوست آن واقع شده است.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1820

به "ارزش تغذیه ای پاپایا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش تغذیه ای پاپایا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید