ادبیات نمایندگان اگر اخلاقی باشد تاثیر مطلوبی خواهد داشت

به گزارش تور استانبول، یک حقوقدان گفت: ادبیات رفتاری و گفتاری نمایندگان مجلس هرچه اخلاقی تر و محترمانه تر باشد، بدون تردید می تواند تاثیرات بسیار مثبت و آموزنده ای در مردم داشته و انعکاس سرمشق گونه ای را بر جای بگذارد.

ادبیات نمایندگان اگر اخلاقی باشد تاثیر مطلوبی خواهد داشت

سیدمحمد صادق آل محمد در گفت وگو با خبرنگاران، در ارزیابی از ادبیات تند و بی اخلاقی بعضی کنندگان از تریبون مجلس نسبت به مسئولان نظام و اینکه باب شدن این فرهنگ فحاشی به جای نقد سازنده چه خطرهایی به دنبال دارد؟ اظهار کرد: گرچه کنندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل تفکیک قوا و داشتن استقلال کامل در وظیفه قانونگذاری و نظارت بر امور اجرایی کشور و دارا بودن مصونیت های قانونی و اینکه به عنوان منتخب مردم در قبال اعمالی که به مناسبت وظیفه کنندگی انجام می دهند و یا در قبال سخنانی که در جلسات مجلس بیان می کنند و یا در موقع موضع گیری ها و دیدگاه های خود درباره طرح ها و لوایح قانونی به عنوان مخالف یا موافق اظهار می دارند، دارای مصونیت پارلمانی بوده و کسی حق تعقیب آنان را بابت انجام وظایف کنندگی و سخنرانی هایی که در این زمینه ها می کنند ندارد، ولی این مصونیت علی الاصول مطلق نبوده و تابع ضوابط و مقررات قانونی است و فراتر از آن ممکن است برای کننده ای که ضوابط و چارچوب قانونی، اخلاقی و حتی عرفی را مراعات نکرده، قابلیت اعمال را نداشته باشد.

وی اضافه نمود: طبیعی است چنانچه کننده ای، خلاف قانون عملی انجام دهد و یا سخنی بگوید که ارتباطی با وظایف کنندگی او نداشته باشد، حق استفاده و بهره مندی از مصونیت پارلمانی و مزایای عدم مسئولیت ناشی از آن را ندارد.

این حقوقدان تاکید نمود: مصونیت پارلمانی تا زمانی کننده مجلس را حمایت می کند و مانع از تعقیب قضایی او می شود که کننده در محدوده وظایف پارلمانی خود عمل کرده باشد و از چارچوب وظایف تقنینی خود، خروج نکند، والا چنانچه کننده مجلس اعمالی انجام دهد و یا سخنانی ایراد کند که خلاف قانون به حساب آید، این کننده از حیث قانونی مسئول است و نمی تواند در خصوص آن از مصونیت های پارلمانی بهره مند شود.

آل محمد گفت: مطابق قانون اساسی، کنندگان مجلس به منظور تامین آزادی در ایفای وظایف کنندگی، دارای مصونیت پارلمانی هستند اما آنها از مصونیت کیفری برخوردار نیستند و صرف شغل کنندگی، مانع از مسئولیت کننده نمی شود.

وی اضافه نمود: به محض آنکه گفتار یا رفتار کننده مجلس جنبه غیر پارلمانی پیدا کند حتی اگر در صحن مجلس باشد، اصل مصونیت و عدم مسئولیت جاری نمی شود و کننده مانند سایر آحاد مردم مشمول قوانین و مقررات عمومی مملکتی خواهد بود.

رئیس پیشین کانون وکلای دادگستری خوزستان و لرستان توضیح داد: قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه مملکتی اجازه نمی دهد که کننده مجلس در موقع اظهار نظر، دادن رای و هنگام سخنرانی در مجلس یا هر جای دیگر، فرد یا افرادی را مورد اهانت و توهین قرار دهد و یا هتک حرمت از کسی بنماید. بدیهی است اگر چنین وضعیتی پیش آید کننده ای که اهانت کرده، مسئولیت خواهد داشت.

آل محمد در ادامه گفت: به هر حال اصل مصونیت پارلمانی و اصل عدم مسئولیت کنندگان در ایفای وظایف کنندگی و اصل منع تعرض به کنندگان مجلس، اصلی شناخته شده است، لکن این اصول مانع از تعقیب قانونی کننده ای که احیانا اهانت یا توهینی کرده باشد، نمی شود.

وی اعلام کرد: قطعا آحاد مردم کشور از کنندگان مجلس شورای اسلامی که منتخب مردم هستند و باید مظهر اخلاق، منشاء احترام و رعایت کننده شئونات ملت و حافظ قانون از هر حیث باشند، انتظار دارند که به خصوص در موقع ایراد سخنرانی و انجام وظایف کنندگی، حرمت و حیثیت دیگران، به خصوص مقامات و مسئولین سطح بالای کشور را رعایت کنند.

این وکیل دادگستری در انتها تاکید نمود: ادبیات رفتاری و گفتاری کنندگان مجلس هرچه اخلاقی تر و محترمانه تر باشد به لحاظ مقام و موقعیت والایی که این افراد طبق قانون در جامعه دارند، بدون تردید می تواند تاثیرات بسیار مطلوب، مثبت و آموزنده ای در مردم داشته و انعکاس سرمشق گونه ای را بر جای بگذارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1227

به "ادبیات نمایندگان اگر اخلاقی باشد تاثیر مطلوبی خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادبیات نمایندگان اگر اخلاقی باشد تاثیر مطلوبی خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید