آیا مانیتور اولترا واید ارزش خرید دارد؟

به گزارش تور استانبول، اگر در پی خرید مانیتور هستید، احتمالا با مانیتورهای اولترا واید یا فوق عریض روبرو شده اید. اما این نوع مانیتورها واقعا می توانند بهره وری را افزایش دهند و آیا ارزش خرید بالایی دارند؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

آیا مانیتور اولترا واید ارزش خرید دارد؟

مانیتور اولترا واید چیست؟

برخی از کاربران از ویژگی های یک مانیتور اولترا واید اطلاعی ندارند. به زبان ساده، این نوع مانیتورها عریض تر از مدل های مرسوم هستند. اندازه آن ها از 29 اینچ و نسبت تصویر 21:9 آغاز می شود و این نسبت حتی به 32:9 هم می رسد. از نظر رزولوشن هم معمولا این مانیتورها از وضوح تصویر بین 2560 در 1080 تا 5120 در 1440 بهره می برند. این در حالی است که بیشتر مانیتورهای مرسوم مبتنی بر پنل های 22 تا 27 اینچی با میانگین رزولوشن 1920 در 1080 هستند.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که مانیتورهای اولترا واید معمولا خمیده هستند و دلیل خوبی هم برای این کار وجود دارد. با خمیده کردن این پنل ها، می توانید بدون نیاز به چرخاندن زیاد چشم و سر به بخش های مختلف پنل نگاه کنید. علاوه بر این پنل های خمیده هنگام گیمینگ، تماشای فیلم یا انجام کارهای مختلف تجربه مجذوب کننده تری را ارائه می کنند.

مانیتورهای اولترا واید با اندازه 49 اینچی هم در بازار پیدا می شوند. اما قبل از خرید چنین مانیتوری، از بزرگ بودن میز خود اطمینان حاصل کنید. مانند مانیتورهای معمولی، این نوع مانیتورها هم مدل های مختلفی دارند و مثلا می توانید از بین مدل های دارای رزولوشن و رفرش ریت بالا، مجهز به فناوری های G-sync و FreeSync و دیگر موارد دست به انتخاب بزنید. اما طبیعتا هرچقدر ویژگی ها بیشتر باشند، قیمت آن ها هم بالاتر می رود.

آیا مانیتور های اولترا واید ارزش خرید دارند؟

بیشتر کاربران نیازی به استفاده از مانیتورهای بسیار بزرگی در حد و اندازه 49 اینچ ندارند و برای این افراد، مانیتورهای اولترا واید با اندازه حدودا 32 تا 34 اینچی می توانند نیازهای آن ها را برطرف کنند. به عنوان مثال اگر از جمله افرادی هستید که همواره در سیستم فایل ها و برنامه های مختلف کنار یکدیگر باز هستند، مانیتور اولترا واید می تواند فضای بیشتری در اختیار شما قرار گرفته است و در نتیجه با تجربه بهتری روبرو می شوید. همین موضوع برای گیمرها و افراد خوره فیلم و سریال هم صدق می کند.

برخی کاربران هم مانیتور اولترا واید را به پنجره های مجازی تقسیم می کنند تا یک مانیتور فوق عریض مانند چند مانیتور به نظر برسد. در همین زمینه می توانیم به برنامه DisplayFusion اشاره کنیم که چنین کاری را انجام می دهد. اگرچه برخی کاربران استفاده از چند مانیتور را ترجیح می دهند، اما اگر این مانیتورها هم اندازه نباشند و ویژگی های متفاوتی داشته باشند، احتمالا ناسازگاری بین آن ها تجربه کاربری را مخدوش می کند.

به عنوان مثال ممکن است در یک مانیتور تصویر به طور مجذوب کننده تر و روشن تر نمایش داده شود ولی در مانیتور کناری تصاویر مجذوب کنندهیت کمتری داشته باشند.

معایب مانیتور اولترا واید

به غیر از قیمت بالا، یکی از معایب اصلی مانیتورهای فوق عریض این است که برخی برنامه ها و بازی ها به خوبی از این نوع مانیتورها پشتیبانی نمی کنند. البته این یک مشکل رایج نیست اما در هر صورت قبل از خرید باید به این موضوع توجه نشان دهید. یکی دیگر از معایب این نوع مانیتورها، بحث اندازه بسیار بزرگ آن ها است که باید چینش میز خود را برای قرارگیری آن ها تغییر دهید. این موضوع به خصوص برای افرادی که اشیاء زیادی را روی میز خود قرار می دهند، مشکل زا است.

همچنین استفاده از چند مانیتور اولترا واید اصلا کار عاقلانه ای نیست. از سوی دیگر اگر می بینید هنگام استفاده از مانیتور اولترا واید باید سر خود را بارها حرکت دهید، پس بهتر است این مانیتور را کنار بگذارید و به استفاده از مدل های مرسوم روی بیاورید.

سخن آخر

روی هم رفته فقط در صورتی باید یک مانیتور اولترا واید خریداری کنید که این فضای بیشتر اهمیت زیادی برای شما داشته باشد. بنابراین عموم کاربران نیازی به استفاده از این نوع مانیتورها ندارند. اما اگر فکر می کنید با استفاده از مانیتور اولترا واید بهره وری شما افزایش پیدا می کند یا هنگام اجرای بازی و تماشای فیلم تجربه مجذوب کننده تری خواهید داشت، چنین مانیتوری را خریداری کنید.

اما بار دیگر باید بگوییم که این نوع مانیتورها قیمت پایینی ندارند و به خصوص مدل هایی که برای گیمینگ ساخته شده اند، بسیار گران قیمت هستند. خوشبختانه در این زمینه تنوع بسیار زیادی وجود دارد و می توانید با توجه به نیازها و بودجه ای که در اختیار دارید، بهترین مدل را خریداری کنید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2077

به "آیا مانیتور اولترا واید ارزش خرید دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مانیتور اولترا واید ارزش خرید دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید