آتامبایف از خط آتش کنار رفت

به گزارش تور استانبول، الماس بیک آتامبایف، رئیس جمهور سابق قرقیزستان، به عنوان رئیس حزب سوسیال دموکرات قرقیزستان (SDPK) استعفا داده و عضویت خود در این حزب را به حالت تعلیق درآورد.

آتامبایف از خط آتش کنار رفت

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرنگاران، به نقل از وستنیک قفقاز، این تصمیم با تصویب یک بسته اصلاحات در قانون در خصوص مصونیت فعالیت رئیس جمهور توسط مجلس، که خواهان پیگرد فعالیت های رئیس جمهور سابق است، مرتبط می باشد. به گفته کارشناسان، نسخه فعلی قانون بیشتر شبیه یک ابزار در برابر آتامبایف است.

جلسه شورای سیاسی حزب سوسیال دموکرات در بیشکک برگزار گردید که طی آن آتامبایف به عنوان رهبر حزب کناره گیری کرد و عضویت خود حزب را به حالت تعلیق درآورد. نماینده مجلس آسِل کودورانووا رئیس اجرایی SDPK خواهد بود. به گفته عادل توردوکولوف، عضو شورای سیاسی حزب، چنین تصمیمی به دلیل بسته اصلاحات قانون درباره مصونیت فعالیت های رئیس جمهور که از سوی مجلس تصویبشد، اتخاذ شده است. روشن جین بیک اوف، سیاستمدار قرقیز به وستنیک قفقاز گفت که طبق قانون، رئیس جمهور سابق، اگر فعالانه درگیر سیاست باشد و در حزب حضور داشته باشد، از تمامی امتیازات، از جمله مصونیت محروم خواهد شد.

مسأله خلع مصونیت رؤسای جمهور سابق را نمایندگان مجلس قرقیزستان برای اولین بار در سال گذشته، زمانی که رسیدگی به پرونده حادثه نیروگاه حرارتی بیشکک در دستور کار نهاده شد، مطرح کردند. گفتنی است که در پرونده فساد در نوسازی نیروگاه حرارتی بیشکک دو نخست وزیر سابق - ساپار ایساکوف و جانتورو ساتی بالدیِف، وزیر سابق انرژی عثمان بیک آرتیک بایف، وزیر سابق امور اقتصادی اولگا لاورُوا، رئیس سابق هولدینگ انرژی ملی آیبک کالیِف و چند مدیر در سطح میانی مورد محاکمه نهاده شده اند. آتامبایف متهم به فساد شد، با این حال، با توجه به قانون تصویب شده در گذشته در خصوص مصونیت قضایی رئیس جمهور نمی شد وی را به دادگاه فرخواند. پس از آن تصمیم گرفته شد که قانون مصونیت ریاست جمهوری اصلاح گردد. اکنون برای مقامات دولتی فرصتی به وجود آمده تا آتامبایف را دستگیر نمایند، زیرا او هنوز درگیر فعالیت های سیاسی است.

SDPK در حال آماده سازی شکوائیه ای در خصوص تغییرات مربوط به محرومیت رئیس جمهور سابق در اتاق قانون اساسی است، چرا که نوربک قاسم بکوف، وکیل SDPK، معتقد است که اصلاحات تصویب شده با قانون اساسی مخالف بوده و حقوق بشر را نقض می نمایند.

به گفته روشن جین بیک اوف، محرومیت از مصونیت یک روش نسبتا پیچیده و طولانی است. مجلس می تواند این کار را شروع کند، دادستان ها باید موافقت نمایند. پس از آن، با دو سوم آراء، وضعیت مصونیت رئیس جمهور سابق را حذف می نماید و تنها پس از آن است که می توان وی را به محکمه فرا خواند. جین بیک اوف خاطر نشان ساخت: آتامبایف تصمیم گرفت به سایه برود، اما مطمئن هستم که وی به عنوان یک فرد باتجربه، فردی که خشمگین از جانشین خود می باشد، در سیاست فعال باقی خواهد ماند. اکنون او تصمیم گرفته است که بهانه حقوقی نداشته باشد. او معتقد است که آتامبایف حزب خود را همانند قبل مدیریت خواهد نمود تا در زندگی سیاسی شرکت کند، اما فعلا به صورت غیر رسمی. وی در شرح بیان داشت:در قرقیزستان، این یک پدیده عادی است و بسیاری از الیگارشی ها در فعالیت های سیاسی فعالانه شرکت دارند، آنها احزاب خود را ایجاد نموده و یا حامی احزاب دیگر می شوند. برای مثال، احزابی که امروز در مجلس نمایندگان هستند صاحبان خود را دارند؛ آنها هستند که افراد خود را به مجلس راه می دهند و آنها را آنجا نگه می دارند. سیاست تنها به صورت عمومی نیست، سیاستمداران مردمی در قرقیزستان بسیار اندک هستند. بسیاری از آنها در پشت صحنه سیاست دخیل هستند.

دیمیتری اورلوف، مدیر کل مرکز تحلیلی استراتژی شرق و غرب، به وستنیک قفقاز گفت که آتامبایف هوشمندانه خط آتش را ترک نموده است. این کارشناس گفت: در حالی که نمایندگان مجلس و سیاستمداران قرقیز مشغول اختلافات خود در خصوص مسائل مختلف بودند، آتامبایف مهمترین کار را انجام داد: او SDPK را دوباره ساخت. شاید حزب او به لحاظ تعداد کوچکتر گردد، اما در عوض، افراد با انگیزه بیشتر در آن باقی مانده اند. من دقیقا نمی دانم که در حزب SDPK او چند عضو دقیقا وجود دارد، اما حتی چند صد فرد با انگیزه خوب، از لحاظ مقیاس قرقیزستان، بسیار جدی هستند. طبق گفته اورلوف، اگر SDPK همچنان به طور آنلاین و آفلاین عمل کند، پس از یک سال ممکن است موضع قوی تری داشته باشد و همه می دانیم که رئیس اصلی آن کیست. علاوه بر این، سوسیال دموکرات ها راحت تر نیز عمل خواهند کرد، چرا که هیچ کس به خاطر اشتباهات آتامبایف مانع از کار آن نخواهد شد.

اورلف تأکید کرد که: البته، آتامبایف اکنون نمیتواند بیانیه های سیاسی بدهد. از یک سو این کار برای او بد است. از سوی دیگر، به نظر می رسد که در حال حاضر او همه چیز را گفته است و همه چیز بدون مشارکت او هم کار خود را ادامه خواهد داد. واقعیتی که به نفع حزب سوسیال دموکرات است، این است که زمان علیه جین بیک اوف و دولت کنونی کار می نماید. تقریبا یک سوم مدت ریاست جمهوری او گذشته است، اما موفقیت ها تاکنون صفر بوده است. در خصوص رشد فراوری ناخالص داخلی فقط کسانی می توانند صحبت نمایند که نمی دانند آن در حال رشد است یا نه، صرفنظر از این که بیست نفر در کشور کار می نمایند یا دویست نفر .

در اینجا یک سوال منطقی پیش می آید، اگر مقامات آتامبایف، همانطور که در قرقیزستان می گویند، کاملا بی سواد و یا خائن بودند، پس چرا جین بیک اوف نیز چنین مقاماتی دارد؟ با این حال، در واقع، به اعتقاد کارشناس، احترام به دولت به طور چشمگیری کاهش یافته است و چشم اندازی در این رابطه وجود ندارد. به گفته اورلوف: به این ترتیب، در انتخابات بعدی مجلس، اگر اپوزیسیونی به وجود آید، ممکن است فرصت های جدی داشته باشد و من شخصا واقعا می خواهم که به وجود آید؛ زیرا که قدرت را نمی توان به تنهایی با مردم رها کرد.

به گفته روشن جین بیک اوف، وضعیت در کشور موجب نگرانی شده است. اخیرا، مدیر سرویس جامعه شناختی SIAR، آینورا ساگین بایِوا، مطالعه ای روی احساسات عمومی انجام داده است. جین بیک اوف گفت: در طول پنج تا شش سال، خلق و خوی مردم خوش بینانه بوده، اما نظرسنجی اخیر نشان داد که روند نگران نماینده ای مشابه سال های 2005 و 2010 به وجود آمده است. به این معنا، مردم از قدرت ناراضی هستند و روحیه انقلابی در حال ظهور است. نارضایتی از قدرت رو به رشد است. گروه مبارزه با فساد (دولت فعلی) بی اعتبار شده است. در خصوص واژه فساد منظور اعضای تیم آتامبایف است. یک مبارزه انتخابی علیه فساد، با انگیزه های سیاسی وجود دارد. اوضاع منحصر به فرد نیست، همانطور که در خصوص رؤسای جمهور پیشین نیز همین طور بود. او همچنین اشاره نمود که رتبه بندی دولت و خود نخست وزیر کمترین میزان را در کل تاریخ قرقیزستان داشته است. وزیران تقریبا هر روز استعفا می دهند. چند روز پیش وزیر دارایی اولگ پانکراتوف ترک خدمت کرد. او در سال های اخیر قویترین وزیر بوده است. اگر او برود، دیگر چه می توان گفت؟ ، روشن جین بیک اوف سوال خود را بدون پاسخ گذاشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 203

به "آتامبایف از خط آتش کنار رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتامبایف از خط آتش کنار رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید