10 سوال رایج درباره تغییر خودرو در سامانه یکپارچه

به گزارش تور استانبول، خبرنگاران- سامانه یکپارچه فروش خودرو از دوشنبه 20 شهریور بازگشایی شده و متقاضیان می توانند تا ساعت های پایانی روز پنجشنبه 23 شهریور به آدرس esalecar.ir مراجعه نمایند. در این مطلب 10 تا از رایج ترین ابهاماتی که برای متقاضیان سامانه یکپارچه وجود دارد را آنالیز می کنیم.

10 سوال رایج درباره تغییر خودرو در سامانه یکپارچه

یک | امکان خرید خودرو برای متقاضیان تازه وجود دارد؟

سامانه یکپارچه فروش خودرو درحالی بازگشایی شده که جمعیت هدف این مرحله کسانی محسوب می شوند که درجریان برگزاری دور اول و دوم، موعد دریافت محصولشان به سال 1403 موکول شده است. به خاطر همین تا زمانی که بحث مرحله سوم فروش خودرو از بستر سامانه یکپارچه مسکوت بماند، امکان شرکت و خرید خودرو برای متقاضیان تازه وجود ندارد.

دو | باوجود ثبت نام در مرحله دوم سامانه یکپارچه برای خرید هیچ خودرویی اقدام نکردم. آیا الان امکان خرید محصولات کرمان موتور و مدیران خودرو برای من وجود دارد؟

بله. اگر کسی درجریان دور دوم فروش خودرو همه مراحل را پشت سر گذاشته، اما آن موقع تمایلی به انتخاب هیچ خودرویی نداشته، در این مرحله از بازگشایی سامانه یکپارچه می تواند یکی از 9 محصول عرضه شده به وسیله مدیران خودرو و کرمان خودرو را سفارش بدهد. اما نکته مهم این است که اولویت با همان کسانی است که دنبال تغییر محصول انتخابی هستند و تصمیم گرفتند به جای 1403، همین سال جاری صاحب خودرو شوند.

سه | دعوتنامه ایرانخودرو بابت تکمیل وجه محصولات دور اول را دریافت کردم. در این مرحله امکان تغییر و ویرایش خودرو را خواهم داشت؟

خیر. ارسال دعوتنامه خودروسازان بعد از مشخص شدن اولویت ها، به صورت اتوماتیک فرجه پنج روزه برای تکمیل وجه را فعال می نماید. یعنی خودروساز با ارسال دعوتنامه روی فروش محصولش حساب باز می نماید و اگر متقاضی در مهلت مشخص شده برای تکمیل وجه اقدام نکند، از اولویت بندی کنار گذاشته می گردد و برای خرید خودرو باید همه مراحل را از پله اول طی کند.

چهار | آیا امکان تغییر خودرو از یک شرکت با شرکت دیگر وجود دارد؟

بله. برخلاف سازوکاری که در هفته اول شهریور همزمان با بازگشایی سامانه یکپارچه وجود داشت، این سری متقاضیانی که به سامانه مراجعه می نمایند امکان ویرایش محصولشان با خودرو های سایر شرکت ها را دارند. آنطور که مهدی تقدسی به عنوان مدیر سامانه یکپارچه می گوید، در این مرحله حتی امکان ویرایش برای کسانی که در مرحله اول محصولات ایرانخودرو را انتخاب کردند، فراهم شده است. فقط از قلم نیاندازید امکان تغییر خودرو به شرطی فراهم می گردد که موعد تحویل 1403 باشد.

پنج | پلاک انتظامی فعال دارم. امکان شرکت در این مرحله را خواهم داشت؟

داشتن پلاک فعال انتظامی تا اواخر خرداد سال جاری مانع از خرید خودرو در طرح های پیش فروش خودروسازان می شد. با این حال شرط داشتن پلاک فعال برداشته شده، اما هنوز یک سری از محدودیت ها پابرجاست. روابط عمومی مرکز ملی شورای رقابت اعلام نموده، کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند و عمر پلاک آن ها بیش از پنج سال است، از ممنوعیتی که قبلا وجود داشته، مستثنی هستند.

برخلاف هفته اول شهریور امکان تغییر خودرو با محصولات سایر شرکت ها فراهم شده است

شش | بعد از لغو سفارش امکان ویرایش محصول نهایی را پیدا نمی کنم. تکلیف چیست؟

اگر متقاضی سفارش قبلی را لغو و امکان انتخاب خودرو جایگزین را پیدا نکند، بازهم اولویت قبلی او محفوظ است و در موعد مقرر خودرو را تحویل می گیرد. از قلم نیاندازید اگر متقاضی، خودروی تازه را انتخاب کرد، اما در فرجه مشخص شده هزینه خودرو را به حساب خودروساز واریز نکرد، از اولویت بندی کنار گذاشته می گردد.

هفت | آیا برای تغییر خودرو احتیاج به واریز 100 میلیون به حساب وکالتی دارم؟

به هیچ وجه. سامانه یکپارچه فروش خودرو در این مقطع دردسترس کسانی قرار گرفته که قبلا یکبار خان افتتاح حساب وکالتی و واریز 100 میلیون را پشت سر گذاشتند. اساسا هدف سامانه یکپارچه از ماجرای حساب وکالتی، تشخیص متقاضی واقعی از خریداران کاذب است و کسانی که قبلا حسن نیتشان را ثابت کردند، احتیاجی به افتتاح حساب تازه و اقدامات بعدی را ندارند.

هشت | طرح جوانی جمعیت برای کدام دسته از متقاضیان است؟

محصولات سامانه یکپارچه فروش خودرو شهریور سال جاری در سه قالب طرح عادی، طرح فرسوده و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت فروخته می گردد. تکلیف مورد اول که مشخص است، اما طرح جوانی فقط مختص مادرانی است که حداقل دو فرزند داشته باشند و یکی از آن ها بعد از تاریخ ابلاغ قانون جوانی جمعیت، به جهان آمده باشد، یعنی 19 آبان 1400.

9 | طرح فرسوده شامل کدام خودرو ها می گردد؟

طرح فرسوده شامل متقاضیانی می گردد که سال فراوری خودرو آن ها قبل از سال 85 باشد. از طرفی پلاک و سند خودرو لزوما باید به نام متقاضی باشد و داشتن گواهی نامه یکی از شروط اصلی برای متقاضیانی است که به وسیله طرح خودرو فرسوده دست به کار می شوند. نداشتن پلاک انتظامی فعال به تازگی از شرط و شروط شورای رقابت کنار گذاشته شده، اما طبیعتا از همان روز اول چنین شرطی شامل متقاضیان طرح خودرو فرسوده نمی شد.

10 | اختلاف قیمت محصولات سامانه یکپارچه و بازار آزاد چقدر است؟

سامانه یکپارچه فروش خودرو با عرضه 9 محصول از مدیران خودرو و کرمان موتور از روز دوشنبه 20 شهریور بازگشایی شده است. از بین این 9 محصول جک J4 کرمان موتور شرایط عجیبی را تجربه می نماید و در بازار آزاد کمتر از نرخ مصوب کارخانه فروخته می گردد.

قیمت جک J4 در کارخانه درحالی حدود 766 میلیون تومان است که در آخرین روز های شهریور سال جاری خرید جک J4 در بازار آزاد 720 میلیون تومان خرج برمی دارد. اختلاف قیمت تیگو 7 پرو اکسلنت در کارخانه و بازار فقط به سه میلیون تومان رسیده و قیمت آن در کارخانه و بازار به ترتیب یک میلیارد و 437 میلیون تومان و یک میلیارد و 440 میلیون است.

FX پرمیوم به وسیله مدیران خودرو در حالی با قیمت یک میلیارد و 724 میلیون و 700 هزار تومان عرضه می گردد که در بازار آزاد آن را به شکل میانه یک میلیارد و 750 میلیون تومان معامله می نمایند. تفاوت قیمت ام وی ام X22 دنده ای هم در کارخانه و بازار کمتر از 15 میلیون تومان است. این عدد برای ام وی ام X55 پرو حدود 60 میلیون تومان تخمین زده می گردد.

قیمت جک S3 در بازار آزاد نسبت به نرخ مصوب کارخانه قریب 80 میلیون تومان بیشتر است و جک S5 حدود 95 میلیون بیشتر از چیزی که در کارخانه قیمت دارد، در بازار آزاد خریدوفروش می گردد. KMC J7 بین مدل هایی که نام بردیم، تفاوت قیمت بیشتری دارد و در بازار آزاد تقریبا 120 میلیون بیشتر از کارخانه معامله می گردد.

تفاوت قیمت محصولات کرمان موتور و مدیران خودرو با بازار آزاد

خودرو

کارخانه

بازار آزاد

آریزو 6 پرو اکسلنت

یک میلیارد و 238 میلیون و 400 هزار تومان

یک میلیارد و 380 میلیون تومان

تیگو 7 پرو اکسلنت

یک میلیارد و 437 میلیون تومان

یک میلیارد و 440 میلیون

X22 پرو دنده ای

706 میلیون و 700 هزار تومان

720 میلیون تومان

X55 پرو

یک میلیارد و 249 میلیون و 500 هزار تومان

یک میلیارد و 310 میلیون تومان

FX پرمیوم

یک میلیارد و 724 میلیون و 700 هزار تومان

یک میلیارد و 750 میلیون تومان

S3

910 میلیون و 450 هزار تومان

990 میلیون تومان

S5

یک میلیارد و 246 میلیون و 890 هزار تومان

یک میلیارد و 340 میلیون تومان

J4

765 میلیون و 890 هزار تومان

720 میلیون تومان

J7

یک میلیارد و 281 میلیون و 880 هزار تومان

یک میلیارد و 400 میلیون تومان

منبع: فرارو
انتشار: 22 شهریور 1402 بروزرسانی: 22 شهریور 1402 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2284

به "10 سوال رایج درباره تغییر خودرو در سامانه یکپارچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 سوال رایج درباره تغییر خودرو در سامانه یکپارچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید