مین های کرونایی سینما به وسیله کدام تخریبچی های سینما خنثی شد؟

به گزارش تور استانبول، تهران (پانا) - در این دو سالی که از شرایط کرونایی سینمای ایران می گذرد درمجموع 48 فیلم در سینماها نمایش داده شده است که سهم سینمای 1400 تعداد 18 فیلم است. در این شرایط مالی نه فیلم سازها تمایلی برای ساخت فیلم تازه دارند و نه رغبتی برای به نمایش گذاشتن فیلم های ساخته شده وجود دارد. با این وجود 3 کارگردان شناخته شده در عرصه فیلم سازی در بزنگاه های مهم آنلاین شدن اکران ها و دو سال بعد در زمان بازگشایی دوباره سینماها در شرایطی که دیگر سالن های سینما تماشاچی نداشت، با گذشتن از فیلم های مهم و حتی جهانی شان توانستند روزنه امیدی در تاریکی سینمای کرونازده ایران ایجاد نمایند.

مین های کرونایی سینما به وسیله کدام تخریبچی های سینما خنثی شد؟

سال 99 با شوک پاندمی کرونا شروع شد و اکران نوروزی سینماها لغو شد اما از اواخر فروردین شیوه تازه ای از نمایش فیلم های سینمایی پدید آمد و آن اکران آنلاین در پلتفرم های شناخته شده بود. تجربه تازه ای که راستا سختی را برای جلب توجه سینماداران سنتی باید طی می کرد اما ابراهیم حاتمی کیا خط شکن این راستا می گردد.

ریسک حاتمی کیا و اولین اکران آنلاین

فیلم خروج که فیلم خبرساز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه سال 98 بود، دو ماه پس از نمایش در این جشنواره و از اواخر فروردین 99 بدون ورود به چرخه اکران، وارد عرصه نمایش اینترنتی شد. در نهایت نیز اکران آنلاین این فیلم پس از دو ماه و با فروشی معادل 3 میلیارد و 500 میلیون تومان به انتها رسید. استقبال مخاطبان از اکران آنلاین فیلم خروج در شرایطی که سینماگران از فیلم سازی ناامید شده بودند باعث شد تا بعضی فیلم سازان و تهیه نمایندگان دیگر نیز برای ورود به این عرصه وسوسه شوند.

ابراهیم حاتمی کیا برای اولین بار فیلم مهمش را پیش از آن که بر روی پرده نقره ای سینماها درخشد، به اکران اینترنتی در آورد و پخش آنلاین این فیلم موج تازه ای در سینمای کرونازده سینمای ایران ایجاد کرد. دقیقاً در روزهایی که اکثریت مردم خانه نشین شده بودند و آمارها نشان می داد که مخاطبان فیلم و سریال در شبکه های اجتماعی و به خصوص مخاطبان وی او دی ها افزایش قابل توجهی داشت، بعضی از سینماگران به این فکر افتادند که از بستر فضای مجازی و اکران آنلاین، آثار تولیدی خود را در معرض دید عموم علاقه مندان قرار دهند. نخستین فرد از اهالی سینما که چنین پیشنهادی را ارائه کرد، علیرضا داود نژاد سینماگر پیشکسوت کشورمان بود، اما اولین نفری که این پیشنهاد را عملی ساخت، ابراهیم حاتمی کیا بود. فیلم خروج محصول سازمان هنری اوج بود و البته باوجوداینکه فیلم خیلی زود به فضای دانلود غیرقانونی راه پیدا کرد، اما مسبب شکستن سدی شد که خیلی از اهالی سینما آن را راهکاری مفید برای خلوت کردن صف اکران می دانستند و هنوز هم می دانند.

فیلم های اکران شده در سال 98

در سال 98 که به عنوان آخرین سال رونق سینماها از آن یاد می گردد، نزدیک به 50 فیلم روی پرده رفته بود که شامل آشفتگی فریدون جیرانی، نبات پگاه ارضی، سمفونی نهم محمدرضا هنرمند، روسی امیرحسین ثقفی، سال دوم دانشکده من رسول صدرعاملی، دارکوب رضا گوران، شاه کش وحید امیرخانی، مردی بدون سایه علیرضا رئیسی، درخونگاه سیاوش اسعدی، خانه پدری کیانوش عکمک، تورنا 2 سید جواد هاشمی، تپلی و من حسین قناعت، 23 نفر مهدی جعفری، نیوکاسل محسن قصابیان، قسم محسن تنابنده، کلوپ همسران مهدی صباغ زاده، مسخره باز همایون غنی زاده، قصر شیرین رضا میرکریمی، جان دار حسین امیری و پدرام پورامیری، ایده اصلی آزیتا موگویی، هزارتو امیرحسین ترابی، منطقه پرواز ممنوع امیر داسارگر، ماجرای نیمروز، رد خون 2 محمدحسین مهدویان، ایکس لارج محسن توکلی، دنیا با من برقص سروش صحت، زیر نظر مجید صالحی، چشم و گوش بسته فرزاد موتمن، مطرب مصطفی کیایی، کاتی و ستاره رضا مجلسی، لیلاج داریوش کمک، امیر نیما اقلیما، معکوس پولاد کیمیایی، پول کثیف خسرو معصومی، مشت آخر، مهدی فخیم زاده، شکستن همزمان بیست استخوان جمشید محمودی، کروکودیل مسعود تکاور، چاقی راما قویدل، خداحافظ دختر شیرازی افشین هاشمی، سونامی میلاد صدرعاملی، جانان کامران قدکچیان، پیلوت ابراهیم ابراهیمیان، یادم تو را فراموش علی عطشانی، نرگس مست سید جلال الدین دری، برمودا رهبر قنبری، خوب، بد، جلف 2 پیمان قاسمخانی و دوئت نوید دانش می شوند.

نماینده اسکار 2021 در اکران آنلاین پرفروش شد

اکران نوروزی فیلم خورشید و شکستی که در گیشه کرونازده سینمای سال 99 تجربه کرد منجر به این شد که بسکمک از سینماگران از اکران فیلم های شان بر روی پرده سینما امتناع نمایند اما جرقه حضور این فیلم در اکران آنلاین و فروش میلیاردی اش اتفاقات دیگری را برای سینمای ایران رقم زد.

حضور فیلم خورشید در اکران آنلاین از آنجایی اهمیت داشت که توانسته بود به پیروزیت های دنیای بسکمک برسد و حتی نماینده ایران در اسکار 2021 شد. این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی (رقابتی) شیر طلایی در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز انتخاب و برنده جایزه فانوس جادویی این جشنواره شد. بعلاوه به انتخاب منتقدان هالیوود ریپورتر در شمار بیست فیلم برتر دو جشنواره ونیز و تورنتو در سال 2020 نهاده شد.

فیلم خورشید محصول سال 98 و برترین فیلم سی وهشتمین دوره جشنواره فجر به کارگردانی مجید مجیدی و تهیه نمایندگی مشترک با امیر بنان است که در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره ونیز هم در بخش اصلی مسابقه حضور داشت و پیروز به کسب جایزه شد. این فیلم یکی از پنج فیلم اکران نوروزی بود که اواخر اسفندماه سال 99 روی پرده سینماها رفت و با توجه به تعطیلی های هر از گاهی سینماها در پی موج های چندگانه کرونا و بی رغبتی دیگر فیلم ها برای اکران، به همراه چهار فیلم دیگر بیشتر از موعد مرسوم برای اکران نوروزی روی پرده ماندند. این فیلم در مجموع 90 هزار و 921 بلیت فروخته شده را از آن خود کرد اما وقتی به اکران آنلاین رسید شرایط دیگری برایش رقم خورد.

حضور خورشید بر روی پرده سینما چندان دوام نداشت و در نهایت در 31 تیرماه 99 به صورت آنلاین در نماوا و فیلیمو اکران شد. فیلم خورشید در گیشه سینمای آنلاین رقم 2 میلیارد و 727 میلیون و 630 تومان را به ثبت رساند.

فیلم های اکران شده سال 99

به این ترتیب در سال 1399، فقط فیلم های شنای پروانه محمد کارت، آقای سانسور علی جبارزاده، تماشا این فیلم جرم است رضا زهتابچیان، زن ها فرشته اند 2 آرش معیریان، پیشی میشی حسین قناعت، بی حسی موضعی حسین مهکام، آن شب کورش اهری، آبادان یازده 60 مهرداد خوشبخت، تا ابد امید امین نگارشی، روزهای نارنجی آرش لاهوتی، دریا موج کاکا علی سراهنگ، قتل عمد سعید دولتخانی، اینجا هم باران می بارد نادر طریقت، خورشید مجید مجیدی، هفته ای یکبار آدم باش شهرام شاه حسینی، تک خال مجید مافی، خون شد مسعود کیمیایی و لاله اسدالله نیک نژاد روی پرده سینماها اکران شدند و خروج حاتمی کیا هم اکران آنلاین شد.

حضور قهرمانانه اصغر فرهادی بر روی پرده سینما

بعد از گذشت دو سال نفس گیر کرونایی انتها واکسیناسیون سراسری انجام شد و با کاهش آمار فوتی ها سیاست گذاران سینما در آخرین روزهای حضورشان بر مسند تصمیم گرفتند تکانی به شرایط سینماهای کشور بدهند و به طور ناگهانی خبر از اکران فیلم های شناخته شده ای دادند که منجر به تعجب همگان شده بود. شورای صنفی نمایش خبر از اکران فیلم های تازه نفسی داده بود که بسکمک از کارشناسان معتقدند این فیلم های برای بازگشت مخاطب به سالن سینما یک فرصت طلایی است.

اولین نشانه های بازگشت مخاطب به سالن های سینما هم فروش میلیاردی فیلم اصغر فرهادی در دو هفته اکران است. بعد از این پیروزیت شورای صنفی نمایش با اعلام خبر اکران فیلم های تازه کوشش بر استمرار رونق گیشه های سینما دارد. فیلم سینمایی قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی، از چهارشنبه، پنجم آبان اکران خود را در سراسر ایران شروع کرد. این فیلم بامداد چهارشنبه، با هشت سانس فوق العاده در سینماهای تهران اکران شد و از پنجشنبه در 157 سالن در سراسر ایران، به نمایش عایدی. فروش فیلم قهرمان درحالی که فقط دو روز از اکران آن می گذرد به عدد 319 میلیون و 876 هزار تومان رسیده است.

جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، فیلم قهرمان است که اولین بار در تیرماه سال جاری در جشنواره بین المللی و معتبر کن به نمایش گذاشته شد. این فیلم مورد استقبال چشمگیر بینندگان و منتقدان نهاده شد و جایزه بزرگ هیئت داوران را به دست آورد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1910

به "مین های کرونایی سینما به وسیله کدام تخریبچی های سینما خنثی شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مین های کرونایی سینما به وسیله کدام تخریبچی های سینما خنثی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید