دلیل و درمان آبریزش چشم نوزاد

به گزارش تور استانبول، دلیل آبریزش چشم نوزاد چه چیزی می تواند باشد؟ عفونت، سرماخوردگی و بسته بودن مجرای اشک از جمله دلیل های رایج آبریزش چشم نوزاد هستند. در ادامه این مقاله به دلیل این عارضه و اقدامات لازم در این موارد می پردازیم.

دلیل و درمان آبریزش چشم نوزاد

آبریزش چشم نوزاد

تنها راه اطلاع از مسائل یک نوزاد، دقت کردن به حرکات دست و بدن و گریه آنهاست. دوره نوزادی یکی از حساس ترین دوره های زندگی است و والدین باید بیشترین حساسیت و دقت را در این دوره به خرج دهند تا متوجه مسائل نوزادشان بشوند. آبریزش چشم نوزاد یکی از مسائلی است که نگرانی والدین را بر می انگیزد و اطلاع از علت و شیوه درمان آن اهمیت بسیاری دارد. در ادامه به آنالیز علت آبریزش چشم نوزاد می پردازیم.

علت آبریزش چشم نوزادآبریزش چشم نوزاد می تواند نشانه مسائل متعددی باشد. از جمله دلایل رایج آبریزش چشم نوزاد می توان به عفونت، ورود اشیا خارجی به چشم و بسته بودن مجاری اشک اشاره نمود. در ادامه هر کدام از این موارد را آنالیز می کنیم.

1. مشکل در مجرای اشکطبق بعضی از آمار، یک سوم نوزادانی که چشم به دنیا می گشایند، در روز های اول حیات، مجاری اشک چشم هایشان بسته است. آبریزش چشم نوزادان می تواند نتیجه بسته بودن این مجاری باشد. مسئولیت تخلیه مایع از چشم ها بر عهده مجاری اشک است و اگر این راستا بسته گردد، فرآیند تخلیه مایع به خوبی انجام نخواهد شد و اشک در چشمان کودک نوزاد به جای مانده و جاری می گردد. این مشکل در بعضی موارد با قرمزی کنار چشم و تورم در ناحیه پایین پلک همراه است. این مشکل را می توان در روز های اول تولد نوزاد تا ماه های اولیه پس از تولد مشاهده کرد.

رفع مشکل مجرای اشکماساژ دادن یکی از برترین راه ها برای حل مشکل مجاری اشک است. می توانید چند وعده در روز (ترجیحاً هر سه ساعت یک بار) زیر پلک پایینی نوزاد را به آرامی با انگشت ماساژ دهید. حتماً در نظر داشته باشید که چشم نوزاد به شدت حساس است و این کار باید به آرامی تمام و با دست های کاملاً تمیز انجام گردد. این کار به باز شدن مجاری اشک یاری می نماید. در صورتی که فکر می کنید از شیوه انجام این ماساژ بی اطلاع هستید، می توانید از کارشناسان حاضر در مراکز درمانی بچه ها سؤال کنید و یاد بگیرید.

2. عفونت چشمی عفونت چشم نوزادان که یکی از علت های رایج آبریزش چشم است، با ورود ویروس و در موارد نادرتر، ورود باکتری به چشم نوزاد اتفاق میافتد. نشانه های عفونت چشم عبارتند از:

قرمزی چشم

ورم چشم

قی کردن چشم

همانطور که می دانید، نوزادان به علت اینکه کثیفی را تشخیص نمی دهند، در معرض عفونت هستند. ویروس ها به راحتی با اصابت دست های نوزاد به چشم ها منتقل می شوند و عفونت تشکیل می گردد. در صورتی که نشانه عفونت چشم را در کودک خود مشاهده کردید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این عارضه متناسب با علتش می تواند خطرناک باشد.

3. سرماخوردگیبدن نوزادان نسبت به بزرگسالان و افراد بالغ ضعیف تر بوده و سرماخوردگی از شایع ترین مسائلی است که برای نوزادان پیش می آید. سرما خوردگی معمولاً با دماغِ مسدود شده و عطسه خود را نشان می دهد و می تواند علت آبریزش چشم نوزاد نیز باشد. محدودیت های نوزاد در مصرف درمان های خانگی باعث می گردد برترین اقدام در این زمان مراجعه به پزشک متخصص بچه ها باشد.

4. آلرژی یا حساسیتگرد و خاک، دود و گرده های گیاهان و درختان همواره در فضا معلق هستند و بدون اینکه دیده شوند به راحتی وارد چشم می شوند. چشم نوزادان از حساسیت به خصوصی برخوردار است و حساسیت به این ذره های ریز نیز مزید بر علت می گردد. آلرژی و حساسیت در نوزادان و بچه ها از جمله علت های رایج و بی خطر آبریزش چشم است. از جمله نشانه های دیگر آلرژی در مواقع آبریزش چشم نوزاد، خارش و آبریزش بینی و نیز عطسه و گوش درد خواهد بود. در این مواقع نیز مراجعه به پزشک برترین گزینه است، اما به عنوان یک درمان خانگی پیشنهاد می گردد با پارچه بسیار نرم و گرم به آرامی روی چشم های نوزاد فشار دهید. در بعضی موارد نوزاد احساس آرامش پیدا می نماید.

درمان پزشکی آبریزش چشم نوزادمراجعه به پزشک در هنگام آبریزش چشم نوزاد برترین راه حل است. پزشک با در نظر گرفتن ملاک های مختلف، علت آبریزش چشم نوزاد را تشخیص می دهد و تجویز مناسب را صادر می نماید. در مواردی که آبریزش به علت بسته بودن مجاری اشک است، درمان پزشکی می تواند از طریق پماد، قطره چشمی یا مصرف آنتی بیوتیک باشد. تشخیص حاد بودن شرایط، فقط و فقط از طریق پزشک انجام می گردد و در صورتی که این عارضه به علت عفونت باشد، مصرف دارو های مختلف و دیگر روش های درمانی پیشرفته تر از جمله گزینه های پزشک هستند. پیگیری شرایط سلامت نوزاد در هنگام آبریزش اهمیت بسیاری دارد.

مراجعه به پزشکاگر آبریزش چشم نوزاد پیشرفت کرد، خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید. بعضی از علائم می توانند نشان از شرایط حادتر باشند که رسیدگی نکردن به آن ها عواقب بسیاری دارد. به عنوان مثال عفونت چشم اگر به علت ورود باکتری به چشم نوزاد باشد، با تا 24 ساعت پس از بروز علائم تحت درمان قرار گیرد. در ادامه بعضی از علائم که با بروز آن ها مراجعه به پزشک ضروری می گردد را ذکر می کنیم.

التهاب و ورم در ناحیه چشم

قرمزی بیش از حد چشم

قی کردن بیش از مقدار

درد چشم در هنگام لمس کردن اطراف چشم

تغییر شکل چشم یا پلک ها

حساسیت چشم های نوزاد به نور

خارش چشم (معمولاً نوزاد سعی می نماید چشم هایش را با دست بمالد)

حرف آخردر نهایت با توجه به علت های احتمالی آبریزش چشم نوزاد می توان نتیجه گرفت که در حالت عادی این مشکل خطرناک و نگران کننده نیست و حتی با درمان های خانگی از جمله شست وشو با آب و پارچه تمیز و ماساژ دادن این مسئله رفع می گردد، اما در صورتی که علائم بیشتری مشاهده گردد و احتمال مسائل جدی تر وجود داشته باشد، مراجعه به پزشک در اولین فرصت برترین و عاقلانه ترین اقدام است. علاوه بر آبریزش چشم، انحراف چشم نوزادان نیز مسئله مهمی در زمان نوزادی محسوب می گردد که پدران و مادران باید به آن توجه داشته باشند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1841

به "دلیل و درمان آبریزش چشم نوزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل و درمان آبریزش چشم نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید