آنالیز آیفون XR؛ قابلیت های مدرن در کنار قیمت مناسب

به گزارش تور استانبول، اپل سال جاری با سه مدل آیفون XR، آیفون XS و آیفون XS Max در بازار موبایل قدرت نمایی خواهد نمود و با توجه به قیمت در نظر گرفته شده برای این سه مدل به نظر می رسد که آیفون XR سهم بیشتری از خریداران را به خود اختصاص خواهد داد. با آنالیز آیفون XR با خبرنگاران همراه باشید.

آنالیز آیفون XR؛ قابلیت های مدرن در کنار قیمت مناسب

کمپانی سازنده برای کاهش قیمت مدل آیفون XR و جذب خریداران بازارهای میان رده از تعبیه برخی ویژگی های آیفون های XS و XS مکس صرف نظر نموده، برای مثال آیفون XR به جای استیل ضد زنگ و نمایشگر اولد به شاسی آلومینیومی و پنل LCD مجهز شده با این حال هنوز هم بسیاری از معینات و قابلیت های دو مدل پرچمدار را در اختیار کاربر قرار می دهد.

در ادامه به آنالیز جنبه های مختلف آیفون XR پرداخته ایم تا معین گردد آیا این موبایل آنقدر کارایی دارد که در بازار با قدرت حاضر شده و کاربران را به خود جلب کند یا خیر.

نگاه اجمالی به آیفون XR

اپل آیفون XR موبایلی دوست داشتنی است که قیمت مقرون به صرفه ای داشته و جدیدترین قابلیت های دنیای موبایل را در اختیار کاربر قرار می دهد.

مزایا معایب
قیمت پایین تر از آیفون XS نمایشگر LCD به جای پنل با کیفیت OLED
نمایشگر بزرگ 6.1 اینچی دوربین معمولی به جای دوگانه
دوربین مطلوب قابلیت های تصویربرداری کمتر از آیفون XS
پردازنده A12 بیونیک عدم پشتیبانی از 3D Touch
عرضه با رنگ های متنوع عدم پشتیبانی از HDR
شارژ بی سیم
مقاومت در برابر آب و گرد و غبار

طراحی مدرن

  • طراحی مرکب از شیشه و آلومینیوم
  • دوربین با یک سنسور در پنل عقب
  • شش رنگ مختلف
  • استاندارد مقاومت در برابر آب و گرد و غبار IP67

آیفون XR به لطف رنگ های متنوع و درخشان نسبت به دو نسخه دیگر از موبایل های جدید اپل جذابتر به نظر می رسد. رنگ های در دسترس شامل مشکی، سفید، آبی، زرد، قرمز و مرجانی است و در این بین مدل های آبی و سفید از جلوه خاصی برخوردار هستند. از سوی دیگر رنگ مرجانی گزینه های خاص است که بین صورتی و نارنجی قرار می گیرد.

این گوشی هوشمند با بهره گیری از نمایشگر دارای بریدگی فوقانی، پنل پشتی شیشه ای و حاشیه های اندک میزبان اصول طراحی مشابه با دو مدل گرانتر است که اپل نخستین بار در آیفون X از آن رونمایی کرد. قطر 8.3 میلی متری آیفون XR کمی از آیفون XS ضخیمتر بوده و در عین حال میزان مقاومت آن در برابر آب و گرد و غبار کمی کمتر است.

دوربین اصلی دستگاه برخلاف آیفون های XS و XS مکس تنها از یک سنسور بهره می برد اما به لطف پنل شیشه ای و ماژول خاص تعبیه شده زیر آن از فناوری شارژ بی سیم Qi پشتیبانی می نماید. طبیعتا به وسیله پورت لایتنینگ امکان شارژ سیمی نیز وجود دارد که از سرعت بیشتری برخوردار است.

ابعاد 150.9 در 75.7 میلی متری آیفون XR تنها 5 میلی متر از مدل XS بزرگتر شده اما سایز نمایشگر را 0.3 اینچ افزایش داده است.

نمایشگر آیفون XR

نگاه اجمالی

  • 6.1 اینچ از نوع رتینای مایع، پنل IPS LCD
  • رزولوشن 1792 در 828 پیکسل با تراکم 326
  • تاچ هپتیک، ویژگی True Tone
  • عدم پشتیبانی از HDR

آیفون XR به قول اپل از صفحه نمایش رتینای مایع بهره می برد که در واقع همان پنل LCD است. بنابراین در این گوشی خبری از نمایشگر اولد نیست، هر چند که تفاوت بین آنها به اندازه 250 دلار اضافی نخواهد بود.

رتینای مایع نمایشگری فوق العاده است که از نظر عمق رنگ مشکی و طراوات دیگر رنگ ها عملکرد مناسبی دارد. این پنل مناسب کاربران آیفون های 6، 7، 8، 8 پلاس است چرا که این مدل ها نیز میزبان نمایشگر LCD با تراکم پیکسلی مشابه هستند.

گاموت رنگی عریض P3 و فناوری True Tone که از سنسورها برای تغییر رنگ نمایشگر بر اساس شرایط نوری محیط بهره می برد، از دیگر ویژگی های قابل ذکر آیفون XR به شمار می روند. یکی از قابلیت هایی که فدای کاهش قیمت شده 3D Touch است که در آیفون 6S و به عنوان پاسخ اپل به نمایشگر حساس به فشار کمپانی های دیگر معرفی گردید.

با این حال ویژگی مذکور به صورت کامل حذف نشده و به لطف تاچ هپتیک که کاربران مک بوک با آن آشنایی دارند، هنوز می توان ازطریق لمس نمایشگر فرمان های مختلفی را اجرا کرد. با این حال هپتیک به کاربر اجازه نمی دهد که با وارد کردن فشار بیشتر به نمایشگر منوی میانبر را باز کند. از سوی دیگر کار کردن با 3D Touch چندان جذاب نبود و احتمالا برخی کاربران اصلا از وجود آن باخبر نبودند.

کاربران علاقمند به کار کردن با تاچ سه بعدی هنوز هم امتیازاتی را در اختیار دارند. برای مثال کسانی که حین تایپ از نشانگر روی کیبورد استفاده می کردند، حالا می توانند روی اسپیس بار لمس طولانی داشته باشند.

HDR موبایل یکی دیگر از جنبه های حذف شده در آیفون XR است و از این رو از محدوده داینامیک بالا برای افزایش عمق رنگ سیاه و در نتیجه فراوری تصاویر شفاف تر و درخشان تر خبری نخواهد بود و به جای آن تجربه شبیه به HDR در اختیار کاربر قرار می گیرد.

سخت افزار قدرتمند

  • پردازنده A12 بیونیک
  • قدرت پردازش برابر با آیفون های XS و XS مکس
  • حافظه داخلی 64، 128 یا 256 گیگابایت

بی تردید آیفون XR در برخی جنبه ها نسبت به برادران بزرگترش ضعیف تر است اما خوشبختانه این مورد شامل توان پردازش سخت افزاری نشده و اپل آن را به تراشه A12 بیونیک مجهز نموده که در دو مدل دیگر تعبیه شده است. این پردازنده قدرتمند که نخستین تراشه با معماری 7 نانومتری در موبایل ها به شمار می رود، از قدرت فوق العاده ای برای اجرای اپ های واقعیت افزوده، بازی های با گرافیک بالا، پردازش تصویر و ویدیو و وظایف روزانه برخوردار است.

در تستی که با اجرای بازی سنگین Blades از کمپانی بتسدا روی آیفون XR اجرا شده، این گوشی به راحتی از پس آن برآمده است. با اجرای گیم های محبوب فورتنایت و آسفالت 9 و مقایسه آن با عملکرد آیفون XS تفاوتی در قدرت پردازش این دو موبایل به چشم نمی خورد.

به گفته اپل عمر باتری آیفون XR نسبت به آیفون 8 پلاس 1.5 ساعت بیشتر است و بر این اساس باید تا یک روز پاسخگوی کاربر باشد. تست های اجرا شده نیز نشان دهنده درستی این ادعا هستند. لازم به ذکر است استفاده سبک از این گوشی میزان تامین شارژ را تا دو روز نیز ارتقا خواهد داد.

این موبایل نیز مانند مدل XS به لطفeSIM از سیم کارت دوم پشتیبانی می نماید، هرچند این قابلیت هنوز در ایران ارائه نشده است.

دوربین تک سنسوره با عملکرد قابل قبول

نگاه اجمالی به دوربین:

  • حسگر عریض 12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8 و اندازه پیکسل 1.4 میکرومتر
  • HDR هوشمند و حالت پرتره با قابلیت کنترل عمق
  • دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی با پشتیبانی از Face ID

آیفون XR برخلاف مدل های دیگر از سنسور دوگانه بی بهره است اما این مساله نباید شما را از عملکرد دوربین ناامید کند چرا که به واسطه پردازش هوشمند و HDR کماکان قابلیت هایی مثل تصویربرداری پرتره در اختیار کاربر قرار می گیرد.

سنسور با زاویه عریض همان ماژولی است که در دو پرچمدار دیگر پیاده سازی شده و به حذف لرزش به صورت اپتیکال، ثبت گستره رنگ بیشتر و تصاویر لایو یاری می نماید. با این حال در این گوشی بر خلاف مدل های آیفون XS و آیفون XS Max از حسگر 12 مگاپیکسلی تله فوتو خبری نیست و به همین خاطر زوم تنها به صورت دیجیتالی صورت می گیرد.

فقدان سنسور دوم باعث شده نورپردازی پرتره به جای سه حالت به پنج حالت محدود شده و افکت بوکه تنها برای سوژه های انسانی در دسترس باشد، به عبارت دیگر در صورتی که سوژه عکسبرداری یک شی باشد امکان ثبت عکس پرتره وجود ندارد. همانطور که می دانید در تصاویر بوکه پس زمینه تصویر مات می گردد و در این گوشی انتخاب سطح مات شدن پس زمینه در اختیار کاربر واقع شده است.

دوربین سلفی آیفون XR از همان ماژول سخت افزاری 7 مگاپیکسلی TrueDepth بهره می برد که در مدل های آیفون XS و آیفون XS Max پیاده سازی شده است. این دوربین در کنار پشتیبانی از شناسایی کاربر یا FaceID با امکاناتی نظیر حالت پرتره، تشخیص عمق، HDR هوشمند و افکت نورپردازی استیج همراه شده است.

ویژگی های iOS 12

از نظر نرم افزاری آیفون XR به صورت پیش فرض همراه با iOS 12 و امکانات جالب توجه آن از راه می رسد. یکی از این ویژگی ها اسکرین تایم است که به اطلاع کاربر از زمان صرف شده برای کار با گوشی به صورت روزانه کاربرد دارد. الگوریتم جستجوی تصاویر نیز در این نسخه به روز شده اند و به وسیله کلمات کلیدی مثل حیوانات یا دریا می توان به تصاویر مورد نظر دسترسی پیدا کرد.

با استفاده از میانبرهای دستیار هوشمند سیری می توان مجموعه ای از دستورات از پیش معین شده را اجرا کرد. برای مثال با گفتن جمله هی سیری، من خانه هستم، این دستیار هوشمند تنظیمات خاصی را روی موبایل اعمال خواهد نمود.

از قابلیت های مهم دیگر این نسخه از سیستم عامل موبایل اپل می توان به کیت واقعیت افزوده ARKit 2، فیس تایم گروهی و نمایش افقی برخی برنامه ها اشاره نمود.

جمع بندی

آیفون XR را می توان موبایلی به حساب آورد که اپل برای کاهش قیمت نهایی ویژگی هایی مثل پنل OLED و دوربین دوگانه را به عنوان قارچ و پنیر اضافه از آن حذف نموده است. با این وجود چکش کاری های نهایی کوپرتینویی ها به فراوری محصولی منجر شده که به باور کارشناسان در بازار موبایل های میان رده کاربران بسیاری را به خود جلب می نماید.

ویژگی هایی مثل نمایشگر بزرگتر و با کیفیت بیشتر، رنگ های درخشان، چیپست قدرتمند و توان پردازش قابل توجه، آیفون XR را از محصولاتی مثل آیفون 8 یا 7 متمایز ساخته است. در نهایت باید گفت که برای خریدارانی که به دنبال خرید آیفون های با طراحی مدرن بدون پرداخت هزینه قابل توجه هستند، گزینه ای بهتر از آیفون XR در دسترس نخواهد بود.

منبع: وبلاگ بامیلو
انتشار: 19 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 106

به "آنالیز آیفون XR؛ قابلیت های مدرن در کنار قیمت مناسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز آیفون XR؛ قابلیت های مدرن در کنار قیمت مناسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید