اظهار نظر کارگردان نمایش سیزیف درباره دلیل اجرای بیشتر آثار خارجی

به گزارش تور استانبول، گلچین عارفی از فرایند اجرای نمایشنامه سیزیف و علت گرایش هنرمندان ایرانی به اجرای آثار خارجی گفت.

اظهار نظر کارگردان نمایش سیزیف درباره دلیل اجرای بیشتر آثار خارجی

محمد صادق گلچین عارفی که با نمایشنامه سیزیف در بخش نمایشنامه نویسی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد، در خصوص این اثر در گفت وگو با خبرنگار گفت: قصه نمایشنامه سیزیف بر اساس یک ماجرای واقعی است که برای یک بازیگر تحت تأثیر شخصیتی که آن را بازی می کند، اتفاق می افتد. من در سال 1396 نگارش این نمایشنامه را آغاز کردم.

او ادامه داد: نگارش نمایشنامه سیزیف تا آبان ماه سال 1397 به طول انجامید و قبل از اجرا های صحنه نیز مدام بازنویسی می شد و نگارش آن ادامه داشت. این نمایشنامه دو مرتبه در خرداد و تیر 97 و آبان سال 97 اجرا رفت.

گلچین عارفی در خصوص اجرای نمایشنامه های خارجی بیشتر از نمایشنامه های ایرانی در طول سال، بیان نمود: از نظر من درام غربی یا شرقی بهتر از درام های ایرانی است. از طرف دیگر تا اثری در کشوری دیگر مطرح می شود، سریع ترجمه شده و کارگردان ها تصمیم به اجرای آن اثر می گیرند. با این وجود نویسندگانی هم داریم که نمایشنامه های بسیار خوب و قوی می نویسند، اما از نظر من عدم قصه گویی درست ما نویسندگان ایرانی سبب می شود تا کارگردان ها به سمت این متون نیایند.

وی در پایان گفت: در طول سال نمایش های کوچک و بزرگی از نمایشنامه های ایرانی را می بینیم که اجرا می شوند و اغلب هم پیروز هستند؛ همانند نمایش لانچر 5 که اثری از جوانان ایرانی و بسیار هم پیروز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 757

به "اظهار نظر کارگردان نمایش سیزیف درباره دلیل اجرای بیشتر آثار خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهار نظر کارگردان نمایش سیزیف درباره دلیل اجرای بیشتر آثار خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید