آیا اندروید سیستم عامل ناامنی است؟

به گزارش تور استانبول، وقتی نخستین نسخه های سیستم عامل اندروید معرفی گردید، به نظر می رسید گوگل از سیستم عامل پایداری رونمایی نکرده است. به همین علت بسیاری از کاربران سیستم عامل آی اواس در تلفن های هوشمند اپل که رقیب اندروید لقب می گرفت مدعی می شدند که اندروید از امنیت کافی برخوردار نیست. واقعیت آن است که این مشکل در این سیستم عامل وجود داشت. نسخه های ابتدایی اندروید فاقد امنیت لازم بود. از آن جایی که هسته اصلی سیستم عامل اندروید در جریان شخصی سازی این سیستم عامل به وسیله تولیدکنندگان گوناگون تغییر پیدا می کرد، انتشار یک بروزرسانی همه گیر برای اندروید سخت بود.

آیا اندروید سیستم عامل ناامنی است؟

در حالی که ده سال پیش اگر یک شکاف امنیتی در سیستم عامل آی اواس می توانست با یک بروزرسانی سریع به وسیله اپل برای همیشه بسته گردد، حل مسائل امنیتی اندروید هم زمان زیادی احتیاج داشت. اما امروزه شرایط تغییر پیدا نموده است. تلفن های قدرتمند اندرویدی می توانند تا چهار سال بروزرسانی های امنیتی دریافت نمایند و اندروید هم به سیستم عامل مطمئن تری تبدیل شده که نگرانی ها را کاهش می دهد. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که هر سال صدها تلفن هوشمند مبتنی بر اندروید ساخته می شوند. بنابراین اندروید سیستم عامل ناامنی نیست. اما گوگل چگونه پیروز شد این سیستم عامل را به یک نمونه امن و ارزشمند تبدیل کند؟

سرویس های گوگل

امروزه تلفن های هوشمندی مبتنی بر اندرویدی که در همه کشورهای دنیا به جز چین فروخته می شوند از سرویس های گوگل کمک می گیرند. این سرویس ها بسیار متنوع هستند؛ از قابلیت ارسال نامه الکترونیکی به لطف جیمیل تا راستایابی به لطف گوگل مپس. اما سرویس های مجذوب کننده گوگل کارکرد دیگری هم دارند. این سرویس ها امنیت بیشتری برای تلفن های هوشمند اندرویدی به ارمغان می آورند. امروزه هفت نسخه سیستم عامل اندروید از آخرین بروزرسانی های سیستم عامل اندروید پشتیبانی می نمایند. به عبارت دیگر تنها تلفن های مبتنی بر اندروید 4 و نسخه های قبل تر از آن هستند که جدیدترین نسخه سرویس های گوگل را پشتیبانی نمی نمایند.

سرویس گوگل پلی پروتکت را باید مهم ترین سرویس گوگل در راستا حفظ و بازیابی امنیت سیستم عامل اندروید دانست. این سرویس که به صورت ویژه روی اپلیکیشن گوگل پلی قرار گرفته است، صحت نرم افزارهای اندرویدی را آنالیز می نماید و شرایط امنیتی آن ها را هم واکاوی می نماید تا از ایمن بودن این اپلیکیشن ها اطمینان حاصل پیدا نموده و امنیت بیشتری برای کاربر به همراه داشته باشد.

سیستم عاملی که غیرمتمرکز می گردد

آن چه امروز به اسم سیستم عامل اندروید شناخته می گردد با آن چه این سیستم عامل در ده سال پیش وجود داشت بسیار متفاوت به نظر می رسد. سال ها پیش اندروید یک سیستم عامل یک پارچه و یک دست بود که انتشار بروزرسانی برای آن امری سخت به نظر می رسید. اما در سال های اخیر تغییرات بسکمک در اندروید ایجاد شده است. گوگل در ابتدا کوشش کرد تا بروزرسانی اپلیکیشن های اندرویدی را به وسیله فروشگاه آنلاین این سیستم عامل آسان تر کند. سپس در اندروید 8 نوبت به یکی از کلیدی ترین تصمیم های گوگل رسید. آن ها پیروز شدند اندروید را به یک سیستم عامل غیرمتمرکز تبدیل نمایند که انتشار بروزرسانی برای بخش های مختلف آن آسان تر از قبل باشد.

غیرمتمرکزسازی اندروید در نسخه های پس از اندروید 8 هم ادامه پیدا کرد و این سیستم عامل در اندروید 12 که به زودی منتشر می گردد هم تغییرات بسکمک در این زمینه دارد. اندروید به لطف آن که به مرور به یک سیستم عامل کالا غیرمتمرکز تبدیل شده حالا امنیت بیشتری نسبت به قبل دارد و بسیار مجذوب کننده به نظر می رسد.

بروزرسانی های امنیتی

وقتی در سال 2015 یک باگ امنیتی باعث شد کدهای مخرب تنها به وسیله ویدیوها و موسیقی ها به سیستم عامل اندروید نفوذ نمایند، گوگل برای مدیریت این باگ عظیم که حیثیت اندروید را زیر سوال برده بود واقعا در تنگنا قرار گرفته بود. اما امروزه نه تنها احتمال نفوذ چنین بدافزارهایی به اندروید تقریبا غیرممکن شده بلکه در صورت رخ دادن این مسئله هم گوگل می تواند به خوبی آن را مدیریت کند. امروز بروزسانی های امنیتی به یکی از ستون های اصلی توسعه اندروید تبدیل شده اند و هر ماه بسکمک از تلفن های هوشمند اندرویدی به این بروزرسانی ها دست پیدا می نمایند.

در این زمینه بخوانید:

با برند پوکو آشنا شوید؛ همکار رقیب گونه شیائومی

تلفن های هوشمند در کدام کشورها ساخته می شوند؟

همه چیز درباره سیستم عامل هارمونی: جدی ترین رقیب اندروید از راه رسید

گوگل از سال 2018 قوانینی را تصویب کرد که براساس آن ها فراورینمایندگان تلفن های هوشمند باید بعضی از ضوابط این شرکت را بپذیرند تا تلفن های هوشمندی که مبتنی بر اندروید فراوری می نمایند از سرویس های گوگل کمک بگیرند. یکی از این شرایط آن است که فراورینماینده باید برای دو سال بروزرسانی های امنیتی را برای تلفن های هوشمند خود منتشر کند. در این میان بعضی از فراورینمایندگان مانند سامسونگ برای حمایت بیشتر از کاربران خود حتی بازه زمانی انتشار بروزرسانی های اندروید را به چهار سال هم رسانده اند.

یک سیستم عامل امن

امروزه دیگر اندروید یک سیستم عامل ناامن نیست. حتی در بعضی موارد باید پذیرفت که سیستم عامل گوگل در مقایسه با سیستم عامل آی اواس که به وسیله اپل معرفی شده هم عملکرد بهتری دارد و در بسکمک از موارد امن تر به نظر می رسد. علت اصلی رشدهای اندروید و تبدیل شدن آن به یک سیستم عامل امن را باید کوشش های گوگل دانست. این سیستم عامل در ده سال اخیر رشدهای عظیمی داشته و حالا به محبوب ترین سیستم عامل میان تلفن های هوشمند تبدیل شده است. شاید به همین علت باشد که اندروید را باید یکی از برترین سیستم عامل های تاریخ نرم افزار هم دانست.

بنابراین امروز دیگر احتیاجی به نگرانی درباره ناامنی های مرتبط با اندروید نیست. اگر از کاربران این سیستم عامل هستید بدون هیچ نگرانی از کاربردهای مجذوب کننده آن کمک بگیرید. این سیستم عامل می تواند هر کاربری را تحت تاثیر قرار دهد و ویژگی های مجذوب کننده آن همیشه کاربردی بوده است.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1766

به "آیا اندروید سیستم عامل ناامنی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اندروید سیستم عامل ناامنی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید