آجر خنک کننده چیست و چه تفاوت هایی با آجر معمولی دارد؟

به گزارش تور استانبول، در چند سال اخیر به اندازه ای فناوری های عجیب و غریب به گوش هایمان رسیده که شنیدن اصطلاحی همچون آجر خنک کننده هم چندان جای تعجب نخواهد داشت. اینکه آجر خنک کننده چیست و چگونه کار می نماید را در این مقاله مفصل در خصوص آن حرف خواهیم زد. آجرهای خنک کننده محصولاتی کاملاً نوآورانه و مهندسی شده هستند که تاثیر زیادی می توانند بر مصرف انرژی در یک ساختمان بگذارند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این فناوری با ویکی ساختمون همراه باشید.

آجر خنک کننده چیست و چه تفاوت هایی با آجر معمولی دارد؟

آجر خنک نماینده چیست ؟

آجرهای خنک نماینده تفاوت زیادی با آجرهای معمولی دارند. آجرهای خنک نماینده عمدتاً با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی ساخته می شوند. این آجرها دارای یک ساختار تو در تو و مشبک مانند هستند و همین موضوع به آن ها امکان نگه داشتن آب و متعاقباً تبخیر آن با دریافت گرمای محیط را می دهد. این عمل ساده تبخیر که خود یک فرآیند گرماگیر است باعث خنک سازی فضای داخل ساختمان می گردد.

انواع آجر خنک نماینده

آجرهای خنک نماینده اگرچه تحت یک اسم خوانده می شوند و هدف یکسان خنک سازی هوای داخل ساختمان را دنبال می نمایند اما از نظر نحوه عملکرد تفاوت های جزئی با یکدیگر دارند که بر همین اساس آن ها را می توان در دو دسته زیر جای داد.

  • آجرهای خنک نماینده که از آب و ساختار خود استفاده می نمایند.
  • آجرهای خنک نماینده که صرفاً از هندسه خود یاری می گیرند.

بیشتر بخوانید: آجر سفال چیست؟ ویژگی ها، فواید و معروف ترین برندها

آجر خنک نماینده چگونه کار می نماید؟

آجرهای خنک نماینده ای که از آب استفاده می نمایند، ساختار متخلخلی دارند که چندان بی شباهت به اسفنج هم نیست. آب از منبع های مختلفی مانند باران، می تواند به راحتی در داخل این ساختار متخلخل نفوذ کند. جریان باد و هوای گرم بیرون نیز که میل حرکت به سمت فضای داخل را دارد، با گذر از ساختار متخلخل و تو در توی این آجرها، خنک می گردد.

آجرهای خنک نماینده در واقع آجر های سرامیکی پیش ساخته ای هستند که به هم دیگر چفت و بست می شوند. این آجرها به راحتی به وسیله مواد چسبنده به یکدیگر متصل می شوند. به تصاویری از این آجرهای خنک نماینده که نگاه می کنید، حتماً متوجه اشکال هندسی و سطوح ناهموار و پر زاویه آن ها شده اید. این عمل در واقع نسبت سطح دیوار آجری را افزایش می دهد و از طرفی هم باعث ایجاد سایه هایی روی دیوار می گردد. هر دوی این ها، باعث بهبود کارایی آجرهای خنک نماینده می شوند.

بیشتر بخوانید: آجر جوش چیست؟ تاریخچه، کاربرد، مزایا و معایب آن

نوع دیگر آجر های خنک نماینده که آب چندان در آن ها کاربرد ندارد، از سیستم ساده تری بهره برده اند. ساختار داخلی این آجرها همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، به گونه ای طراحی شده است که راستا جریان هوای گرم وارد شده به داخل آن ها را تا حد امکان طولانی تر کند.

از این طریق و با بهره گیری از هوا، می توانند گرمای اضافی هوای جریان یافته در داخل خود را بگیرند. در این آجرها از آب یاری گرفته نمی گردد. شکل هندسی این آجر با در نظر دریافت زاویه هایی خاص طراحی می شوند تا بتوان همان طور که در شکل بالا مشاهده می کنید، عملکرد آن ها در خنک سازی را بهبود بخشید.

تفاوت آجر خنک نماینده با آجر های معمولی چیست ؟

در آجر های معمولی و سنتی راستا حرکت گرما به دلیل سطح تخت و ساختار منظم آجر، مستقیم و کوتاه است اما در آجرهای خنک نماینده به دلی ساختار پیچیده ای که دارند، این راستا طولانی است و در نتیجه هوای خنک به فضای داخلی ساختمان می رسد.

آجرهای معمولی ظاهری چندان زیبایی ندارند و عمدتاً سطح رویی را مصالحی همچون سیمان می پوشانند اما آجرهای خنک نماینده از نظر زیباشناختی هم رجحان دارند و نمایی که به دست می دهند به هیچ گونه اضافه کاری دیگری احتیاج ندارد.

آجرهای سنتی و معمولی پس از دیوارچینی یک سطح کاملاً صاف را به دست می دهند و بهترین مکان را برای چسباندن انواع اعلامیه ها و آگهی و حتی انواع نوشته ها روی دیوار را به دست می دهند اما دیوارهای تشکیل شده از آجرهای خنک نماینده یک سطح کاملاً ناهموار را به دست می دهند که چسباندن هر گونه کاغذ و نوشته را سخت می نماید.

آجرهای خنک نماینده سطح کاملاً ناهمواری دارند. این ناهمواری علاوه بر نقشی که در خنک سازی ایفا می نماید، تاثیر به سزایی بر کاهش آلودگی صوتی وارد شده به فضای داخل ساختمان می گذارد که چگونگی آن در شکل زیر نشان داده شده است.

استفاده از آجرهای معمولی و سنتی همواره به یک طرح یکنواخت منجر می گردد اما شکل و هندسه آجرهای خنک نماینده این امکان را به سازندگان می دهد که طرح های زیبا و متنوع تری را اجرا نمایند. نمونه ای از این طرح ها در شکل زیر نشان داده شده است.

سخن آخر

آجرهای خنک نماینده که عمدتاً در دو نوع تر و خشک به کار گرفته می شوند مزایای بالقوه ای را در مقایسه با آجرهای سنتی و معمولی در اختیار مهندسان و طراحان قرار می دهند. در بالا به هر دوی این آجرها و همچنین ویژگی های آن ها اشاره شد. عملکرد این دو نوع آجر شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارد. شاد خواهیم شد نظرات و پرسش های خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1127

به "آجر خنک کننده چیست و چه تفاوت هایی با آجر معمولی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آجر خنک کننده چیست و چه تفاوت هایی با آجر معمولی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید