گوگل ارث تایم لپس 37 سال گذشته کره زمین را در به روزرسانی جدید ارائه کرد

به گزارش تور استانبول، گوگل با همکاری آژانس های فضایی و تحقیقاتی، تصاویر باکیفیتی به صورت تایم لپس روی نرم افزار گوگل ارث پیاده سازی نموده که تغییرات سیاره در طول دهه های گذشته را نشان می دهد و نگاه تازه ای به سیاره زمین فراهم می نماید.

گوگل ارث تایم لپس 37 سال گذشته کره زمین را در به روزرسانی جدید ارائه کرد

به گفته گوگل از زمان راه اندازی گوگل ارث (Google Earth)، طی 15 سال گذشته میلیاردها نفر از این نرم افزار استفاده نموده اند و بخش های گوناگون کره زمین از جمله قله ها، شهرها و محله های خود را با آن دیده اند. یک ماکت سه بعدی از کره زمین که سیاره ما را با جزئیات زیاد نشان می دهد و علاوه بر سرگرم نماینده بودن بستری برای ایجاد تغییرات سودمند است.

اکنون گوگل تغییراتی در این برنامه داده است که بزرگترین آپدیت گوگل ارث از سال 2017 محسوب می گردد. کاربران از این پس می توانند سیاره را با ابعاد و زمان کاملا تازه ای کشف نمایند که به گفته گوگل یک تجربه چهاربعدی خواهد بود. با ویژگی تازه تایم لپس (Timelaps) در گوگل ارث کاربران می توانند تغییرات بخش های گوناگون سیاره را در طول 4 دهه مشاهده نمایند. این به روزرسانی تغییرات شدید اجرا شده توسط بشر و تغییرات آب وهوایی را به وضوح پیش روی کاربران می گذارد.

این ویژگی با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA)، کمیسیون اروپا، ناسا (NASA) و سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) ممکن شده است که طی این همکاری به یاری فعالیت 24 ماهواره از 37 سال گذشته زمین تصاویر باکیفیتی تهیه شده و لایه جدیدی به گوگل ارث افزوده است که نگاه تازه ای به گذر زمان در سیاره زمین فراهم می نماید. به گفته گوگل افزودن این ویژگی بدون کوشش های بشر در راستا پرتاب موشک ها، مأموریت های سطح نوردها و دیگر پروژه های فضایی که روح دانش و اکتشاف را به همراه دارد، ممکن نبود.

کاربران می توانند به بخش های گوناگون زمین سفر نمایند، خط های ساحلی را بپیمایند، رشد کلان شهرها را نگاه نمایند، ذوب شدن یخ ها، آتش سوزی جنگل ها، تغییرات اقلیمی و دیگر فرآیندهای گسترده بر روی زمین را در نرم افزار گوگل ارث مشاهده نمایند. برای هر موضوع نرم افزار یک تور راهنما نشان می دهد تا کاربران تغییرات سیاره و تجربه انسان ها از آن را بهتر درک نمایند.

گوگل برای دسترسی آسان کاربران، نشانی کوتاه g.co/Timelapse را برای ویژگی تایم لپس درنظر گرفته و کاربران می توانند به دلخواه تغییرات بخش های گوناگون زمین را در آن ببینند. همچنین مجموعه ای با بیش از 800 فیلم که گذر زمان را در مناطق مختلف به صورت دوبعدی و سه بعدی نشان می دهد در بخش ویدیوهای تایم لپس گوگل ارث قرار گرفته است.

به طور ویژه پنج موضوع تغییر جنگل ها، رشد شهرها، گرمایش جهانی، منابع انرژی و تغییر زیبایی های زمین در این زمان گذر (تایم لپس) برجسته شده است و گوگل اعلام نموده که از دیدگاه های دولت ها، پژوهشگران، ناشران، معلمان و فعالان زیست محیطی برای رصد اینکه مردم چگونه از گوگل ارث برای بهتر شدن شرایط در سیاره استفاده می نمایند، استقبال می نماید.

اجرای این ویژگی جدید تایم لپس احتیاج به زمان بسیار زیاد و پردازش پیکسل ها (Crunching Pixels) در موتور گوگل ارث داشته است. برای افزودن تصاویر تایم لپس متحرک به نرم افزار بیش از 20 عکس ماهواره ای از سال 1983 تا 2020 جمع آوری شده است. در مجموع این کار بیش از 2 میلیون ساعت پردازش توسط هزاران دستگاه در سرویس ابری گوگل اجرا شده و 20 پتابایت تصاویر ماهواره ای به صورت یک تصویر ویدیویی 4.4 تراپیکسل یکپارچه شده است. کیفیتی که برابر با 530 هزار فیلم با رزولوشن 4K است!

گوگل کوشیده حتی چنین پردازش بزرگی که برای کره زمین انجام می گردد، به فراوری آلاینده ها در سیاره نینجامد. بنابراین همه این محاسبات در داخل مراکز کربن-خنثی با منابع 100 درصد تجدیدپذیر اجرا شده که گوگل آن را بخشی از تعهدش برای ساختن آینده بدون آلاینده های کربنی می داند.

برای کاوش تایم لپس در گوگل ارث کاربران می توانند از نوار جست وجو در نرم افزار استفاده نمایند تا هر نقطه دلخواه از سیاره را که می خواهند به صورت متحرک ببینند، انتخاب نمایند. طبق اعلام گوگل این تایم لپس بزرگ در دهه آینده با استفاده از تصاویر ماهواره ای تازه هر سال به روز می گردد.

بدین ترتیب اکنون گوگل ارث ابعاد تازه ای به خود گرفته است. ابعادی که تغییرات گسترده ای که بشر در طول دهه ها در سیاره ایجاد نموده را به شکل یک فیلم پیش روی او نمایش می دهد و نه تنها مسائل را به نمایش می گذارد، بلکه پدیده های شگفت انگیز اتفاق افتاده در کره زمین را هم ارائه می دهد.

عکس کاور: طرحی از نمای اصلی در نرم افزار گوگل ارث

Credit: Google

منابع: Google Blog, ESA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1585

به "گوگل ارث تایم لپس 37 سال گذشته کره زمین را در به روزرسانی جدید ارائه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل ارث تایم لپس 37 سال گذشته کره زمین را در به روزرسانی جدید ارائه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید