دره زرشک تکه تکه شدن می گردد، چه کسی جوابگو است؟

به گزارش تور استانبول، دره زرشک که سراسر زیبایی، میراث طبیعی و طبیعت شگفت انگیز چشمه های آهکی و رنگارنگ و بخشی از روستای توران پشت منسوب به دختر یزدگرد سوم است، یکی از جاذبه های ارزشمند استان یزد در شهرستان ییلاقی تفت به شمار می رود که آرامش و فضا دنج و دست نخورده آن در وهله اول هر انسانی را مجذوب خود می نماید اما کمی جلوتر درست در قلب دره زرشک و در میان چشمه های رنگی که البته به ثبت در فهرست آثار ملی نیز رسیده اند، درست جایی که به آرامش می رسی، انسان با نگاهی سودجویانه و بدون در نظر داشتن اهمیت این منطقه، سرطان معدن را به جان زمین این سرزمین انداخته است.

دره زرشک تکه تکه شدن می گردد، چه کسی جوابگو است؟

معدنی که شاید کمتر بخشی از زمین این منطقه را سالم گذاشته و در حالی که گستره آن از هیچ چشمی پنهان نیست، همچنان فعالیتش به طور جدی متوقف نشده است، انگار که رویای پول اجازه نمی دهد به طور جدی با این مسئله برخورد گردد.

اما و اگرهای فعالیت معادن با وجود اهمیت بعضی از مناطق به خصوص از نظر حفاظت از مناطق حفاظت شده و زیستگاه های گونه های خاص و تحت حفاظت در یزد مسئله ای است که نه تنها به طور جدی با آن برخورد نمی گردد بلکه صدور مجوزهای این معادن و توقف فعالیت های آن ها توسط دستگاه های مربوطه نیز همچنان در هاله ای از ابهام است.

رویای معادن این روزها چنان بر تن نحیف زمین یزد چنگ انداخته که گویا این سرزمین باستانی و غنی، به علت غنای طبیعی و زمین شناسی خود ناگزیر است دستخوش ظلم انسان ها گردد، معادنی که نه تنها صرفه مالی آنها برای استان معین نیست و به نوعی اشخاص بیشتر از استان از آن بهره برداری می نمایند، بلکه با خام فروشی و مسائل موجود در زمینه تکنولوژی و صادرات و تحریم ها بیشتر به هدر رفت سرمایه های استانمان که به نوعی حق تمام این مردم کویرنشین است، شده اند و از طرفی اشتغال در این بخش از صنعت هم آسیب های جدی تری مانند هجوم مهاجران غیربومی و اتباع را برای استانمان رقم زده است.

اما آیا در حال حاضر اداره کل محیط زیست که متولی حفاظت از مناطق طبیعی و زیست محیطی است، نسبت به این مسئله سکوت نموده و هیچ اقدامی را با وجود وظیفه تعریف شده این دستگاه در مقابله با فعالیت معادن در مناطق خاصی مانند دره زرشک انجام نمی دهد؟!

جالب است بدانید که یکی از مهم ترین آسیب های معدن فلزاتی مانند مس بر منابع آبی است که به گفته کارشناسان کمترین تغییری در زمین منجر به تغییر و آسیب به منابع آبی می گردد، بدون شک حتی جابجایی این فلزات نیز آلوده نماینده خواهد بود. البته به گفته بعضی از کارشناسان، فعالیت معدن ها یک معضل و جاده سازی و راه سازی و معایب وابسته به آن ها نیز آسیب های دیگری است که محیط زیست و سرمایه های زیست محیطی و طبیعی را تهدید می نماید.

مطالعات وزرات نیرو بر تاثیرات معدن مس دره زرشک بر منابع آبی

نیره پورملایی مدیرکل محیط زیست استان یزد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، در این رابطه اظهار می نماید: بر اساس مصوبات جلسه برگزار شده در 10 اردیبهشت ماه امسال در دفتر معاونت هماهنگی و نظارت مالی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور، مقرر شد تا مطالعات تأثیرات بهره برداری معدن مس دره زرشک بر منابع آبی منطقه تحت تاثیر طرح توسط وزارت نیرو انجام گیرد که در حال حاضر مطالعات هیدروژئولوژی آبخوان های واقع در محدوده های مطالعاتی دهشیر در رابطه با معدن مس دره زرشک به کارفرمایی شرکت مس و نظارت شرکت سهامی آب منطقه ای در دست انجام است.

وی خاطرنشان می نماید: پس از اعلام نتایج مطالعات مذکور موضوع در کمیته ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح و تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

البته یکی از کارشناسان حوزه محیط زیست یزد نیز با اشاره به غنا پوشش گیاهی و تنوع زیست محیطی زیستگاه شیرکوه، اظهار می نماید: شیرکوه یکی از مناطق غنی در یزد و فلات مرکزی است که حیات یزد را تحت شعاع قرار داده است.

وی با بیان این که شیرکوه یزد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، می گوید: شیرکوه لکه سبزی در کویر خشک یزد است و جزیره ای است که میلیون ها سال با وجود خشکسالی های متعدد به حیات زیست محیطی خود ادامه داده است و شاید اگر تنها از این بخش از استان یزد که تامین نماینده آب یزد، مهریز و تفت است.

این مسئول خاطرنشان می نماید: معادن یکی از عوامل تخریب نماینده محیط زیست هستند و در عین حال حفاظت از شیرکوه نیازمند عزمی ملی و گسترده است.

از منظر دیگر این محدوده بخشی از آن میراث طبیعی و البته از سرمایه های گردشگری استان است، آیا این جاذبه مورد غفلت مسئولان اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته است؟ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد پاسخ این سوال را می دهد.

محدودیت بسیار زیاد نیروهای میراث فرهنگی

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به این که مجوزهای اعطا شده به معدن موجود در دره زرشک متعلق به قبل از ثبت چشمه های رنگی است، اظهار می نماید: با وجود این که در مدیریت های قبلی اداره کل میراث فرهنگی این چشمه ها به ثبت در فهرست آثار ملی رسیدند اما تعدادی معدن قبل از آن مجوز بهره برداری گرفته اند هر چند که معدن جدیدی نیز در این منطقه اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به محدودیت بسیار زیاد نیروهای حفاظت میراث فرهنگی در یزد خاطرنشان می نماید: تعداد آثار ثبت شده و تاریخی در یزد بسیار زیاد است با این وجود اگر از آسیب و تخریب و هرگونه اقدامی علیه میراث فرهنگی مطلع شویم به سرعت پیگیری و با آن برخورد می کنیم.

این مسئول بر لزوم فرهنگ سازی مردم در جهت استفاده از میراث طبیعی و طبیعت تاکید می نماید و می گوید: با وجود تمام محدودیت ها جز با فرهنگ سازی و به همت مردم این میراث قابل نگهداری و حفاظت نیستند.

وی به تخت رستم به عنوان یکی از میراث طبیعی و اسطوره ای روستای توران پشت اشاره می نماید و می گوید: با این وجود هنوز مستندات تاریخی قابل توجهی شامل اقدامات باستان شناسانه در این منطقه انجام نشده است هر چند که به دلیل وجود این معدن لایه رویین دره زرشک نیز از بین رفته و چیزی از آن باقی نمانده است.

این مسئول اضافه می نماید: ثبت منظر طبیعی این کوه نیز اقدام بسیار دشواری است و مانند ثبت منظر طبیعی عقابکوه زمان بر است اما پیگیر حفاظت از این میراث اسطوره ای و تاریخی در توران پشت نیز می شویم.

فاطمی با تاکید بر این که کاروانسرا موجود در دره زرشک نیز هنوز به ثبت نرسیده و مستلزم حفاظت است، می گوید: در حوالی دره زرشک و روستا توران و منطقه پشت شیرکوه بیش از 100 اثر تاریخی و فرهنگی وجود دارد که نیازمند ثبت در فهرست آثار ملی و حفاظت هستند.

آن طور که به نظر می رسد دره زرشک های زیادی که نه تنها در یزد بلکه در سراسر کشور دستخوش معدن کاری قرار گرفته و شایدباز هم شاهد صدور مجوزهای جدیدی در خصوص معدن کاری باشند، ظلمی است که بشر می تواند با رویای کال پول و درآمدزایی در حق محیط زیست، زمین و نسل های آینده داشته باشد و سکوت بعضی مسئولان و متولیان مربوطه در برابر آن ها نیز همراهی در این ظلم و کوتاهی در انجام مسئولیت های اجتماعی و وظایف به حق انسان محبت آمیز است.

ایسنا نوشت، به نظر می رسد در رابطه با فاجعه معدن ایجاد شده در منطقه دره زرشک نیز مسئولان باید با در نظر داشتن کمبود جاذبه های طبیعی و گردشگری و اهمیت حیات بخش منطقه حفاظت شده شیرکوه و یاری به حفظ سرمای های گردشگری و زیست محیطی، نسبت به حفظ این منطقه اقدام نمایند، البته باید بدانیم که توسعه پایدار، منافع کلان و مردم را در نظر دارد و آیا معادن جوامع محلی جز از تخریب محل زندگی و حیات وحش و زیستگاه های طبیعیشان، از منفعت دیگری بهره مند می شوند؟!

منبع: گردشبان
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1043

به "دره زرشک تکه تکه شدن می گردد، چه کسی جوابگو است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره زرشک تکه تکه شدن می گردد، چه کسی جوابگو است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید