جای اتوبان وسط شهر تهران نیست!

به گزارش تور استانبول، مشاور ریاست پژوهشکده میراث فرهنگی گفت: تهران مسائل اساسی دارد که با ساختن پارکینگ، کشیدن اتوبان، افزایش طول و عرض خیابان ها مسائل آن حل نمی شود. این در حالی است که شهری مانند لندن با جمعیت و تعداد ماشین بیشتر دارای معضل ترافیک تهران نیست.

جای اتوبان وسط شهر تهران نیست!

به گزارش خبرنگاران،احمد محیط طباطبایی مشاور ریاست پژوهشکده میراث فرهنگی درباره تاثیر مدیریت شهری بر پایتخت گفت: در اروپا، شهر را شهر می بینند در حالی که ما در مدیریت شهری، تمام تهران را شهر نمی بینیم. اگر با این نگاه تهران را می دیدیم در وسط شهر اتوبان نمی کشیدیم! زیرا اتوبان یک پدیده ارتباطی بین شهری یا جاده است. وقتی می گوییم جاده، منظور خارج از شهر است.

وی که در یکی از برنامه های رادیو با موضوع (روز تهران) سخن می گفت، اظهار کرد: محیط طباطبایی، مشاور ریاست پژوهشکده میراث فرهنگی گفت: زمانی که برای رویدادی روزی در تقویم تعیین می شود بهانه ای ایجاد خواهد شد تا به آن فرد، پدیده یا رویداد بیندیشم و درباره آن گفتگو کنیم. به عبارتی به یاد بیاوریم که تهران کجاست و تهرانی ها چه کسانی هستند و تهران چه نقشی در کشور دارد؟ جایگاه آن در امروز و فردای ما در بحث توسعه کجاست؟

محیط طباطبایی اضافه کرد: در واقع روز بهانه است تا به فرد یا رویداد یا پدیده بیشتر توجه شود. ضمن اینکه اگر پدیده ای با مسئله ای روبرو نباشد نیاز ایجاد روز در تقویم ندارد. قطعا برای معضلات، پدیده ها و موضوعاتی که باید به آنها بپردازیم و سعی کنیم تا وضع آن پدیده را بهبود ببخشیم برای توجه مجدد نیاز به ایجاد یک روز است.

این مشاور ریاست پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری درباره تاثیرات مخرب توسعه بر پایتخت ادامه داد: حال اینکه روز تهران چه روزی است، بحث دیگری است اما پائیز، فصل خوبی برای تهران است و نسبت به سایر فصول تهران از ویژگی های خوبی برخوردار است البته تا قبل از این تغییرات اقلیمی دارای پائیز بسیار طولانی در شهر تهران بودیم اما امروز تهران از آن پائیز به علت رفتارهایی که در قالب توسعه انجام دادیم، برخوردار نیست و محیط زیست خودمان را دچار آسیب و صدمه کرده ایم.

رئیس کمیته ملی ایکوم ایران بیان کرد: در اروپا، شهر را شهر می بینند در حالی ما در مدیریت شهری، تمام تهران را شهر نمی بینیم. اگر با این نگاه تهران را می دیدیم در وسط شهر اتوبان نمی کشیدیم! زیرا اتوبان یک پدیده ارتباطی بین شهری یا جاده است. وقتی می گوییم جاده، منظور خارج از شهر است. در حالی که درون شهر را خیابان به هم وصل می کند و خیابان یک عرصه مدنی حیات اجتماعی است.

رئیس کمیته ملی ایکوم ایران اضافه کرد: خیابان خود یک مقصد شهری است. بر همین اساس زمانی جاده ولی عصر داشتیم و زمان دیگری تبدیل به خیابان ولی عصر شد. این تغییر به دلیل تحولات اجتماعی است که آن را به صورت یک عرصه اجتماعی درآورد. بنابراین کشیدن اتوبان در وسط شهر نتیجه این است که مدیریت شهری داخل یک شهر است و با ساختن اتوبان را تبدیل به یک مجمع الجزایر می کند. اتفاقا این اتوبان نه تنها فاصله ها را نزدیک نمی کند بلکه فاصله ها را دور و هزینه ها را بیشتر می کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 787

به "جای اتوبان وسط شهر تهران نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای اتوبان وسط شهر تهران نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید