برای حساسیت پوستی چی خوبه؟

به گزارش تور استانبول، حساسیت پوستی یکی از عارضه های ناخوشایند پوستی است، که ممکن است برای هرکسی اتفاق بیافتد. پوست بدن ما ممکن است در تماس با هر چیزی همانند لاتکس، گیاهان، مصرف بعضی از غذاها و حتی مصرف بعضی از محصولات بهداشتی ناسازگار با پوست دچار واکنش آلرژیک گردد. در این چنین مواقعی برترین راه چاره این است، که بفهمیم محرک های رایج پوست حساس چیست؟ واکنش آلرژیک پوست ممکن است خود را در اشکال متفاوت نشان دهد. بعضی از افرادی که حساسیت پوستی دارند، دچار کهیر و اگزما می شوند؛ در مقابل بعضی از درماتیت تماسی رنج می برند. در هر صورت تمام افراد مبتلا به حساسیت پوستی در پی پاسخ این سوال هستند که پوست حساس چگونه درمان می گردد؟ حساسیت پوستی و اثرات آن ممکن است شما را درگیر عوارض متفاوت همانند خارش، قرمزی و التهاب پوست، تاول و حتی زخم پوستی نمایند. در ادامه بیشتر در مورد حساسیت پوستی و چگونگی درمان آن شرح خواهیم داد؟

برای حساسیت پوستی چی خوبه؟
حساسیت پوستی

حساسیت پوستی چیست؟

حساسیت پوستی یکی از اشکال واکنش آلرژیک است و ممکن است هرکسی را به خود درگیر کند. بعضی به دلیل استفاده از زیورآلات فلزی و جواهرات دچار حساسیت های پوستی می شوند. در بعضی محرک اصلی بروز واکنش های پوستی عطر، ادکلن و بسیاری دیگر از محصولات خوشبونماینده همانند اسپری بدن و دئودورانت ها شناخته می شوند. حساسیت پوستی غالباً خود را در سه شکل کهیر، اگزما و درماتیت پوستی نشان می دهد. اما دلایل ابتلا به واکنش های آلرژیک پوستی بسیار زیاد هستند و هر فرد ممکن است به دلایل خاص درگیر این شرایط شود.

انواع حساسیت پوستی

کهیر

کهیر به نواحی قرمز، خارش دار و برجسته پوست گفته می شود. آنها می توانند از نظر میزان متفاوت باشند و در هر نقطه از بدن شما ظاهر شوند. بیشتر موارد کهیر در عرض چند روز یا چند هفته از بین می رود، اما بعضی از افراد از کهیر مزمن با علائمی رنج می برند که برای چندین ماه یا سال می آید و می رود. متخصص آلرژی ممکن است برای تسکین علائم شما آنتی هیستامین تجویز کند.

اگر بتوان دلیل را شناسایی کرد، باید از آن محرک اجتناب کنید. با این حال، بیشتر موارد مزمن مربوط به آلرژی نیست. آزمایشات معمول مانند شمارش خون یا غربالگری آلرژی توصیه نمی شود، زیرا بعید است که دلیل را تعیین کند و تفاوتی در استراتژی های درمان ایجاد نمی نماید.

واکنش های نیش غذا، دارو یا حشرات یکی از علل شایع کهیر حاد و آنژیوادم است. عفونت های ویروسی یا باکتریایی نیز می توانند باعث کهیر حاد شوند. کهیر بعلاوه می تواند در اثر عوامل فیزیکی مانند سرما، گرما، ورزش، فشار و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد شود.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی یک واکنش آلرژیک یا تحریک نماینده است که باعث ایجاد بثورات پوستی دردناک یا خارش دار می شود. همانطور که از نام آن پیداست، درماتیت تماسی از تماس با یک آلرژن (مانند پیچک سمی) یا یک محرک (مانند یک ماده شیمیایی) به شما مبتلا می شود.

اگزما

اگزما یک بیماری مزمن پوستی است که معمولا در دوران نوزادی یا اوایل کودکی آغاز می شود و اغلب با آلرژی غذایی، رینیت آلرژیک و آسم همراه است. بعضی از غذاها می توانند باعث اگزما شوند، به خصوص در بچه ها خردسال. عفونت های استاف پوستی می توانند باعث شعله ور شدن در بچه ها نیز شوند. سایر محرک های بالقوه شامل شوره حیوانات، کنه های گرد و غبار، تعریق یا تماس با محرک هایی مانند پشم یا صابون است.

علائم پوست حساس چیست؟

حتماً برای شما نیز سوال است که علائم پوست حساس چیست؟ از شایع ترین علائم پوست حساس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوست حساس در شرایط آب و هوایی متفاوت همانند آب و هوای گرم دچار خشکی، قرمزی و خارش می شود.
  • پوست حساس در هوای سرد دچار خشکی و سوزش می شود.
  • پوست حساس در تماس با محصولات و ابزار اصلاح پوست دچار تغییر رنگ، خارش و التهاب می شود.
  • فرد مبتلا به حساسیت پوستی از خشکی دائمی پوست شکایت می نماید.
  • استفاده از صابون سبب تشدید خشکی پوست می شود.
  • فرد دارای پوست حساس خشکی پوستش پس از استعمال محصولات عطری تشدید می شود.
  • اگر پس از مصرف عطر و محصولات ژل مانند روی پوست دچار سوزش و قرمزی می شوید، یعنی پوستتان حساس است.
  • پوست حساس گاهی دچار خارش محدود و گاهی درگیر به خارش در کل بدن می شود.

محرک های رایج پوست حساس چیست؟

اگر علائم حساسیت پوستی را در خود مشاهده می کنید، باید به پزشک مراجعه نمایید. برای کنترل و درمان هرچه بهتر حساسیت پوست ضروری است ابتدا بفهمید که محرک های رایج پوست حساس چیست؟ پزشک برای تشخیص ترکیباتی که بدنتان به آن ها واکنش نشان می دهد، کمی از آلرژن های شایع را روی پوستتان تست می نماید.

حساسیت پوستی

از رایج ترین آلرژن هایی که سبب بروز حساسیت پوست می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بالسام:

بالسام یکی از آلرژن هاییست که سبب بروز حساسیت پوستی می شود، عصاره درخت رزین است و بطور کلی در فراوری عطر و لوسیون بدن کاربرد دارد.

نیکل:

نیکل فلزی است که غالباً در فراوری دکمه های فلزی و بعلاوه جواهرات و زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد.

تیمورسال:

تیمورسال ترکیبی از جیوه محسوب می شود که برای افزایش ماندگاری بعضی از انواع واکسن ها و همچین فراوری ضدعفونی نماینده های موضعی از این ماده استفاده می شود.

هشت رایحه حساسیت زا:

هشت رایحه رایج که در تهیه مواد غذایی، حشره کش ها، صابون، محصولات دندانپزشکی، عطر، محصولات ضدعفونی نماینده و محصولات آرایشی کاربرد دارند، هم می توانند محرک و عامل بروز حساسیت پوست باشند.

سولفات نئومیسین:

سولفات نئومیسین نوعی آنتی بیوتیک موضعی است. از این ماده جهت تکمیل فرمولاسیون و تهیه انواع کرم ها و پمادهای مورد استفاده در یاری های اولیه استفاده می شود. البته کاربردهای سولفات نئومیسین بسیار است. اگر به بروشور محصولاتی که خریداری می کنید دقت کنید، متوجه می شوید که از این محرک و عامل حساسیت پوستی در تهیه غذای حیوانات خانگی، گروهی از لوازم آرایشی، انواع صابون و دئودورانت ها نیز استفاده می شود.

باسیتراسین:

باسیتراسین نوعی آنتی بیوتیک موضعی است.

فرمالدئید:

فرمالدئید ماده موجود در رنگ، دارو، محصولات آرایشی، پارچه، محصولات کاغذی و بعلاوه پاک نماینده های خانگی است.

کلرید کبالت:

در فراوری ضد عرق ، دکمه، ابزار آلات، رنگ مو و دیگر اشیاء فلزی از این ماده فلزی استفاده می شود.

کواترنیم 15:

از این ماده در فراوری پاک نماینده های آرایشی، کرم ضد آفتاب، لاک ناخن، واکس، رنگ، محصولات آرایشی و بعلاوه شامپو استفاده می شود. کواترنیم 15 نوعی نگهدارنده است.

پوست حساس چگونه درمان می شود؟

در مورد اینکه پوست حساس چگونه درمان می شود؟ نمی توانیم یک پاسخ بدهیم. چراکه حساسیت های پوستی به دلایل متعددی بروز می نمایند؛ بنابراین روش درمان آن ها هم متفاوت خواهد بود. اما اولین و برترین اقدام شما برای کنترل حساسیت های پوستی مراجعه به پزشک است؛ چراکه پزشک می تواند حساسیت پوستی را با آزمایش و تست آلرژن ها روی پوست تشخیص دهد. به طور کلی می توان انواع مختلف حساسیت پوست را به روش های متعدد درمان و کنترل نمود. از جمله روش های موثر مراقبت و درمان از پوست حساس می توان به مصرف داروهای آنتی هیستامینی، کورتیکواستروئیدها، کرم های پوستی، تثبیت نماینده های ماست سِل، داروهای بیولوژیکی و آمپول اپی نفرین فوری اشاره کرد.

کورتیکواستروئیدها و سایر کرم های ضدالتهابی مانند پیمکرولیموس، تاکرولیموس و کریزابورول که روی پوست استفاده می شوند در درمان حساسیت پوستی مؤثرتر هستند. آنتی هیستامین ها اغلب برای یاری به تسکین خارش توصیه می شوند، حتی اگر اغلب اثربخشی محدودی دارند. در موارد شدید، یک داروی بیولوژیک تزریقی معمولی به نام دوپیلوماب ممکن است مفید باشد و کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا سایر سرکوب نماینده های ایمنی قوی تر نیز می توانند برای بیماری شدید تجویز شوند. اگر عفونت استاف پوستی مشکوک به تشدید اگزما باشد، اغلب آنتی بیوتیک ها توصیه می شود.

آیا پوست حساس می تواند مشکل ساز شود؟

بعضی می پرسند که آیا پوست حساس می تواند مشکل ساز شود؟ بله. در بعضی از موارد اگر حساسیت پوستی کنترل و درمان نشود، برای فرد تبعات جدی به همراه خواهد داشت. گاهی به دلیل خارش و التهاب شدید پوست فرد از انجام فعالیت های روزانه خود باز می ماند. بعلاوه حساسیت پوستی درمان نشده می تواند زخم ها و آثار پوستی جدی به همراه داشته باشد.

عدم مصرف کرم ضد آفتاب و کرم مرطوب نماینده می تواند زمینه تشدید عارضه حساسیت پوستی را فراهم کند. در صورتی که به دلیل حساسیت پوستی، پوست بدن یا دست و صورتتان همواره خشک است یا از حالت های دیگر حساسیت رنج میبرد، سعی کنید همواره پیش از اینکه از منزل خارج شوید از کرم ضد آفتاب با فرمولاسیون سازگار با پوست حساس بهره ببرید. بعلاوه می توانید حساسیت پوستی ناشی از خشکی و قرار گرفتن در برابر سرما و گرمای شدید را با مصرف کرم مرطوب نماینده متناسب با نوع پوستتان بهبود ببخشید و کنترل کنید.

حساسیت پوستی

جمع بندی

حساسیت پوستی یکی از شایع ترین مسائل پوستی به شمار می رود؛ به دلایل متعددی ممکن است دچار حساسیت پوستی شوید. پوست حساس ممکن است در تماس با اشیاء، گیاهان، گرده گل، مصرف غذاها، رایحه عطر ها و حتی مصرف محصولات آرایشی و مراقبتی دچار واکنش آلرژیک شود. حساسیت پوستی و علائم آن با روش های مختلفی قابل درمان و کنترل هستند.

منبع: هفت گنج
انتشار: 18 بهمن 1401 بروزرسانی: 18 بهمن 1401 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2199

به "برای حساسیت پوستی چی خوبه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای حساسیت پوستی چی خوبه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید