یادی از دوبلور مورچه خوار و گروهبان دودو

به گزارش تور استانبول، سلام! من مهدی آرین نژاد، 50 سال است کار دوبله می کنم. دوبلور باسابقه کشورمان که پس از سال ها مبارزه با بیماری، ظهر جمعه ـ 23 شهریور ماه ـ درگذشت، در فیلمی که از او به یادگار مانده، خود را با این کلمات معرفی می نماید. آرین نژاد از آن دست هنرمندانی بود که در زمان حیات چندان او را به اسم و چهره نمی شناختند اما شخصیت هایی از خود به جای گذاشت که قطعا هرکسی نمی توانست به خوبی او آنها را خلق کند.

یادی از دوبلور مورچه خوار و گروهبان دودو

به گزارش خبرنگاران، تکیه کلام سلام مورچه و یا سلام سوسیس! با آن لحن متفاوت مهدی آرین نژاد در کارتون مورچه خوار یا شخصیت های گروهبان دودو، برونکا در کارتون چوبین و پدر تاک در رابین هود در ذهن بسیاری هنوز به یادگار مانده است.

مهدی آرین نژاد متولد سال 1318 بود و فعالیت حرفه ای در دوبلاژ را از سال 1341 شروع کرد. مرگ او در فاصله چند روز پس از حسین عرفانی، یکی دیگر از دوبلورهای شناخته گردیده کشور به وقوع پیوست و جامعه دوبله را در غمی بزرگ فرو برد.

اغلب آثار آرین نژاد در حوزه کارتون و انیمیشن بود. کارهای او در ذهن مردم نقش بسته که نمونه اش همان کار مورچه و مورچه خوار بود که به جای شخصیت مورچه خوار حرف می زد. داستانی که بر پایه دو شخصیت اصلی بنا گردیده است، مورچه خوار آبی که همیشه در کوشش است تا چارلی مورچه قرمز رنگ خوش شانسی را شکار کند. اولین سری این مجموعه در سال 1969 عرضه شد و تا سال 1971 در قالب 17 داستان کوتاه به نمایش درآمد.

صداپیشگی در کارتون بازرس و گروهبان دودو از دیگر آثار این دوبلور بود که بخشی از مجموعه کارتون های پلنگ صورتی است. بازرس همراه با گروهبان دودو ماموریت می یابند تا مجرمین را یافته و آنها را دستگیر نمایند. آرین نژاد در این کارتون صداپیشه شخصیت گروهبان دودو بود.

رابین هود نیز یکی از کاتون های خاطره انگیز دهه 60 بود که در آن مرحوم آرین نژاد صداپیشه پدر تاک، یک راهب بود. این انیمیشن برای نخستین بار در اواسط دهه 1350 به سرپرستی خسرو خسروشاهی برای پخش در سینما دوبله شد. بعدها در دهه 1360 احمد رسول زاده آن را برای تلویزیون دوبله کرد که آرین نژاد نیز در این مجموعه با وی همکاری داشت.

کارتون چوبین هم خاطره انگیز بود. خنده های شیطانی برونکا در پس چشمان نفرت انگیزش جذاب و به یادماندنی بود، شخصیتی که توسط مرحوم آرین نژاد به آن جان داده شد.

این دوبلور پیشکسوت در مجموعه دایی جان ناپلئون، به جای خیرالله تفرشی آزاد در نقش شمسعلی میرزا آقا شازده، برادر بزرگتر اسدالله و مستنطق عدلیه که بنا به دلایل نامعلوم منتظر خدمت گردیده است، صحبت کرد. این مجموعه تلویزیونی سال 1357 توسط ناصر تقوایی کارگردانی شد.

در فایل زیر می توانید مستمع نمونه صدای مرحوم آرین نژاد در فیلم مسیر سبز فرانک دارابونت باشید که از واحد دوبلاژ گرفته گردیده است:

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 دی 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 36

به "یادی از دوبلور مورچه خوار و گروهبان دودو" امتیاز دهید

1 کاربر به "یادی از دوبلور مورچه خوار و گروهبان دودو" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادی از دوبلور مورچه خوار و گروهبان دودو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید