گزارش، تست های استاندارد خودرو های داخلی در اروپا و ترکیه! ، استاندارد خودروسازان در سال 98 متحول می گردد؟

به گزارش تور استانبول، استانداردسازی خودرو های داخلی، موضوعی است که رعایت و اجرای دقیق آن نقش بسزایی در جلب رضایت مشتریان و متقاضیان خودروهای فراوری داخل دارد.

گزارش، تست های استاندارد خودرو های داخلی در اروپا و ترکیه! ، استاندارد خودروسازان در سال 98 متحول می گردد؟

به گزارش خبرنگار ، فراوری خودرو های بی کیفیت و غیراستاندار در ایران، به دغدغه ای جدی مبدل شده، موضوعی که علی رغم طرح گلایه ها و نقدها بسیار، به نحو شایسته و مطلوبی پیگیری نشده است.

استانداردسازی خودرو های داخلی، موضوعی است که رعایت و اجرای دقیق آن نقش بسزایی در جلب رضایت مشتریان و متقاضیان خودروهای فراوری داخلی دارد.

اسفندماه سال گذشته، سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت که تعداد استاندارد های خودرویی از 55 به 85 مورد افزایش یافته است و با توجه به مصوبه شورای سیاست گذاری خودرو، با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه سازان عملا وارد فاز اجرایی شد.

بر اساس زمان بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد در آن موقع، خودروسازان فرصت داشتند تا ابتدای دی ماه سال 96، تعداد 61 مورد از استاندارد های مد نظر را رعایت نمایند و پس از آن تا ابتدای تیرماه سال 97 دو مورد دیگر به این 61 مورد اضافه گردد و نهایتا با اضافه شدن 22 مورد استاندارد خودرویی جدید تا ابتدای دی ماه سال 97، در مجموع 85 مورد استاندارد خودرویی باید در خودرو های فراوری داخل و وارداتی رعایت گردد.

بر اساس این مصوبه، در هر یک از زمان بندی های اعلامی (دی 96، تیر 97 و دی 97) اگر خودرویی قادر به پاس کردن تعداد استاندارد های تعریف شده تا آن مقطع زمانی نباشد، فراوریش متوقف خواهد شد و پلیس راهور ناجا از شماره گذاری این خودرو ها ممانعت به عمل خواهد آورد.

تست های استاندارد خودرو های داخلی در اروپا و ترکیه!

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: گزارش های متعددی برای استانداردهای خودرو آنالیز شده و این موضوع که خودروهای داخلی حادثه ساز است، صحت ندارد و در این خصوص بیشتر فرهنگ رانندگی مطرح است. 15 سال است که به همه ذیربط ها اظهار داشتیم که تمام تست های استاندارد خودرو باید داخل ایران انجام گردد، ولی متأسفانه این اتفاق رخ نداده است و برای تست استاندارد، خودرو های مورد نظر را به اروپا یا ترکیه ارسال می کنیم.

پیروزبخت اضافه نمود: قطعا زمانی که آنالیز ها و کارشناسی ها انجام گردد و نتایج منفی باشد بدون هیچ معطلی خط فراوری خودروهای رد شده متوقف می گردد. 55 استاندارد در حوزه خودرو وجود داشته که با مطرح شدن موضوع استانداردهای سوخت، مقرر شد که استانداردهای 85گانه تدوین و اجرایی گردد. این استانداردها، استانداردهای پیش پا افتاده و کوچکی نیستند و باید حتما واحدهای خودروساز بتوانند به صورت همه جانبه روی خودروها کار نمایند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران توضیح داد: از اول دی ماه آغاز به آنالیز وضع خودروسازان کردیم، به این معنا که تعدادی از آزمون ها در داخل کشور و تعدادی دیگر در خارج از کشور انجام می گردد، اما به دلیل شرایط تحریم، اکنون در حال چانه زنی هستیم که بتوانیم بخشی از این استاندارد ها را رعایت نموده و حتی آزمایش ها و واحد های بازرسی اروپایی را فعال کنیم؛ البته باید توجه داشت که اجرای بخشی از این استاندارد های 85 گانه مستلزم این است که بعضی قطعات خودرو عوض گردد که البته این قطعات بعضا کاربرد های دوگانه نظامی دارد؛ بنابراین ما برنامه ها را به خودروسازان اعلام نموده و آنها کوشش خود را برای اجرای آن خواهند داشت.

استاندارد خودروسازان در سال 98 متحول می گردد

وی با بیان که در واردات قطعات و آزمون های مرتبط با آن در صنعت خودرو به دلیل تحریم ها به مشکل برمی خوریم، گفت: هنوز به پاسخ مشخصی در این باره نرسیده ایم، اما حداقل این است که به مردم قول دادیم که ایمنی و کیفیت خودرو ها را بالا ببریم که آن را عملیاتی خواهیم کرد. پس کوشش می کنیم که تحریم جلوی فعالیت ایمنی و کیفیت را نگیرد.

پیروزبخت اضافه نمود: با پیگیری های ویژه ای که صورت گرفته، استاندارد خودروسازان در سال 98 متحول می گردد و امیدواریم خودروسازان در این راستا بهتر از قبل با سازمان استاندارد حرکت نمایند.

صفدر جعفری کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: استاندارد خودرو نقش مشخص نماینده ای در ارزیابی ضریب توسعه و پیشرفت کشور ها در صنعت خودرو دارد. تاریخ انقضای خیلی از خودرو های فراوری داخلی به خاتمه رسیده و باید طبق استاندارد های 55 گانه خط فراوری آنها متوقف گردد. اما این از رده خارج شدن زمانی باید رخ دهد که خودرو هایی ایمن و قابل اطمینان با تسهیلات مناسب اقشار کم درآمد به بازار عرضه گردد.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: سازمان استاندارد مولفه های خوبی برای خودروسازان تهیه نموده است و اگر این کار با کوشش و نظارت های پیگیرانه انجام گردد، شاید در سال 98 شاهد افزایش کمی و کیفی خودرو ها باشیم. برای رشد صنعت خودروسازی باید برنامه ریزی غول های خودروسازی داخلی روی صادرات باشد؛ چرا که از این طریق مجبور به افزایش کیفیت طراحی و غیره می شویم.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ، در مورد استاندارد خودروهای فراوری داخلاظهار کرد: استاندارد خودرو می تواند از منظر ایمنی، میزان مصرف سوخت و قدرت حائز اهمیت باشد.

وی گفت: قیمت تمام شده فراوری خودروی با کیفیت در داخل کشور کمتر از 70 میلیون تومان نخواهد بود، چرا که این قیمت ها با توان اقتصادی افراد مستضعف جامعه، تناسبی ندارد.

نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از آنجایی که اکنون، فراوری مازاد بر مصرف بوده و رقابتی نیست و مردم هم به صورت نقدی دست به خرید خودرو می زنند، خودروسازان تسهیلاتی به منظور فروش محصولاتشان عرضه نمی نمایند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل بی شمار اقتصادی و بی پولی خودروسازان داخلی، توضیح داد: مهم ترین مسائل خودروسازان مربوط به سایه انداختن دولت بر این مجموعه های فراوریی است و این موضوع موجب شده تا فضای فراوری خودرو یک فضای انحصاری گردد.

رضیان با تشریح چگونگی توان یافتن خودروسازان برای پرداخت تسهیلات خرید خودرو به مردم، اذعان کرد: با ایجاد شرایط رقابتی و لیزینگ، میزان فراوری خودرو افزایش یافته و سپس فراوریات خودروی داخلی مطابق با استانداردهای جهانی و ذائقه مشتری خواهد شد.

وی با تأکید بر توقف فراوری پراید، بیان نمود: به دلیل بعضی از سیاست ها و مصلحت ها ، نمی توانیم به راحتی فراوری پراید را متوقف کنیم.

رضیان اضافه نمود: ابتدا باید خودروی جایگزین را معرفی نموده و قطعه سازان را هماهنگ با قراردادهای جدید خودرویی کنیم و بعد بتوانیم خودروهایی همانند پراید را از خط فراوری خارج کنیم.

خودروهای داخلی کمترین استانداردها را رعایت نمی نمایند

محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: در همه جای جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته در عموم تصمیم گیری ها دو مسئله اصلی وجود دارد؛ اول مصالح عمومی را بر مصالح شخصی ترجیح می دهند و دوم، تأمین سلامت جانی اشخاص جامعه در اولویت است.

کوهکن توضیح داد: نمی توانیم فقط به صرف کم بودن قیمت، خودرویی فراوری کنیم که جان مردم را به خطر بی اندازد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: البته راه معقول آن است که اگر دولت می خواهد خط فراوری خودروهایی مانند پراید را حذف کند، باید ماشین ایمن تری با تسهیلات مناسب در جهت خرید قشرهای کم درآمد به بازار عرضه کند.

وی با تأکید بر حمایت تسهیلاتی از قشرهای کم درآمد برای خرید خوردو، توضیح داد: به جد معتقدم که باید برای فراوری خودرو، حداقل استانداردی را مشخص کنیم که اکنون بعضی از خودروهای فراوریی کشور این شرایط را دارا نیستند.

کوهکن گفت: مسئولان باید در فراوری خودرو، توان اقتصادی قشرهای کم درآمد را مدنظر قرار داده و خودرویی با کیفیت متناسب با بودجه دهک های پایین جامعه فراوری نمایند.

گزارش از رامین بختیاری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 139

به "گزارش، تست های استاندارد خودرو های داخلی در اروپا و ترکیه! ، استاندارد خودروسازان در سال 98 متحول می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، تست های استاندارد خودرو های داخلی در اروپا و ترکیه! ، استاندارد خودروسازان در سال 98 متحول می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید