کدام استان بیشترین شیوع تب مالت را داشته است؟

به گزارش تور استانبول، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: اقدامات لازم برای کنترل بیماری تب مالت در استان صورت گرفته است.

کدام استان بیشترین شیوع تب مالت را داشته است؟

محمدباقر حاج کاظمی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است و در فصل زمستان به اوج می رسد، اظهار کرد: متاسفانه تب مالت در سطح کشور شیوع پیدا نموده و شدت آن در استان اصفهان مشهود است و با توجه به اینکه کشتارگاه استان زنجان با اصفهان همکاری دارد، خطر بسیار جدی است بنابراین کنترل و پیشگیری لازم صورت گرفته است.

این مسئول با تاکید بر اینکه از شروع امسال تاکنون بیش از 200 هزار رأس دام علیه بیماری تب مالت در استان زنجان واکسینه شده اند، ادامه داد: نشانه بروسلوز در دام، سقط جنین در ماه های آخر آبستن است و یکی از راه های انتقال بیماری بروسلوز از دام به انسان، دست زدن به ترشحات جنین سقط شده است چرا که عوامل به وسیله جراحات به انسان منتقل می گردد.

وی اضافه کرد: بهترین راه برای جلوگیری از انتقال این بیماری، معدوم کردن جنین های سقط شده، پوشیدن دستکش و چکمه، دفع بهداشتی ترشحات و جنین سقط شده است . همچنین با توجه به اینکه نجوشاندن شیر و استفاده از پنیر تازه از دیگر راه های انتقال بیماری تب مالت است، شیر محلی باید قبل از مصرف به خوبی جوشانده گردد.

حاج کاظمی با تاکید بر این که هر سال، دامداران در جهت افزایش آگاهی پیرامون بیماری بروسلوز، تحت آموزش های چهره به چهره قرار می گیرند، اعلام کرد: برای نمونه گیری و واکسیناسیون دام، اکیپ های دامپزشکی به صورت فعال به سطح روستاها و دامداری ها مراجعه می نمایند و این در حالی است که دام های سبک و سنگین قبل از رسیدن به سن بلوغ، واجد شرایط واکسیناسیون هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اسفند 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 79

به "کدام استان بیشترین شیوع تب مالت را داشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام استان بیشترین شیوع تب مالت را داشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید