خشم کتاب فروشان فرانسوی از یک جایزه ادبی

به گزارش تور استانبول، انتخاب کتابی در میان نامزدهای جایزه ادبی رنودو که تنها از طریق سایت آنلاین و آمریکایی آمازون عرضه می گردد با انتقاد شدید کتاب فروشان فرانسوی روبه رو گردیده است.

خشم کتاب فروشان فرانسوی از یک جایزه ادبی

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، در میان 17 نامزد اولیه جایزه رنودو سال جاری نام کتاب گروه فرانسوی نوشته مارکو کاسکاس دیده می گردد که تنها از طریق سایت آمازون در اختیار خوانندگان قرار گرفته و به همین دلیل کتاب فروشان فرانسوی عملا هیچ راهی برای فروش این کتاب در قفسه های فروشگاه های خود ندارند.

اتحادیه کتاب فروشان فرانسه با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد از مسئولان برگزاری جوایز رنودو از آن ها خواسته از کتاب ها حمایت نمایند و نه آن چه در واقع تهدیدی برای آن هاست. به اعتقاد آن ها، کمپانی آمازون (بزرگ ترین کتاب فروشی آنلاین دنیا) نه تنها می خواهد به یک بازیگر اصلی در بازار دنیای کتاب تبدیل گردد بلکه می خواهد با حذف رقیبان، ایجاد رقابت های نابرابر، پرداخت نکردن مالیات و جایگزین کردن ناشران، توزیع نمایندگان و کتاب فروشی ها، خود به بازار اصلی کتاب تبدیل گردد.

در این بیانیه همچنین آمده است: انتخاب کتاب گروه فرانسوی نوشته مارکو کاسکاس در میان نامزدهای جایزه رنودو نه تنها به نویسنده بلکه به کتاب فروشان نیز زیان می رساند و نشانه ای نگران نماینده برای آینده فراوری و توزیع کتاب است.

سال جاری نیز در اتفاقی مشابه سینمادارن فرانسه به حضور فیلم های ساخته کمپانی نتفلیکس در جشنواره کن اعتراض کردند چرا که این فیلم ها نیز تنها در سایت نتفلیکس عرضه می شوند و سینماهای فرانسه اجازه اکران آن را نداشتند. در نهایت مسئولان کن اعلام کردند فیلم های ساخته نتفلیکس نمی توانند در بخش رقابتی اصلی این رویداد سینمایی حضور داشته باشند و نتفلیکس نیز در اعتراض به این تصمیم تمامی فیلم های خود را از جشنواره بیرون کشید.

جایزه رنودو در سال 1926 توسط چند منتقد هنری در تکمیل جایزه گنکور راه اندازی شد و به نویسنده ای که جایزه ادبی بزرگی دریافت نکرده است، اعطا می گردد. ژولین کراگ تنها نویسنده ای بود که در سال 1951 با وجود آن که برای کتاب ساحل جزیره سرت موفق به کسب این جایزه شد، از دریافت جایزه خودداری کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 دی 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 37

به "خشم کتاب فروشان فرانسوی از یک جایزه ادبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم کتاب فروشان فرانسوی از یک جایزه ادبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید