برنج تراریخته وارد ایران نمی گردد، مصرف محصولات تراریخته در 190کشور

به گزارش تور استانبول، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، سمیرا کهک، دبیر شورای مشورتی مرجع ملی ایمنی زیستی با بیان اینکه کشورهای فراوری کننده محصولات تراریخته به ویژه کشور آمریکا، بزرگترین مصرف کنندگان این محصولات هستند و دلیلی هم ندارد که این فراوریکنندگان، این محصولات را مصرف نکنند، گفت: چرا که محصولات تراریخته سختگیرانه ترین استانداردها را برای کسب مجوز پشت سر می گذارند و به همین دلیل است که می توان از سلامتشان اطمینان داشت.

برنج تراریخته وارد ایران نمی گردد، مصرف محصولات تراریخته در 190کشور

وی ادامه داد: در واقع محصولات تراریخته با اهدافی چون کاهش مصرف سموم آفت کش و کاهش خاک ورزی و یا حتی افزایش میزان ویتامین ها و مواد معدنی، فراوری می شوند و طبیعی است که اولین هواداران این محصولات، خود فراورینمایندگانشان باشند.

کهک اضافه نمود: آمارهای واردات و صادرات محصولات غذایی و کشاورزی سالانه توسط سازمان خواروبار جهانی منتشر می گردد و این آمارها نشان می دهند که کشوری مثل آمریکا با سطح زیرکشت 34 میلیون هکتاری سویای تراریخته، سویای مورد احتیاج خود را از کشورهای دیگر وارد کند. آمارهای این چنینی در خصوص سایر محصولات تراریخته و سایر کشورهای فراورینماینده نیز موجود است.

وی با بیان اینکه تا انتهای سال 2017 محصولات تراریخته در 24 کشور جهان و در سطحی در حدود 190 میلیون هکتار کشت شدند و 190 کشور جهان هم مصرف نماینده این محصولات هستند، اعلام نمود: کشورهای عمده فراورینماینده محصولات تراریخته نیز شامل آمریکا، برزیل، آرژانتین، کانادا و هند می شوند. عمده محصولات تراریخته ای که در بازار تجارت جهانی قرار گرفته اند نیز سویا، کلزا، ذرت و پنبه هستند.البته تنوع محصولات فراوری شده بیشتر از این چهار مورد است.

دبیر شورای مشورتی مرجع ملی ایمنی زیستی ادامه داد: برای مثال آمریکا که بیش از 90 درصد سطح زیر کشت سویای آن تراریخته است، چطور می تواند مصرف نماینده این محصول نباشد. تامین سویای مورد احتیاج کشور آمریکا تنها با کمتر از 10 درصد باقیمانده دور از ذهن است. این کشور وارد نماینده سویا نیست و فراوریات سویای تراریخته خود را خودش مصرف می نماید. اصولا یک سری از محصولات تراریخته فراوریی در آمریکا به کشورهای دیگر صادر نمی شوند و آمریکا با فراوری این محصولات تنها احتیاج داخلی خود را تامین می نماید.

کهک با بیان اینکه تقریبا همه کشورهای جهان (چیزی در حدود 190 کشور) مصرف نماینده محصولات تراریخته هستند، افزود: کشورهای آمریکا، برزیل، آرژانتین، کانادا و هند به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت محصولات تراریخته را به خود اختصاص داده اند. از این میان هم آمریکا با 75 میلیون هکتار در صدر واقع شده است. 22 سال از کشت تجاری محصولات تراریخته در جهان می گذرد و در طول این سالها روند فراوری این محصولات رو به افزایش بوده است.

دبیر شورای مشورتی مرجع ملی ایمنی زیستی درمورد بعضی اخبار مبنی براینکه برنج تراریخته وارد کشور می گردد، گفت: براساس آمارهای موجود، ایران هرگز وارد نماینده برنج تراریخته نبوده و نیست. اساسا برنج تراریخته در هیچ کجای جهان به صورت تجاری کشت و فراوری نمی گردد. جالب تر اینکه اولین پژوهشگر فراوری نماینده برنج تراریخته که برنج فراوریی وی دارای قابلیت های تجاری نیز هست، یک محقق ایرانی است؛ برنج های تراریخته ای که در کشورهای دیگر جهان و عمدتا چین فراوری شده و مجوز دریافت نموده اند، فقط در حد آزمایشگاهی و گلخانه ای بوده اند و تجاری نشده اند.

کهک با بیان اینکه با وجود توان علمی فراوری این محصولات در کشور، حدود 15 سال است که ایران وارد نماینده این محصولات است، ادامه داد: عمدتا خوراک دام و روغن های نباتی مصرفی ما تراریخته بوده و از خارج از کشور وارد می شوند. این محصولات مشتمل بر سویا، ذرت، کلزا و پنبه هستند.

وی با اشاره به اینکه موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی یا همان تراریخته ها، در سه دسته بندی متفاوت، مجوز دریافت می نمایند که مشتمل بر غذای انسان، خوراک دام و کشت هستند، گفت: بر اساس قانون مصوب 1388 مجلس شورای اسلامی، سه دستگاه ذی صلاح شامل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست جهت صدور مجوز در حوزه کشاورزی، سلامتی و محیط زیست انتخاب شده اند. واردات این محصولات نیز بر حسب نوع مصرف مستلزم کسب مجوز از هر یک از این سه دستگاه است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 128

به "برنج تراریخته وارد ایران نمی گردد، مصرف محصولات تراریخته در 190کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنج تراریخته وارد ایران نمی گردد، مصرف محصولات تراریخته در 190کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید