بارقه های امید برای درمان بیماران پروانه ای با سلول های بنیادی

به گزارش تور استانبول، پروفسور مایکل دلوکا با استفاده از تصحیح ژنتیکی سلول های بنیادی کراتینوسیت پوست، برای اولین بار در سال 2017 یک کودک مبتلا به بیماری پروانه ای را درمان نموده است.

بارقه های امید برای درمان بیماران پروانه ای با سلول های بنیادی

مایکل دلوکا برنده جایزه بزرگ کاظمی از نوزدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان در گفت وگو با خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که این روش چگونه می تواند در درمان این بیماری موثر باشد، گفت: سخت است که بخواهم در مورد درمان صحبت کنم، چون این کار به آزمایش های بیشتری احتیاج دارد. بحث بیشتر در مورد آزمایش ها است و نه درمان.

این دانشمند ایتالیایی اضافه نمود: اکنون درحال انجام آزمایش های بسیاری در مورد این بیماری هستیم زیرا اتصالات خاص میان ژن ها در این بیماری موثر است و احتیاج به آزمایش بیشتر دارد.

دلوکا که برای اولین بار موفق گردیده با کشت سلول های بنیادی کراتینوسیتی و اصلاح ژنتیکی، 78 درصد اپیدروم یک کودک 7 ساله مبتلا به این بیماری که در حال مرگ بود را بازسازی کند، ادامه داد: منظورم شکل خاصی از اتصالات میان ژن ها است و باید آزمایش های بسیاری انجام گردد تا ببینیم می توانیم اصلاح خاصی در ژن ها صورت دهیم یا خیر.

هم اکنون 24 بیمار در ایتالیا و اتریش وارد فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی ژن درمانی بیماری پروانه ای گردیده اند.

وی به عنوان دانشمند برجسته در زیست شناسی سلول های بنیادی اپیتلیال انسانی با هدف توسعه استفاده از سلول های بنیادی اپیتیال و ژن درمانی شناخته گردیده است.

بیماری پروانه ای بیماری ارثی بافت های پوستی است که در پوست و غشای مخاطی تاول های خون ریزی کننده دردناک ایجاد می نماید. این بیماری ناشی از یک جهش ژنتیکی در کراتین یا کلاژن است و در نتیجه این بیماری، پوست به شدت شکننده گردیده و با کوچکترین خراشی لایه لایه گردیده و کنده می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آذر 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 23

به "بارقه های امید برای درمان بیماران پروانه ای با سلول های بنیادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارقه های امید برای درمان بیماران پروانه ای با سلول های بنیادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید