140 هزار دانش آموز آسیب دیده اجتماعی نیازمند درمان ، 5 استان اول در اختلالات یادگیری و اضطراب

به گزارش تور استانبول، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 140 هزار دانش آموز به درمان در حوزه های مختلف روانی، اجتماعی و ناشی از مصرف مواد مخدر نیاز دارند، گفت: همچنین 30 درصد دانش آموزان نیازمند توانمندسازی هستند که در غیراینصورت در معرض آسیب قرار می گیرند.

140 هزار دانش آموز آسیب دیده اجتماعی نیازمند درمان ، 5 استان اول در اختلالات یادگیری و اضطراب

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی با اعلام اینکه 10 درصد دانش آموزان کشور در معرض آسیب قرار داشته و نیازمند مداخله و کمک هستند، افزود: آسیب های اجتماعی را می توان به دو بخش آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر و دوم آسیب های ناشی از مسائل و فشارهای روحی و روانی تقسیم بندی کرد.

  • مجله مدرسه و دانش آموز | مجله آسیب های اجتماعی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در هر دو حوزه نیازمند کار فراوان هستیم و شاید بخش اعظم آسیب ها به بخش اول و ناشی از مصرف مواد مخدر برشود، گفت: آسیب هایی که خانواده ها در حوزه مواد مخدر دارند باعث می شود اختلالاتی متوجه فرزندان آنها شود.

کاظمی ادامه داد: اولین کاری که باید در آموزش و پرورش و سایر دستگاه های مربوط انجام دهیم معین کردن شرایط است؛ با استفاده از سه درگاه، اطلس آسیب های اجتماعی را تدوین کردیم. درگاه اول، غربالگری سه میلیون دانش آموز متوسطه اول بود. اکنون مطلع هستیم که کدام مدرسه در کدام منطقه و استان گرفتار بیشترین آسیب است.

وی افزود: درگاه دوم، سامانه نماد است. طبق این طرح ملی، دانش آموزان در راستا شناسایی قرار می گیرند و با استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف تحت توانمندسازی یا درمان قرار می گیرند. درگاه سوم نیز سامانه پایش آسیب های اجتماعی یا سامانه مدیریت مورد در آموزش و پرورش است. بر این اساس، مدیران مدارس باید در این طرح فرم هایی را پر کرده و موردی به ما اطلاع دهند.

کاظمی به نتایج غربالگری ها و پایش های آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: نتایج کلی نشان دهنده آن است که یک درصد دانش آموزان نیازمند درمان هستند؛ یعنی کاملا آسیب دیده اند و نیاز به درمان دارند. به عبارتی 140 هزار دانش آموز به درمان در حوزه های مختلف روانی، اجتماعی و ناشی از مصرف مواد مخدر نیاز دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در آسیب ها 24 شاخص در پنج محور داریم که به عنوان مثال در حیطه سلامت روان شامل اضطراب، افسردگی، خشم، عزت نفس، امید، خوشبینی، نشاط و ... می شود، گفت: 30 درصد دانش آموزان ما نیازمند توانمندسازی هستند و اگر آنها را توانمند نکنیم در معرض آسیب قرار می گیرند. 10 درصد هم در معرض آسیب قرار دارند که نیاز به مداخله و کمک دارند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شاخص اضطراب در شاخص های اختلالات روان رتبه بالاتری نسبت به دیگر اختلالات دارا است و استان های تهران، خراسان رضوی، فارس، گلستان و کرمان در صدر هستند و بیشترین آمار را دارند. در اختلالات یادگیری نیز استان های گلستان، خراسان رضوی، تهران، کرمان و فارس در صدر جدول هستند.

کاظمی به تهیه نقشه سلامت روان و پیشگیری از آسیب ها و تدوین استراتژی ها، راهکارها و اولویت ها اشاره کرد و گفت: برنامه های پیشگیرانه آسیب های اجتماعی در حال اجرا است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 552

به "140 هزار دانش آموز آسیب دیده اجتماعی نیازمند درمان ، 5 استان اول در اختلالات یادگیری و اضطراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "140 هزار دانش آموز آسیب دیده اجتماعی نیازمند درمان ، 5 استان اول در اختلالات یادگیری و اضطراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید