واکنش عضو شورا به تخریب قبرستان ابن بابویه تهران

به گزارش تور استانبول، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، واکنش عضو شورا به تخریب قبرستان ابن بابویه تهران صورت گرفت.

واکنش عضو شورا به تخریب قبرستان ابن بابویه تهران

داستان چیست؟

حجت نظری در مورد تخریب سنگ قبور در قبرستان ابن بابویه اضافه کرد: متاسفانه، نگاه حاکم بر این قبرستان یا کلا بعضی آرامستانهای واجد ارزش تاریخی به جای آنکه رویکرد فرهنگی باشد، عمدتا کالبدی و خشن است.

وی با بیان اینکه چند سال قبل شاهد اتفاقی مشابه در محدوده امامزاده عبدالله ری بودیم که با ورود به موقع شورا و سازمان میراث فرهنگی شهرتهران از خسارت و تخریب بیشتر به محدوده امامزاده جلوگیری شد، اظهار کرد: در مورد شرایط آرامستان ابن بابویه، توجه به این نکته لازم است که براساس قانون، مدیریت آرامستانها برعهده شهرداری هاست؛ اما بعضی قبرستان ها همچون ابن بابویه در اختیار سازمان اوقاف هستند که مسائلی از جمله چگونگی ساماندهی را رقم می زند.

نظری با بیان اینکه متاسفانه شاهد برخورد و موانع سلیقه ای در این آرامستان هستیم، ادامه داد: سه سال است که در نظر داریم یادمان دکتر محمد مصدق را که در این آرامستان قرار گرفته است، بازسازی کنیم و حتی یکی از هنرمندان کشور حاضر شد با هزینه شخصی خود این مهم را انجام دهد و با اینکه پیروز شدیم مجوزهای لازم را از وزارت میراث فرهنگی اخذ کنیم، اما همچنان سازمان اوقاف مجوزی در مورد بازسازی مجسمه و یادمانی که بیش از سه دهه در این آرامستان رها شده را صادر نمی نماید. از طرف دیگر سنگهای قبور مردم که بعضا بیش از صدسال قدمت دارند را تخریب می نماید، در حالیکه در سایر کشورها این مجسمه و سنگهای قبور را بعنوان نمادهای فرهنگی و میراثی حفظ می نمایند.

وی اضافه کرد: در سایر کشورها نیز ساماندهی آرامستانهای قدیمی انجام می گردد و اما تخریبی صورت نمی گیرد و می بینیم که با دقت سنگ های قبور قدیمی را نگهداری نموده و اگر لازم به جابجایی آنها به موزه باشد، در راستای حفظ بافت و هویت تاریخی قبرستان مذکور، سنگهایی شبیه به سنگ قبل را طراحی نموده و مجددا بروی قبر می گذارند و سنگها را به واسطه قدمتشان حفاظت می نمایند و اگر قرار باشد برنامه ساماندهی در آرامستانهای تاریخی کشور نیز انجام گردد باید از این جنس باشد نه اینکه به اسم ساماندهی و مرتب کردن، آنها را تخریب کنیم.

نظری بابیان اینکه متأسفانه نگاه در طرحهای ساماندهی آرامستان ها، از جنس غیرفرهنگی، غیر هویتی و میراثی است، ادامه داد: به نظر می رسد بیشتر به نام ساماندهی، کار عمرانی که در راستای تخریب هویت و میراث شهر است، انجام می دهند، چرا که اینگونه فعالیت های عمرانی سنخیتی با فضای فرهنگی آرامستانها ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است شائباتی ایجاد گردد که در پس اینگونه ساماندهی ها منافع فردی یا جمعی افراد خاص و نه جمیع شهروندان وجود داشته باشد، توضیح داد: امید است سازمان اوقاف بعنوان متولی ابن بابویه، در تعامل سازنده با وزارت میراث و شهرداری تهران باشد تا مسائل احتمالی برطرف گردد، چرا که برای دست بردن به هر محل تاریخی باید تاییدیه وزارت میراث اخذ گردد.

وی با بیان اینکه وجب به وجب ابن بابویه را آنالیز کردم، اضافه کرد: شخصیتهای زیادی همچون شیخ صدوق، تختی، رجبعلی خیاط، شهدای سی تیر، دکتر فاطمی و... در این آرامستان دفن هستند و تخریب این قبرستان قدیمی به هر بهانه نه تنها ظلم به این چهره های شاخص است بلکه ظلم به نسلهای بعدی تهران است که میراث تاریخی و هویتی آنها تخریب شد.

منبع: همگردی
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1118

به "واکنش عضو شورا به تخریب قبرستان ابن بابویه تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش عضو شورا به تخریب قبرستان ابن بابویه تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید