نگاه مردم تهران به شهرداری و خدمات آن چگونه است؟

به گزارش تور استانبول، شهرداری تهران در جدیدترین نظرسنجی عملکرد خود از مردم با یافته های مختلفی روبرو شد به گونه ای که عمده شهروندان احساس راحت بودن زندگی در تهران را ندارند و از شرایط پیاده روها نیز خوشنود نیستند؛ اما در مقابل از اتوبوسرانی و میادین میوه و تره بار رضایت حداکثری دارند.

نگاه مردم تهران به شهرداری و خدمات آن چگونه است؟

تیتر:نمره 11 مردم به شهرداری تهران/ نارضایتی شهفرایندان از شرایط معابر و رضایت از اتوبوس و میادن تره بار

به گزارش خبرنگاران، چندی پیش شهرداری تهران با انجام یک نظر سنجی از مردم با عنوان پیمایش سنجش رضایت شهفرایندان از شهر و مدیریت شهری، به سفارش اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، انجام داد که این پژوهش از 8134 نفر در بازه زمانی یک ماهه (15 مهر تا 15 آبان 98) با روش پیمایش و مصاحبه صورت گرفته است.

در این پژوهش معین شد که شهفرایندان معتقدند تهران شهری راحت برای زندگی نیست؛ چرا که به این شاخص نمره 12.46 داده اند، این موضوع یعنی احساس راحت بودن زندگی در شمال و جنوب تهران به طور جداگانه هم آنالیز شده اما یافته ها در این زمینه تفاوت معناداری را در شمال و جنوب تهران نشان نمی دهند؛ به گونه ای که فاصله نمره مردم در شمال تهران با جنوب چندان تفاوتی ندارد یعنی مردم جنوب تهران به شهر تهران در مورد شاخص راحتی زندگی 12.26 نمره دادند و مردم شمال تهران نمره 12.56 را ثبت کردند که در مجموع مردم از راحتی زندگی در تهران نسبت به سال 96، راضی تر هستند؛ چراکه در آن سال، مردم به راحتی زندگی در تهران، نمره 12.2 داده بودند.

همچنین شهفرایندان به عملکرد شهرداری تهران در این بازه یک ماهه، نمره 11.6 دادند؛ این در حالیست که به عملکرد شهرداری مناطق خود عدد 11.96 را دادند که این فرایند نسبت به خرداد 97 با اینکه تغییر چندانی نداشته اما سیر صعودی را نشان می دهد.

63.7درصد شهفرایندان تهرانی با 137 و 1888 در یکسال تماس نداشتند

در بخشی از این پرسشنامه از شهفرایندان در مورد راه های ارتباطی با شهرداری تهران از جمله شماره تلفن های 137 و 1888 سوال پرسیده شد که آیا با این شماره ها آشنایی دارند؟ که 20.9درصد از مردم عنوان کردند که فقط 137 را می شناسند! 2.6 درصد فقط با سامانه 1888 آشنا بودند و 40.3 درصد هردو سامانه را می شناختند و 36.1 درصد نیز 137 و 1888 را نمی شناختند.

در این بخش از مردم سوال پرسیده شد که در یکسال با 137 یا 1888 تماس داشته اید یا خیر؟ که 21درصد فقط با 137، 2.6 درصد فقط با 1888 تماس گرفتند و 12.7 درصد با هر دو سامانه و 63.7 درصد با هیچ کدام از دو سامانه 137 و 1888 ارتباطی در یکسال نداشتند؛ این در حالی است که 44.3 درصد مردم از این دو سامانه رضایت کمی داشتند و 24درصد تا حدودی رضایت داشتند و 31.7 درصد نیز رضایت حداکثری از تماس خود با دو سامانه 137 و 1888 داشتند.

نارضایت مردم از دسترسی و تمیزی سرویس های بهداشتی شهری

در بخش دیگری از این پیمایش جدید که در تهران صورت گرفته، یافته هایی درباره نگرش پاسخگویان نسبت به عملکرد مدیریت شهری به چشم می خورد و مردم در حوزه هایی همچون مناسب سازی معابر، جمع آوری زباله و... نظرات خود را که عمدتا متوسط به پایین بود، بیان کردند به گونه ای که در آیتم دسترسی به سرویس های بهداشتی در سطح شهر و بوستان ها 20.8 درصد عنوان کردند هیچ وقت به این سرویس ها دسترسی نداشتند، 56.9 درصد عنوان کردند که گاهی دسترسی دارند ، 19.9 درصد در بیشتر اوقات و 2.4 درصد نیز عنوان کردند همواره به این سرویس های بهداشتی دسترسی دارند اما در این میان 51 درصد شهفرایندان مورد سوال قرار گرفته از شرایط بهداشتی این سرویس های عمومی انتقاد داشته و 31.1 درصد تا حدودی این سرویس ها را تمیز می دانستند و 17.9 درصد نیز از تمیزی و پاکیزگی این سرویس های بهداشتی رضایت داشتند.

رضایت مردم از اتوبوس های پایتخت

رضایت 65درصدی از جداسازی زن و مرد در حمل ونقل عمومی

به گزارش خبرنگاران، در این نظر سنجی موضوع حمل و نقل عمومی با موضوع اتوبوس نیز از مردم سوال پرسیده شد و نکته قابل توجه این است که 64 درصد مردم خوب، 18.2 درصد متوسط و 17.8درصد نیز عملکرد اتوبوس ها در تردد اتوبوس ها را به موقع و منظم، ارزیابی کردند و در این میان اهالی منطقه 11، چهار، هشت و پنج بیشترین رضایت و ساکنان مناطق 10، 16،22 و 18 کمترین رضایت را از خدمات دهی اتوبوسرانی داشتند.

همچنین 72.7 درصد از دسترسی به اتوبوس ها رضایت داشتند و 14.8 درصد متوسط و 12.6 درصد نیز عملکرد اتوبوسرانی در حوزه دسترسی را بد عنوان کردند.

به گزارش خبرنگاران، در این نظر سنجی برای اولین بار درمورد رضایت مردم از جداسازی زنان و مردان در مترو و اتوبوس سوال پرسیده شد که 7.9درصد خیلی کم، 7.2درصد کم، 19.9 درصد تاحدودی، 41.9 زیاد و 21.1 درصد نیز از این موضوع رضایت داشتند؛ بگونه ای که حدود 65 درصد مردم از جداسازی زنان و مردان در اتوبوس و مترو رضایت داشتند.

از دیگر آیتم های مورد سوال از شهفرایندان در این پرسشنامه، شرایط تردد شهفرایندان در معابر فرعی،کوچه ها و پیاده روها بود که براین اساس شهفرایندان در مورد راحتی و امنیت پیاده روها از نظر موانع و موتورسیکلت ها به سوالات پاسخ دادند که این این حوزه 48.1 درصد شرایط را بد، 20.3 درصد متوسط و 31.6 درصد شرایط را مناسب ارزیابی نموده بودند.

همچنین شهفرایندان تجاوز کارگاه های ساختمانی به حریم پیاده را با 54.2 درصد بد توصیف کردند و در حوزه کفپوش های خیابان نیز 46.3 درصد شرایط را بد، 28.2 درصد متوسط و 25.2 درصد خوب ارزیابی کردند و این در حالی است که شهفرایندان در مورد شرایط آسفالت معابر، 40درصد شرایط را بد، 29.5 متوسط و 30.5درصد بد توصیف کردند.

به گزارش خبرنگاران، میزان رضایت مندی مردم از میدان میوه تره بار 65.1 درصد مشخص شده و این در حالی است که میزان رضایت مردم از شرایط زمین بازی و وسایل بازی بچه ها 46.6 درصد ثبت شده است، همچنین شهفرایندان از شرایط روشنایی کوچه و معابر تنها 47.9درصد رضایت دارند.

58.2 درصد شهفرایندان شرایط پیاده روهای شهر برای رفت و آمد افراد مسن را نامناسب و 25.6 درصد نیز تاحدی مناسب عنوان کردند؛ این در حالی است که 63.3 درصد شهفرایندان شرایط پیاده روها برای رفت و آمد مادران با کالسکه کودک را نامناسب و 20.3 درصد تاحدی مناسب توصیف کردند. همچنین 56.1 درصد نیز عنوان کردند که اماکن شهر برای استفاده راحت معلولان نامناسب اند.

همچنین در حوزه فضای سبز نیز 54.6 درصد مردم شرایط شهر در نگهداری از فضای سبز و درختان محله را خوب، 22.1درصد متوسط و 23.4 درصد بد توصیف کردند و شهفرایندان در مورد جمع آوری زباله، 58.9 درصد شرایط را خوب، 20.7 درصد متوسط و 20.4 درصد نیز بد توصیف کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 657

به "نگاه مردم تهران به شهرداری و خدمات آن چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه مردم تهران به شهرداری و خدمات آن چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید