فیبرهای نوری که زلزله را هشدار می دهند

به گزارش تور استانبول، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، نصب حسگرهای مختلف در کف اقیانوس کار بسیار سختی است. با این وجود دانشمندان توانسته اند به وسیله فیبرهای نوری مخابراتی فعالیت های لرزش زمین در بستر دریا را رصد کنند.

فیبرهای نوری که زلزله را هشدار می دهند

محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا، آزمایشگاه ملی لارنس برکلی، انیستیتو تحقیقات آکواریوم خلیج مونتری و دانشگاه رایس در تگزاس این پروژه را انجام داده اند. آنها در این پروژه طی بازه ای 4 روزه از 20 کیلومتر از یک کابل 52 کیلومتری استفاده کردند که در سال 2009 میلادی در کف خلیج مونتری کالیفرنیا کار گذاشته شده بود. این کابل یک گره علمی(science node) جمع آوری داده اقیانوس شناسی را به یک آزمایشگاه در آکواریوم متصل می کند.

یک دستگاه فوتونیک نیز برای ارسال پالس های کوتاهی از نور لیزر به کابل استفاده شد و در مرحله بعد پراکنش سیگنال های بازتابنده از نور لیزر ردیابی شد. این پراکنش در نتیجه ایجاد کشش در کابل به وجود آمده بود. در هر 2 متر از کابل پراکنش سیگنال های بازتابنده از نور قابل اندازه گیری بود. به این ترتیب 20 کیلومتر از کابل زیر دریایی به 10 هزار حسگر لرزشی جداگانه تبدیل شد.

دانشمندان با این روش توانستند زلزله ای با شدت 3.4 ریشتر را ردیابی کنند که در فاصله 45 کیلومتری زمین و نزدیکی شهر گیلروی رخ داد.

محققان اکنون امیدوارند یافته های این پژوهش را بتوان در شبکه ای از کابل های مخابراتی زیردریایی در سراسر جهان به کار برد و به این ترتیب کیفیت و مقدار اطلاعات لرزشی جمع آوری شده را ارتقا داد و حتی به کمک آن هشدارهایی درباره وقوع زلزله صادر کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 570

به "فیبرهای نوری که زلزله را هشدار می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیبرهای نوری که زلزله را هشدار می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید