فارس من، قوانین چندشغله بودن برای هیات علمی دانشگاه های دولتی و غیردولتی متفاوت است

به گزارش تور استانبول، کاربران فارس من خواهان جلوگیری از 2 شغله بودن اعضای هیات علمی دانشگاه ها شده اند که آنالیز قوانین نشان می دهد شرایط عضو هیات علمی دانشگاه و موسسه دولتی با غیردولتی یکسان نیست و هیات علمی دولتی هم بعضی محدودیت کارمند دولت را دارد.

فارس من، قوانین چندشغله بودن برای هیات علمی دانشگاه های دولتی و غیردولتی متفاوت است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، بعضی کاربران فارس من با ثبت سوژه ای با عنوان چرا از دو شغله بودن اعضای هیات علمی دانشگاه جلوگیری نمی گردد؟ نسبت به کار کردن اعضای هیات علمی ها در دیگر ارگان ها اعتراض نموده اند.

آنالیز خبرنگار در نسخ قوانین موجود در کشور نشان می دهد که در مجموع طبق قوانین، اعضای هیات علمی دانشگاه یا موسسات دولتی بعضی محدودیت های کارمندان دولت را دارند اما اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد یا موسسات غیر انتفاعی و غیر دولتی این محدودیت ها را ندارند.

در ادامه برای اینکه بفهیم آیا عضو هیات علمی دانشگاه می تواند در ارگان دیگری مشغول باشد به آنالیز قوانین موجود در کشور می پردازیم.

نظر قانون اساسی درباره شغل دوم

اصل 141 قانون اساسی می گوید: رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و کارمندان دولت نمی­توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و داشتن هر نوع شغل دیگر در موسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت یا مؤسسات عمومی است و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وکالت دادگستری و مشاوره حقوقی و نیز ریاست و مدیریت عامل یا عضویت در هـیأت مدیره انواع مـختلف شرکت­های خـصوصی جز شرکت­های تعاونی ادارات و موسسات برای آنان ممنوع است. سمت­های آموزشی در دانشگاه­ها و موسسات تحقیقاتی از این حکم مستثنی است.

قانونی اساسی چه می گوید؟

طبق اصل 141 قانون اساسی، رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، وزیران و کارمندان دولت نمی توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و هر شغل دیگری در موسسه ای که حتی بخشی از سهام آن متعلق به دولت یا حاکمیت باشد ممنوع است، همچنین این افراد نمی توانند نماینده مجلس، وکیل دادگستری، مشاور، رییس، مدیر عامل یا عضو هیات مدیره در شرکت های خصوصی باشند. برای این افراد فقط داشتن سمت در شرکت های تعاونی موجود در ادارات دولتی و سمت های آموزشی در دانشگاه ها از این حکم مستثنا شده است.

یعنی رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، وزیران و کارمندان دولت فقط می توانند در کنار شغل اول خود، در سمت آموزشی و در شرکت های تعاونی ادارات خود مشغول باشند.

درباره استثناء قائل شدن برای سمت های آموزشی در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی استدلالی وجود دارد که لزوم ارتباط بین مراکز علمی و دستگاه های دولتی برای تبدیل علم به عمل از این جمله است. این استثناء هم فقط درباره سمت های آموزشی است و نه سمت های اداری، اجرایی و مدیریتی.

تفاوت اعضای هیات علمی مراکز دولتی و غیردولتی در تفسیر چند شغله بودن

بنابراین، طبق قانون بین اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و غیردولتی تفاوت وجود دارد و پرداخت حقوق اعضای هیات علمی در دانشگاه دولتی بر عهده دولت و پرداخت حقوق اعضای هیات علمی در همه انواع دانشگاه های غیردولتی برعهده مجموعه مربوطه است. پس وقتی صحبت از کار کردن اعضای هیات علمی در مجموعه های دیگر می گردد باید به نوع هیات علمی بودن فرد توجه گردد.

اصل 141 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم در موضوع ممنوعیت چند شغله بودن دولتی ها، داشتن سمت­های آموزشی در دانشگاه­ها و مؤسسات تحقیقاتی را مستثنی نموده است.

در آخر این قوانین نشان می دهد با وجود اینکه در نگاه اول همه اعضای هیات علمی با یک شرایط دیده می شوند اما اعضای هیات علمی دانشگاه و موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی محدودیت های چند اشتغالی از نظر دولت را ندارند و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات دولتی هم فقط بعضی محدودیت های اشتغال دولتی را دارند و این سوال که چرا از دو شغله بودن اعضا هیات علمی دانشگاه جلوگیری نمی گردد، شامل همه نیست.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 366

به "فارس من، قوانین چندشغله بودن برای هیات علمی دانشگاه های دولتی و غیردولتی متفاوت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، قوانین چندشغله بودن برای هیات علمی دانشگاه های دولتی و غیردولتی متفاوت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید