غنی و عبدالله توافق نکردند، کمک 1 میلیاردی آمریکا به افغانستان از کف رفت

به گزارش تور استانبول، علاوه بر کاهش 1 میلیارد دلاری، آمریکا برای کاهش کمک ها به افغانستان همه برنامه ها و پروژهایمان را مورد بررسی مجدد قرار می دهد.

غنی و عبدالله توافق نکردند، کمک 1 میلیاردی آمریکا به افغانستان از کف رفت

در پی عدم موفقیت ماموریت مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفرش به کابل برای حل اختلاف میان رئیس جمهوری و رئیس اجرایی سابق افغانستان، دولت آمریکا کمک مالی 1 میلیارد دلاری به افغانستان را قطع کرد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از یورونیوز؛ وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: ایالات متحده عمیقا متاسف است که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی سابق به وزیر خارجه آمریکا اطلاع دادند که قادر نیستند بر سر یک دولت فراگیر که می تواند چالش های حکومتداری، صلح و امنیت را حل نماید و رفاه و سلامت شهروندان اففان را تامین کند به توافق برسند.

پمپئو گفت که ایالات متحده از رفتار هر دو طرف ناامید است و عدم توافق آنها به روابط آمریکا وافغانستان آسیب رسانده است.

وزیرخارجه آمریکا همچنین اضافه کرد که شکست رهبری متحد در افغانستان تهدید مستقیمی برای منافع ایالات متحده به حساب می آید و به همین دلیل واشنگتن در زمینه های مختلف همکاری با این کشور را بازبینی می کند.

مایک پمپئو همچنین گفت که علاوه بر کاهش 1 میلیارد دلاری کمک به افغانستان، آمریکا آماده است تا سال آینده 1 میلیارد دلار دیگر از کمک هایش به کابل بکاهد. وی اضافه کرد: برای کاهش کمک ها به افغانستان همه برنامه ها و پروژهایمان را مورد بررسی مجدد قرار می دهیم.

به گفته وزیر خارجه ایالات متحده با وجود کاهش کمک های آمریکا به افغانستان، همکاری واشنگتن با کابل به ویژه در پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان متوقف نخواهد شد و ایالات متحده 15 میلیارد دلار کمک مالی برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در افغانستان به این کشور کمک خواهد کرد.

در حالی که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اشرف غنی را برنده انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر این کشور اعلام کرده با این حال عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی سابق افغانستان نیز خود را برنده این انتخابات می داند و مدعی است که در جریان شمارش آرا به نفع اشرف غنی تقلب شده است. عبدالله عبدالله همزمان با اشرف غنی مراسم تحلیف برگزار کرد و خود را رئیس جمهوری افغانستان دانست.

مایک پمپئو روز دوشنبه 4 فروردین 99 در سفری غیرمنتظره وارد کابل شد تا راهی برای حل بحران سیاسی و اختلافات میان دو رقیب قدرتمند سیاست افغانستان پیدا کند و همچین کابل را متقاعد کند که مفاد توافق صلح آمریکا و طالبان را اجرا کند. تلاشی که به شکست انجامد و پمپئو بدون دستیابی به نتیجه، کابل را ترک کرد.

گزارش شده است که مایک پمپئو پس از ترک کابل، در دوحه قطر با ملا غنی برادر، مذاکره کننده ارشد طالبان دیدار و مصاحبه کرده است. آمریکا نگران است که تاخیر کابل در آزادی زندانیان طالبان، توافق صلح امضا شده میان آمریکا و طالبان را با خطر شکست روبرو کند.

--

بیشتر بخوانید

-

منبع: عصر ایران
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 898

به "غنی و عبدالله توافق نکردند، کمک 1 میلیاردی آمریکا به افغانستان از کف رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غنی و عبدالله توافق نکردند، کمک 1 میلیاردی آمریکا به افغانستان از کف رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید