شرکت های بورسی چه کلاهی را با افزایش سرمایه سر سهامدار می گذارند؟

به گزارش تور استانبول، به گزارش خبرنگاران، وحید روشن قلب، سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داده است با توجه به قدیمی بودن قوانین مربوط به فرایند افزایش سرمایه شرکت ها در قانون تجارت و بعلاوه کوتاهی بعضی شرکت ها در انجام به موقع وظایف خود در مراحل افزایش سرمایه، در بعضی موارد فرایند افزایش سرمایه زمان بر بوده و این موضوع گاهی به نارضایتی میان سهامداران شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار منجر می گردد.

شرکت های بورسی چه کلاهی را با افزایش سرمایه سر سهامدار می گذارند؟

وی در این باره اضافه نمود: در حال حاضر اقداماتی برای اصلاح رویه های فوق در جریان است. مذاکرات لازم به منظور اصلاح قوانین قدیمی و بعلاوه طراحی سازوکار انجام افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی به صورت الکترونیکی برای حذف فعالیت های زمان بر و هزینه بر از جمله این اقدامات است. این خبر چه تاثیری می تواند بر روی عملکرد شرکت های بورسی بگذارد و چه نتیجه ای در بازار سهام دارد؟

علیرضا تاج بر، کارشناس بازار سرمایه در این باره معتقد است، بیشترین نفع این موضوع به سهامدار خرد می رسد. بیشتر فعالان بازار سرمایه که سابقه زیادی در خرید و فروش سهام دارند از خرید سهمی که در فرآیند افزایش سرمایه واقع شده است پرهیز می نمایند.

علت این کار قفل شدن بخشی از سرمایه سهامدار در آن سهم است و بعلاوه ناشر می تواند فرآیند افزایش سرمایه را طولانی کند و پول افراد مدت زمان بیشتری در سهم قفل بماند.

تاج بر در بخش دیگری از این مصاحبه به این مساله اشاره نمود که، قوانین افزایش سرمایه فعلی بر مبنای قانون تجارتی است که حدود 90 سال گذشته نوشته شده و در حال حاضر نمی تواند جوابگوی احتیاج سهامدار و شرکت ها باشد.

این کارشناس بازار بعلاوه به دو معضلی که افزایش سرمایه شرکت ها در بازار ایجاد می نماید اشاره نمود و گفت: اولین معضلی که شرکت ها بعد از افزایش سرمایه برای سهامدار ایجاد می نمایند، فروش حق تقدم های استفاده نشده است. زیرا شرکت ها بعد از فروش این حق تقدم ها، پول سهامدار را واریز نمی نمایند و همین مساله به کم شدن اعتماد سهامدار منجر می گردد.

وی در این باره اضافه نمود: بعلاوه معضل بعدی افزایش سرمایه ها حق تقدم هایی است که به سهامدار فروش رفته است. این حق تقدم ها مدت زمان زیادی می گذرد تا تبدیل به سهم شوند و عملا سرمایه سهامدار بلاتکلیف در دست ناشر واقع شده است.

اگر این قانون اجرایی گردد تماما به نفع سهامدار خرد خواهد بود. زیرا در هر دو نوع حق تقدم استفاده شده و نشده در حق سهامدار خرد اجحاف می گردد و در نتیجه این موضوع هم یک سهم در صف فروش قفل می گردد و هم اعتماد به بازار سرمایه کم.

در بازاری که شعارش بر مبنای نقدشوندگی و شفافیت است افزایش سرمایه های طولانی مدت این شعار را زیر سوال می برد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس خبرنگاران بخوانید.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1803

به "شرکت های بورسی چه کلاهی را با افزایش سرمایه سر سهامدار می گذارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های بورسی چه کلاهی را با افزایش سرمایه سر سهامدار می گذارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید