دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات سال 98 شهرداری رشت آنالیز شد

به گزارش تور استانبول، به گزارش خبرنگاران، شامگاه چهارشنبه هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر رشت در تالار شورا با یک ساعت و نیم تاخیر برگزار گردید. این جلسه به منظور اصلاح و آنالیز بعضی مواد تعرفه عوارض و بهای خدمات پیشنهادی سال 98 شهرداری رشت به صورت فوق العاده برگزار گردید. پس از تاخیر طولانی جلسه با حضور چهار عضو شورای شهر رشت شروع شد. اگرچه این تاخیرها در دوره پنجم شورای شهر رشت همیشگی است اما رئیس شورا نگرانی خود را به نحوی ابراز کرد که این روند، رویه شده و در صورت تاخیر اعضای شورا جلسات غیر رسمی شروع گردد.

دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات سال 98 شهرداری رشت آنالیز شد

براساس قانون شورای شهر تنها تا 15 بهمن ماه فرصت دارد تا دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات سال آینده را تصویب کند. به همین منظور هفته گذشته شورای شهر دفترچه پیشنهادی شهرداری را اعلام وصول و برای آنالیز به کمیسیون های پنجگانه این شورا ارسال کرد.

پیشنهاد افزایش 15 درصدی تعرفه عوارض نسبت به سال گذشته

در ادامه این جلسه مدیر درآمدهای عمومی شهرداری رشت با اشاره به اینکه شورای شهر بعد از تصویب دفترچه باید فراخوان عمومی دهد، اظهارکرد: این فراخوان عمومی به منظور لازم الاجرا شدن، بوده زیرا در غیر این صورت دریافت هرگونه عوارض از نیمه بهمن ماه به بعد در سال آینده غیر قانونی است.

حرفت خواه در ادامه با اشاره به اینکه کاهش درآمد شهرداری های کشور ناشی از وضعیت مالی کشور و تحریم ها است، گفت: در حال حاضر ساخت و ساز در سطح شهرها در حالت رکود واقع شده است و با توجه به اینکه 80 درصد درآمد شهرداری نیز از ساخت و ساز تامین می گردد یکی از پیشنهادات مطرح شده در این زمینه از سوی کارشناسان در تنظیم دفترچه تعرفه سال آینده یاری به حوزه ساخت و ساز است.

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن این پیشنهاد فشار از روی سازندگان ساختمان برداشته می گردد، ادامه داد: پیشنهاد ما افزایش 15 درصدی تعرفه نسبت به سال گذشته است.

حرفت خواه یادآورشد: در این میان ارزش منطقه ای به نحوی محاسبه شده تا توازن ساخت و ساز در همه مناطق رعایت گردد.

وصول 86 میلیارد تومان تخلف ساخت و ساز از ابتدای سال جاری تاکنون

رضا رسولی رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر رشت در ادامه این جلسه گزارشی از آنالیز این دفترچه در کمیسیون مذکور ارائه و تاکیدکرد: اصلاحات مدنظر کمیسیون عمران، برای سازندگان ساختمان ایجاد انگیزه می نماید.

رسولی با بیان اینکه این اصلاحات در صدور پروانه منجر به افزایش نظارت می گردد، اضافه نمود: وصولی درآمد از تخلف ساختمان تاکنون 86 میلیارد تومان است و پیش بینی می گردد تا آخر سال به 100 میلیارد تومان برسد.

وی توضیح داد: در سال آینده سازندگان نگران سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز نخواهند بود. اما باید مراقب بود این تغییرات در دریافت عوارض منجر به شهر فروشی نشده و در حوزه تخلفات باید کوشش گردد، محکمتر اقدام کنیم.

این درحالی است که افزایش 20 درصدی مورد نظر کمیسیون عمران، مورد تایید مدیر درآمد شهرداری نیست. زیرا حرفت خواه اشاره نمود در کمیسیون ماده 100 آرا جریمه خلاف در حوزه ساخت و ساز ساختمان صادر شده و مالک با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، رای کمیسیون را ابطال نموده است. بنابراین افزایش ها باید با لحاظ رکود مالی کشور و ایجاد تعادل در ساخت و ساز همه مناطق شهرداری صورت گیرد تا سازندگان بخاطر افزایش ارزش منطقه ای، بر روی یک منطقه خاص تمرکز نکنند.

درنظر دریافت عوارض برای زمین هایی که تفکیک می گردد یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و آنالیز نهاده شد. این تفکیک برای زمین های تا 500متر مربع بوده که برای هر قطعه تفکیک شده، عوارض جداگانه دریافت می گردد.

تصویب دفترچه تعرفه عوارض

رئیس شورای شهر رشت در ادامه این جلسه در این باره گفت: یکی از مواردی که باید در این زمینه مورد آنالیز قرار گیرد این بوده که آیا تفکیک این زمین ها و ساخت واحدهایی با زیربنای زیر 100 متر به صلاح شهر است؟

امیرحسین علوی با اشاره به تراکم بالای در شهر رشت و کاهش نرخ رشد جمعیت، اظهار کرد: همچنین باید معین گردد هدف اجرای این اصلاحات متراکم تر کردن شهر رشت بوده یا خیر.

علوی در ادامه همچنین به افزایش مهاجرت ها به استان گیلان در سال های اخیر اشاره نمود و اضافه نمود: بعضی از قوانین نظیر احتساب پارکینگ برای واحدها و مشخص فضای سبز و فضای باز به ازای هر واحد بازدارنده تفکیک زمین به قطعات کوچکتر است، اما بنظر می رسد تغییرات سال جاری برخلاف دفترچه سال گذشته به جای عوامل بازدارندگی، سیاست های تشویقی برای ساخت و ساز در زیر بنای زیر 100متر است.

این جلسه بارها با خروج بعضی از اعضای شورای شهر رشت از حد نصاب افتاده و رسمیت نداشت، در نهایت این دفترچه با انجام اصلاحاتی با حضور 7 عضو شورای شهر رشت به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 129

به "دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات سال 98 شهرداری رشت آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات سال 98 شهرداری رشت آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید