خبرنگاران نوشیدن آب با برش های لیمو؛ دوای هر درد بی درمان

به گزارش تور استانبول، تهران- خبرنگاران- نوشیدن آب همراه با برش های لیمو فواید زیادی از کاهش وزن گرفته تا پیشگیری از ابتلاء به سرطان دارد و صادقانه می توان گفت که این نوشیدنی برای درمان هر درد فیزیکی، چاره ساز است.

خبرنگاران نوشیدن آب با برش های لیمو؛ دوای هر درد بی درمان

لیمو مملو از مواد شگفت انگیز و سالم برای بدن است. این میوه ترش مزه حاوی ویتامین های B و C، پتاسیم، پروتئین ها، آنتی اکسیدان ها، کلسیم، منیزیم و پکتین است. پکتین با تقویت سیستم ایمنی بدن موجب می گردد که انسان دیرتر بیمار گردد و این یکی از فواید ارزشمند لیمو است.

از طرف دیگر مصرف آب با برش های لیمو صبح هنگام و با معده خالی بیشترین تأثیر را از فواید لیمو ایجاد خواهد نمود. این روش در سم زدایی بدن بسیار تأثیر دارد؛ به علاوه موجب تحریک کاهش وزن می گردد زیرا هنگام مصرف آب همراه با برش های لیمو با معده خالی، کبد صفرای بیشتری فراوری می نماید که به نوبه خود باعث می گردد گرسنگی کم تری احساس و غذا سریع تر هضم گردد.

همچنین نوشیدن آب با برش های لیمو به ویژه صبح هنگام، هزاران سال است که به عنوان یک تمرین طب آیورودا (Ayurvedi) مورد استفاده قرار می گیرد. آیورودا یک روش درمانی قدیمی هندی است و فلسفه آن (علم زندگی و عمر طولانی) شامل یک سری معالجات شامل گیاهان دارویی، تغییر رژیم غذایی، مراقبه، رایحه درمانی، ماساژ و حرکات یوگا برای نگهداری یا بازیابی سلامتی است.

از طرف دیگر تهیه این نوشیدنی (آب با برش های لیمو) به دستور خاصی احتیاج ندارد و می توان هر مقدار برش لیمو را در آب نوشیدنی خود انداخت و حتی می توان به این مخلوط، مواد اضافی مانند عسل، نعنا و میوه های دیگر افزود. از سوی دیگر این نوشیدنی را می توان مطابق میل خود به صورت گرم یا سرد نوشید.

همچنین به گفته کارشناسان تغذیه بهترین روش برای کسب بهترین فواید این نوشیدنی این است که حداقل نصف یک برش لیمو را با پوست و هسته آن در آب گرم انداخت و نوشید. احتیاجی به مصرف خود برش های لیمو نیست؛ هسته لیمو حاوی پلی فنل ها (Polyphenols) ارزشمند است؛ پلی فنل ها، آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند به کاهش وزن یاری نمایند.

افزودن برش های لیمو به آب گرم نسبت به آب سرد باعث می گردد که پلی فنل های بیشتری در آب آزاد شوند.

در این گزارش به بعضی فواید مصرف آب با برش های لیمو برای سلامتی انسان اشاره می گردد:

1- خوشبو کردن دهان

نوشیدن آب با برش های لیمو در کل برای بهداشت دهان مفید است زیرا لیمو حاوی اسیدهایی است که این اسیدها باکتری ها و بقایای غذای مصرف شده را از دهان ناپدید می نماید. همچنین این نوشیدنی یاری می نماید که لایه سفید روی زبان از بین برود و در نتیجه، این اقدام بوی دهان را مطبوع می سازد.

از طرف دیگر اسانس لیمو سایر بوها را خنثی می نماید بنابراین مصرف این نوشیدنی بعد از غذاهای حاوی پیاز، سیر، ماهی و یا مواد غذایی بودار می تواند بوی ناشی از مصرف آنها را دهان از بین ببرد. همچنین لیمو برای تحریک فراوری بزاق دهان مفید است، بزاق دهان نیز به نوبه خود موجب تمیز کردن دهان می گردد. یک دهان خشک مانند صبح که از خواب بیدار می شویم به دلیل رشد بیش از اندازه باکتری ها در آن معمولاً بد بو است بنابراین مصرف این نوشیدنی در صبح هنگام عامل مهمی در از بین بردن بوی بد دهان محسوب می گردد.

2 - پوست را جوان تر نگاه می دارد

یک پوست هیدراته، پوستی با طراوت است؛ بنابراین نوشیدن آب بیشتر در واقع شروع بزرگی برای آب رسانی به پوست محسوب می گردد. از طرف دیگر پوست هیدارته محکم تر و نرم تر نیز هست و این فرصت را دارد تا سموم را به وسیله عرق از بدن دفع کند.

همچنین ویتامین C موجود در لیمو به رفع شدن چین و چروک های پوست صورت یاری می نماید و این ویتامین به عنوان یک ماده غذایی مقوی، نقش مهمی در فراوری کلاژن و الاستین دارد؛ وجود این عناصر در پوست آن را محکم و انعطاف پذیر می سازد.

نتایج بعضی مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی مملو از ویتامین C موجب کم کردن چین و چروک های صورت می گردد و این چیزی است که همه خواستار آن هستند. بنابراین مصرف روزانه آب همراه با برش های لیمو در واقع یک برنامه جوان سازی پوست محسوب می گردد که به وسیله آب رسانی و تأمین ویتامین C به جوان نگاه داشتن پوست یاری می نماید.

3- مصرف ویتامین C بیشتر

ویتامین C آنتی اکسیدانی است که می تواند رادیکال های مضر آزاد را قبل از آسیب سلولی خنثی کند .بنابراین تصور می گردد که تأمین میزان توصیه شده ویتامین C ، خطر ابتلاء به سکته مغزی، فشار خون بالا و بیماری قلبی و عروقی را کاهش دهد. مصرف ویتامین C همچنین طول مدت سرماخوردگی را کوتاه می نماید؛ لیمو بیشترین میزان ویتامین C را ندارد اما در عین حال یک منبع خوب این ویتامین محسوب می گردد. بنابراین افزودن آن به آب نوشیدنی می تواند به تأمین میزان توصیه شده 60 میلی گرم ویتامین C در روز یاری کند.

4- یاری به کاهش وزن

از دیگر فواید نوشیدن آب با برش های لیمو، یاری به کاهش وزن بدن است؛ البته نوشیدن روزانه آب با برش های لیمو، تنها اقدام برای کاهش وزن محسوب نمی گردد اما مطالعات نشان داده اند ورزشکارانی که آب با برش های لیمو می نوشند راحت تر وزن کم می نمایند. هرچند دلیل این موضوع هنوز معین نیست اما این احتمال وجود دارد که نوشیدن بیشتر آب طعم دار به انسان یاری می نماید تا در میان وعده های غذایی خود احساس سیری کند. همچنین در جریان مطالعات انجام گرفته روی موش ها، آنتی اکسیدان های پلی فنل موجود در لیمو به کاهش وزن این حیوانات یاری کرد.

5 - آب رسانی بهتر بدن

آب رسانی کافی به بدن عامل مهمی برای سلامت انسان به شمار می رود. در مجموع انسان باید در روز بین 91 تا 125 اونس (2.69 تا 3.69 لیتر) آب مصرف کند. مقداری از این آب به وسیله غذا تأمین می گردد اما لازم است که مابقی آن عمداً توسط خود انسان مصرف گردد.

از طرفی مصرف آب خالص برای بسیاری از افراد خوشایند نیست بنابراین تصور می گردد که افزودن برش های لیمو به آب، باعث می گردد که آب طعم خوبی بگیرد و افراد به نوشیدن بیشتر آب و در نتیجه آب رسانی بهتر به بدن تشویق شوند.

6- جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

سنگ های کلیه اساساً رسوب های کلسیم هستند. به توصیه کارشناسان، مصرف بیشتر اسید سیتریک خطر ابتلاء به سنگ های کلیه را کاهش می دهد. لیمو نیز به عنوان یک نوع مرکبات منبع خوبی برای اسید سیتریک محسوب می گردد. از طرف دیگر نوشیدن آب بیشتر نیز برای حفظ سلامت کلیه ها مهم است بنابراین مخلوط آب و برش های لیمو روش خوبی برای درمان افراد مستعد ابتلاء به سنگ های کلیه است.

به گفته کارشناسان، نوشیدن تنها نصف فنجان آب با برش های لیمو در یک روز همان مقدار اسید سیتریکی را که به عنوان دارو به افراد مبتلا به سنگ کلیه تجویز می گردد، تامین می نماید.

7 - ثبیت نماینده خلق و خو

مطالعات اجرا شده نشان داده اند که اسانس لیمو موجب کاهش هورمون های استرس می گردد که تنظیم نماینده خلق و خو هستند. روغن لیمو معمولاً برای این منظور در محصولات آروماتراپی (رایحه درمانی) استفاده می گردد.

آروماتراپی یا رایحه درمانی به مجموعه ای از درمان های سنتی، جایگزین یا تکمیلی گفته می گردد که در آن از روغن های گیاهی و اسانسی و سایر ترکیبات معطر گیاهی استفاده می گردد. آروماتراپی درمانی قدیمی و تقریباً 6 هزار سال است که در آن از روغن های گیاهی و اسانسی برای بهبود سلامت جسمی یا روحی و همچنین ماساژ درمانی استفاده می نمایند.

از سوی دیگر پتاسیم نیز نقش بزرگی در تنظیم فشار خون بدن ایفا می نماید و می دانیم که فشار خون بالا با استرس ارتباط دارد بنابراین مصرف میزان کافی پتاسیم مطمئناً بر خلق و خوی انسان تأثیرگذار خواهد بود. در کل آب همراه با برش های لیمو می تواند یک نوشیدنی تسکین دهنده باشد.

8- توازن pH

داشتن یک محیط قلیایی در بدن برای سالم تر است زیرا بیماری هایی نظیر سرطان یک محیط اسیدی را ترجیح می دهند. موضوعی که در خصوص لیموترش دور از عقل به نظر می رسد این است که لیمو بسیار اسیدی است اما مصرف آن می تواند به دستیابی به توازن pH قلیایی در دستگاه گوارش انسان یاری کند.

9- سوخت وساز سریع تر

بعضی افراد اولین کاری که صبح بعد از بیدار شدن از خواب برای به کار انداختن دستگاه گوارش خود انجام می دهند، نوشیدن آب با برش های لیمو است. در حقیقت مدرک مستندی مبنی بر اینکه افزودن لیمو به آب تفاوت بزرگی ایجاد می نماید وجود ندارد اما در کل نوشیدن آب با معده خالی می تواند به شروع سوخت وساز بدن بعد از یک دوره استراحت یاری کند.

این کار بر این دلیل پایدار است که پس از گذراندن هشت ساعت بدون نوشیدنی، آب رسانی فوری به بدن مهم و لازم است. همچنین مصرف آب کافی برای جلوگیری از ابتلاء به یبوست لازم است. بنابراین اگر افزودن برش های لیمو به آب نوشیدنی، شما را به نوشیدن آب، صبح ها بعد از خواب تشویق می نماید، این کار را حتماً انجام دهید.

علمی **2038** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 11 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 215

به "خبرنگاران نوشیدن آب با برش های لیمو؛ دوای هر درد بی درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نوشیدن آب با برش های لیمو؛ دوای هر درد بی درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید