خبرنگاران طرح شکار انبوه آفت سرخرطومی حنایی خرما در گراش فارس شروع شد

به گزارش تور استانبول، لارستان- خبرنگاران- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت : طرح شکار انبوه آفت سرخرطومی حنایی خرما که نوعی حشره است در یک هزار و 400 هکتار از نخلستان های این شهرستان شروع شد.

خبرنگاران طرح شکار انبوه آفت سرخرطومی حنایی خرما در گراش فارس شروع شد

حسن مرادی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این طرح با هدف شکار حشره بالغ و کم کردن جمعیت آفت در نخلستان های آلوده شهرستان گراش اجرا شد و نتایج مثبتی در کاهش میزان هجوم این آفت و بهره وری بیشتر نخلستان های شهرستان داشته است.

وی اعلام کرد: با گذشت حدود سه سال از اجرای مستمر طرح ردیابی ، مبارزه شیمیایی با این آفت و قرنطینه نخلستان های آلوده ، از اسفند ماه سال جاری طرح شکار انبوه نیز در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی گراش نهاده شد.

مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: با پایش و مبارزه مستمر ظرف سه سال گذشته تا به امروز بیش از700 هکتار پایش، هشت نخل آلوده تیمار و 15 نخل با آلودگی شدید امحا شده است.

وی گفت: اجرای این طرح در واقع مکمل روش های مبارزه قبلی و به عنوان مبارزه تلفیقی خواهد بود.

مرادی افزود: تیمار نخل آلوده و حفاظت از نخلستان در برابر این آفت مهمترین هدف است اما در بعضی مواقع به خاطر پیشروی زیاد لارو سرخرطومی به داخل نخل و حجم بالای آلودگی چاره ای جز امحاء و آتش زدن نخل آلوده نخواهیم داشت.

وی گفت: تشخیص آلوده شدن نخل به این آفات در مراحل اولیه بسیار مشکل و در تخصص کارشناسان و افراد با تجربه است و باغداران زمانی متوجه این آفت می شوند که دیگر دیر شده و آفت نفوذ عمقی زیاده به داخل تاج نخل داشته است.

مرادی اعلام کرد: ترشح شیرابه قهوه ای از محل سوراخ های روی تنه نخل ،انتشار بوی لهیدگی و پوسیدگی از نخل ، شنیدن صدای تغذیه لارو از داخل تنه درخت و مشاهده بافت گیاهی جویده شده همچون خاک اره در محل سوراخ های روی تنه درخت که درواقع کانال های نفوذ لارو و آفت به داخل تنه درخت است، از نشانه های این آفت است.

مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: تشخیص تیمار یا امحا کردن نخل آلوده بر عهده کارشناس است و اجرا نکردن به موقع آن باعت تشدید خطر و خسارت بیشتر به نخلستان های شهرستان خواهد شد.

وی از نخلداران خواست برای حفظ نخلستان های شهرستان در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک به کارشناسان مدیریت اطلاع دهند.

مرادی افزود: شهرستان گراش دارای 1400 هکتار نخیلات آبی و دیم است.

گراش در فاصله 359 کیومتری جنوب شیراز واقع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1541

به "خبرنگاران طرح شکار انبوه آفت سرخرطومی حنایی خرما در گراش فارس شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح شکار انبوه آفت سرخرطومی حنایی خرما در گراش فارس شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید