جزئیات گزارش کمیته پارلمانی ویژه ارزیابی برنامه دولت الکاظمی

به گزارش تور استانبول، به گزارش خبرنگاران، المعلومه گزارش داد: کمیته نظارت بر اجرای برنامه دولتی و برنامه ریزی راهبردی مجلس عراق، امروز چهارشنبه ، از وجود اشکالاتی در برنامه ارائه شده نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق پرده برداشت.

جزئیات گزارش کمیته پارلمانی ویژه ارزیابی برنامه دولت الکاظمی

این پایگاه خبری عراقی گزارش داد که در گزارش کمیته مذکور آمده است: برنامه دولت آقای مصطفی الکاظمی در مقایسه با آقایان علاوی و الزرفی از سازماندهی بیشتری برخوردار است زیرا بر اولویت ها و پیگیری های فوری متمرکز است و بندهای خاصی برای بعضی اهداف مهم تر اختصاص یافته است. با این وجود این برنامه آقای الکاظمی کاستی هایی دارد که مانع موفقیت او در تحقق اهداف مذکورـ دست کم در سطح اقتصادی ـ می گردد. از مهم ترین ملاحظاتی که به این برنامه وارد است عبارتند از:

1- در بند چهارم این برنامه به اختصاص بودجه ای استثنایی برای در نظر دریافت افت قیمت نفت، شرایط استانهای محروم جنوب، استانهای ویران شده و اقلیم کردستان عراق اشاره شده است. این به معنای آن است که با درآمدهایی ناچیز، با هزینه های کلان توسعه تعامل گردد. اما هیچ سازوکار مناسبی در شرایط کنونی برای تحقق این امر وجود ندارد و الکاظمی مشخص نکرده که چگونه این امر را محقق خواهد ساخت.

2- هیچ اشاره ای به حقوق کارمندان و سازوکاری که به وسیله آن می توان میان درآمدهای ناچیز و هزینه های هنگفت اشتغال و کمبود بودجه ای که بالغ بر 60 تریلیون دینار عراقی است، توازن ایجاد کرد، نشده است. با علم به اینکه تامین حقوق کارمندان امتحان دشواری برای دولت الکاظمی است، انتظار می رفت که وی سازوکاری واقعی برای تعامل با این پرونده نگران کننده ارائه دهد.

3- پرونده داغ مربوط به [اختلافات] دولت مرکزی و اقلیم، به ویژه در سایه بن بست اخیر و احتیاج دولت آینده به گام های عملی به منظور تسویه حساب های اقتصادی و پایبندی به توافق ها و تفاهم های مبتنی بر قانون اساسی، در اولویت های برنامه الکاظمی ذکر نشده است.

4- در بند سوم مربوط به اقتصاد و سرمایه گذاری و بخش نخست آن، مسأله تاسیس یک شورای سازندگی برای شروع مستقیم برنامه های سازندگی و سرمایه گذاری طرح شده است که این گام غیرواقعی است و با مرحله کنونی که اقتصاد عراق احتیاجمند سیاست های استثنایی و توجه متمرکز برای حل بحران اقتصادی و اقتصادی است، متناسب نیست. اکنون فکر کردن به سیاست های توسعه کلان که احتیاجمند تامین اقتصادی بالایی است، بی فایده است زیرا دولت حتی از تامین حقوق کارمندان برای ماه آینده عاجز است.

5- تمامی موارد ذکر شده دوم، سوم و چهارم احتیاجمند سه اصل برای موفقیت است. نخست، تشکیل دولتی دایمی و نه موقت.دوم، اقتصادی با ثبات و نه بحرانی و در لبه پرتگاه .سوم، تامین اقتصادی و حمایت دولتی مناسب. که هیچ یک در حال حاضر وجود ندارند.

6- ما هیچ گام یا رویکرد عملی درباره پیشرفت امور کشاورزی و صنعتی و حمایت از بخش خصوصی به صورت حقیقی که می تواند به بخش دولتی یاری کند، در این برنامه ندیدیم.

7- تنها سیگنالهای ضعیفی درباره حل مسئله فقر و بیکاری که یکی از مهمترین چالش های کشور و جامعه است، از این برنامه دریافت می گردد.

کمیته مجلسی ارزیابی برنامه کابینه دولت عراق در ادامه اشکالات متعدد دیگری به برنامه پیشنهادی الکاظمی وارد می سازد و اعلام می نماید که برنامه ارائه شده به نسبت میزان بحران اقتصادی و اقتصادی عراق، برنامه منسجمی نیست و فاقد سازوکارها و گزینه های لازم برای حل این بحران است و هیچ اشاره ای به پرونده های مهمی چون خروج از اوپک یا سازوکارهای تامین حقوق کارمندان و سیاست های ارزی در صورت تداوم کاهش قیمت نفت و مسائل اقتصادی و نفتی بغداد با اربیل ندارد.

این کمیته همچنین از عدم شفافیت این برنامه در قبال مسأله انتخابات زودهنگام انتقاد و اعلام نمود که الکاظمی تاریخ مشخصی برای این انتخابات مشخص نکرده است. این مساله مهم در برنامه کاظمی عمدا یا سهوا فراموش شده است. پرونده های چون پیشمرگه، اموال چپاول شده، ارائه پرونده های مذکور به دستگاه قضایی، نحوه تعامل با بدهی ها و نحوه پرداخت وام ها و نحوه سرشماری جمعیتی نیز در این برنامه آنالیز نشده اند.

در ادامه این گزارش آمده است: در برنامه دولت مصطفی الکاظمی، هیچ تعهد واضحی در قبال اجرای طرح مصوب مجلس مبنی بر اخراج نیروهای خارجی وجود ندارد. نحوه تعامل با سلاح های خارج از دست دولت و مسأله انحصار اسلحه و سازوکارهای لازم برای این امر نیز در این برنامه ذکر نشده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1007

به "جزئیات گزارش کمیته پارلمانی ویژه ارزیابی برنامه دولت الکاظمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات گزارش کمیته پارلمانی ویژه ارزیابی برنامه دولت الکاظمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید