امارات از اخراج سفیر کانادا در ریاض حمایت کرد

به گزارش تور استانبول، وزارت امور خارجه امارات با صدور بیانیه ای از تصمیم ریاض برای اخراج سفیر کانادا به اتهام دخالت در امور داخلی این کشور حمایت کرد.

امارات از اخراج سفیر کانادا در ریاض حمایت کرد

اگر علاقمند به سفر با بهترین ارزانترین تورهای کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

این بیانیه با محکوم کردن دخالت در امور داخلی کشورها ، بیان کرد که از تصمیم عربستان برای دفاع از حاکمیت ملی خود حمایت و با ریاض اعلام همبستگی می نماید.

پیش از عربستان ، دولت بحرین هم از تصمیم عربستان حمایت نموده بود.

وزارت خارجه بحرین روز دوشنبه در بیانیه ای بیان کرد که این کشور تصمیم عربستان به اخراج سفیر کانادا و فراخواندن سفیر خود از این کشور و قطع روابط تجاری با اوتاوا را تایید و با ریاض اعلام همبستگی می نماید.

تصمیم عربستان با حمایت عبداللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس هم روبرو شد اما قطر یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه ای ، تلویحا اظهارات وی را مواضع شخصی دانست و بیان کرد که سخنان الزیانی بیانگر دیدگاههای دوحه نیست .

پس از قطع روابط عربستان ، امارات ، بحرین و مصر با قطر از ژوئن سال گذشته میلادی ، تنش میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس بیش از پیش افزایش یافته است .

امارات و بحرین خود را از نزدیک ترین متحدان عربستان می دانند و در کنار آل سعود علاوه بر تحریم قطر، در قالب ائتلاف نظامی خود خوانده با عربستان در جنگ علیه مردم یمن نیز مشارکت دارند.

در پی درخواست کانادا برای آزادی فعالان مدنی بازداشت شده در عربستان، ریاض سفیر خود را از اتاوا فراخواند و سفیر کانادا را نیز عنصر نامطلوب معرفی کرد.

ریاض به سفیر کانادا 24 ساعت فرصت داده تا خاک عربستان را ترک کند.

عربستان همچنین بیان کرد کلیه تبادلات اقتصادی و تجاری خود با کانادا را نیز متوقف می نماید. این در حالی است که عربستان هم اکنون یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی کانادا در دنیا به شمار می رود.

وزارت خارجه کانادا به تازگی با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از بازداشت فعالان مدنی در عربستان، خواهان آزادی فوری چند فعال حقوق زنان شد که در زندان های عربستان به سر می برند.

کریستیا فریلند وزیر خارجه این کشور نیز در توییتر خود از بازداشت سمر بدوی و نسیمه الساده ابراز ناخرسندی کرد.

دولت سعودی در ماه های اخیر شمار زیادی از استادان دانشگاه، شاعران، مبلغان و تجار را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و روانه زندان کرد که موجی از نگرانی را در میان سازمان های حقوق بشری برانگیخته است .

سازمان عفو بین الملل هم روز دوشنبه با صدور بیانیه ای خواهان فشار جامعه دنیای بر دولت عربستان به منظور انتها دادن به سرکوب ها و آزادی زندانیان عقیدتی و فعالان مدنی شد.

در تازه ترین تصمیم ، خطوط هوایی عربستان بیان کرد از دوشنبه آینده 13 اگوست (22 مرداد) تمامی پروازهای خود از مبدا و به مقصد کانادا را متوقف خواهد نمود.

منبع: خبر فوری
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 783

به "امارات از اخراج سفیر کانادا در ریاض حمایت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امارات از اخراج سفیر کانادا در ریاض حمایت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید