احکام عربستان در پرونده قتل خاشقجی مشروعیت ندارد

به گزارش تور استانبول، به گزارش خبرنگاران به نقل از روسیا الیوم، اگنس کالامار مخبر ویژه سازمان ملل در قتل های فراقانونی گفت که احکام صادره از سوی دستگاه قضایی عربستان در خصوص پرونده جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی از لحاظ قانونی و اخلاقی مشروعیت ندارد.

احکام عربستان در پرونده قتل خاشقجی مشروعیت ندارد

وی در توئیتی نوشت: این احکام نه از لحاظ قانونی و نه اخلاقی مشروعیت ندارد چرا که پس از فرایند قضایی صادر شدند که به هیچ وجه شفاف و عادلانه نبود.

کالامار با بیان این مطلب افزود: پنج قاتل به 20 سال زندان محکوم شدند در حالی که مقامات عالی رتبه ای که اعدام خاشقجی را سازماندهی و از وی استقبال کردند هنوز آزادند و به مسئولیت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هم اشاره ای نشده است.

این مقام سازمان ملل متحد تأکید کرد که نباید اجازه داده شود این احکام، فشارهای بین المللی درباره پفراینده خاشقجی را کاهش دهد.

وی گفت: باید دولت های جهان به ویژه اعضای شورای امنیت که بر فرایند دادرسی در این پفراینده سکوت کردند، هر آنچه در اختیار دارند برای پیروزی عدالت به کار گیرند.

کالامار گفت: در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری مهم است که سازمان اطلاعات آمریکا ارزیابی هایش را درباره نقش بن سلمان در این پفراینده اعلام کند.

دادستانی کل عربستان روز دوشنبه گفت که احکام قطعی متهمان در پفراینده جمال خاشقجی صادر شده و این پفراینده مختومه اعلام شده است.

بر اساس این گزارش؛ برای هشت نفر از متهمان پفراینده قتل جمال خاشقجی، حکم قطعی صادر شده است. برای 5 نفر از متهمان 20 سال و 3 تن از متهمان محکوم به حبس بین هفت تا 10 سال شدند.

دادستانی سعودی گفت که این احکام نهایی و واجب الاجراست.

این در حالی است که پیشتر دادگاه عربستان سعودی مظنون های اصلی این پفراینده را که از مقام ها و نزدیکان محمد بن سلمان هستند، تبرئه کرد.

دادستان کل عربستان سعودی مدعی شده بود که هیچ اتهامی علیه سعود القحطانی، مشاور ولیعهد سعودی، در این پفراینده مطرح نیست، احمد العسیری، رئیس سابق اطلاعات عربستان، نیز به دلیل عدم شواهد کافی تبرئه و از زندان آزاد شده و محمد العتیبی، سرکنسول عربستان سعودی در استانبول، نیز اثبات کرده که در زمان قتل خاشقجی در مکان دیگری به جز ساختمان کنسولگری بوده است.

جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و منتقد رژیم سعودی، روز 2 اکتبر 2018 (10 مهر 97)، به طرز فجیعی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1194

به "احکام عربستان در پرونده قتل خاشقجی مشروعیت ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احکام عربستان در پرونده قتل خاشقجی مشروعیت ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید