شغل دوم معلمان؛ امتحان دادن جای دیگران! – تور استانبول

روزنامه شهروند: «در کانال یکی از درس‌های تخصصی، معلمان در به‌ در دنبال نمونه‌ سوالات آزمون ضمن خدمت هستند. یک نفر می‌گوید یک فعالیت هم باید طراحی کنیم و دیگری می‌گوید همان نمونه سوالات نیم‌ترم دانش‌آموزان را بفرستیم، کافی است
آنها برای برخورد با بچه‌ها آگاهی ندارند.» گاهی ممکن است مدیری از این مسائل آگاه باشد و تاکید کند که کلاس‌های مورد نیاز معلمان برگزار شود. مثل کلاس آموزش ریاضی از طریق بازی که او به یاد می‌آورد یک‌ سال برگزار شد. اما بیشتر وقت‌ها هم می‌خواهند آموزش را از سرشان باز کنند. مدرس کلاس فقط می‌خواهد بگوید کلاس را برگزار کرده و معلم‌ها می‌گویند زودتر تمام شود که برویم. بیشتر مدیران بخش آموزش ضمن خدمت هم انگار بیشتر به فکر کم‌شدن هزینه‌ها هستند.»

روزنامه شهروند: «در کانال یکی از درس‌های تخصصی، معلمان در به‌ در دنبال نمونه‌ سوالات آزمون ضمن خدمت هستند. یک نفر می‌گوید یک فعالیت هم باید طراحی کنیم و دیگری می‌گوید همان نمونه سوالات نیم‌ترم دانش‌آموزان را بفرستیم، کافی است. یک نفر شماره‌ای گذاشته که هر کسی می‌خواهد امتحان بدهد، ٣٠‌هزار تومان واریز کند تا جایش امتحان بدهد. ٣٠ نفر پول واریز می‌کنند. چند روز بعد زمان امتحان می‌رسد، هیچ‌کدام امتحان نداده‌اند و گوشی فرد امتحان‌دهنده هم خاموش است. توی گروه ولوله شده. یکی دیگر می‌گوید لطفا جواب امتحانات درس… را بفرستید.

هر هفته پنجشنبه‌ها ٤٠معلم به کلاس او می‌روند. می‌گوید شاید چون این‌جا منطقه محروم است، اساتید همکاری نمی‌کنند، در حالی‌ که حضور اساتید باتجربه خیلی می‌تواند به نفع بچه‌ها و پدر و مادرهای‌شان باشد: «چرا ان‌جی‌اویی که نگاه انتقادی به آموزش‌وپرورش دارد، وقتی ازشان همکاری می‌خواهند، همکاری نمی‌کند. قبلا نویسنده‌ها بیشتر همکاری می‌کردند.» آموزش‌وپرورش حق‌الزحمه‌ای برای دوره‌های ضمن خدمت نمی‌پردازد و نمی‌تواند استادان باتجربه بیاورد، استادانی که نگاه متفاوتی داشته باشند و بتوانند به معلمان کمک کنند. معلم‌ها مشتاق دوره‌های متفاوتند؛ دوره‌هایی که فقط امتحان دادن برای رتبه نباشد، مدرسانی که درک درستی از آموزش نوین داشته باشند، متخصص رشته‌ها باشند و رویکردهای آموزشی جدید را به آنها یاد بدهند.

وقتی برای نخستین بار میکروسکوپ الکترونیک برای استان هرمزگان خریدند، کسی بلد نبود چطور از آن استفاده کند. معلم‌ها را در پژوهشسرا جمع و در جعبه را باز کردند و نشان‌شان دادند. گفتند میکروسکوپ الکترونیکی است و درش را بستند، حتی کسی نبود نام قطعات را بگوید. بردبار از مدرسان تهرانی می‌گوید که زمان کارگاه‌شان را روزهای تعطیل فصل زمستان می‌گذارند که هوا خنک باشد و بتوانند قشم و کیش هم بروند و فکر می‌کنند معلمان غیر تهرانی چیز زیادی بلد نیستند: «هدف نخست‌شان تفریح خود و خانواده‌شان است و بعد آموزش. دیدشان از بالاست. زمان جلسه‌ها را دیر اطلاع می‌دهند. اگر قرار به برنامه ضمن خدمت و آموزش است، باید از اول‌ سال تحصیلی تقویم اجرایی داشته باشند و نیازسنجی کنند که معلمان به چه دوره‌ای نیاز دارند.»